Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kristitty! Kysymys jouluperinteistä

Vierailija
12.09.2022 |

Miltä sinusta tuntuu, kun kaikki jouluperinteet ovat pakanallista alkuperää? Ihan jokainen on keksitty paljon ennenkuin kukaan keksi kristinuskoa. Täälläkin on kannettu kuusi sisään, pidetty pidot joiden pääruokana on sika, tanssittu kuusen ympärillä, annettu lahjoja, juotu mausteista mehua ja viiniä jnejne paljon ennenkuin kukaan täällä tiesi kristinuskon olemassa olosta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskovainen, joten ihan se ja sama. Minulle joulu onkin lähinnä perinteinen perhejuhla.

Vierailija
2/5 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo perinteiden lainaaminen minua liikuta, enemmän vaivaa materialismi ja kaupallisuus jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo perinteiden lainaaminen minua liikuta, enemmän vaivaa materialismi ja kaupallisuus jouluna.

Samoin! Mitään ei olisi jos ei lainata saisi. Ja luulee, kyllä yleisesti on tiedossa, että hävittääkseen pakanalliset juhlat kirkko laittoi kristityt juhlat juuri pakanallisten juhlapäivien kohdalle. Meillä juhlitaan Jeesuksen syntymäpäivää eli lapset tietävät mistä on kyse, ja jouluevankeliumi kuuluu aattoomme, kirkossa käynnin jälkeen, ennen perinteisiä jouluruokia. Mistään kulutusjuhlasta ei meillä ole jouluna kyse, vaan keskitymme yhteiseen iloiseen juhlaan, vapaapäiviin, aikaan yhdessä.

Minä kristittynä suon jokaiselle sellaisen joulun jota kukin haluaa juhlia, eikä ole minulta pois sekään, kutsuvatko juhlaa kekriksi tai eivätkö juhli ollenkaan. Ihan sama pätee loppiaiseen tai pääsiäiseen tai helluntaihin tai juhannukseen. Jopa paikalliset karnevaalit (täällä Saksassa) saa mielestäni juhlia kuka haluaa, ja miten haluaa.

Suvaitsevaisuutta!

Vierailija
4/5 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa suomalaisista on ihan tavallisia tapauskovaisia, joten ei haittaa.

Vierailija
5/5 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kannettu sisään kuusia eikä sikaa ennen kristinuskoa, sillä ei täällä muinoin ollut sikoja. Kuusi tuli muistaakseni vasta joskus 1800-luvulla Saksasta.

Se ei todellakaan ole sattumaa, että suurimmat kristilliset juhlat ovat talvi- ja kesäpäivän seisauksen aikaan. Pääsiäinen ei ole yhtä kiinteästi kevätpäiväntasauksen aikaan, eikä Marianpäivä, eikä syyspäiväntasauksen aikaan ole mitään suurempaa kristillistä juhlaa.

Omassa perheessäni ei joulu ole mitenkään erityisen suuri materialismin juhla. Aina on oltu sen verran köyhiä, että ei ole päässyt sellaista perinnettä syntymään. Yksi vauraampi joulu on nähty, ja se johtui juuri ennen joulua tulleesta pienestä veikkausvoitosta. 

On vaan jouluksi siivottu, jouluna syöty ja tunnelmaa saatu enemmän joululauluista kuin koristeista. Ne ovat perinteistä mallia, eli niitä samoja joita oli jo mummon aikana. Paljon parempi joulutunnelma niistä tulee kuin uudesta ostokrääsästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan