Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkökyky heittelee toisessa silmässä

Vierailija
12.09.2022 |

Olin kesällä kipeänä ja sain sen jälkitaudiksi silmätulehduksen, joka kumminkin parani itsestään. Silmä ei rähmi, ei punoita tms. enää, mutta näkö siinä on yhä vaihtelevasti sumea. On päiviä, kun näkö silmässä on ihan normaali ja jopa tarkempi ja parempi kuin toisessa silmässä ja sitten tämmöisiä päiviä kuin tänään, kun näkö on selvästi sumeampi ja heikompi. Mistä ihmeestä on kyse? Voiko kuivasilmäisyys olla vain toisessa silmässä, vai onko silmätulehdus jotenkin jäänyt päälle?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tosiaan kuivasilmäisyys, josta vaihteleva taittokyky. Voi toki olla vain toisessa silmässä, jos on silmätulehduksen jälkitila varsinkin. Koita tippoja säännöllisesti pari viikkoa, mieluiten sellaisia jotka sisältävät myös lipidejä. 

Vierailija
2/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivasilmäisyys tekee tota. Hae apteekista oikeasti hoitavia tippoja, esim yöksi sellasta paksumpaa. Ne tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tosiaan kuivasilmäisyys, josta vaihteleva taittokyky. Voi toki olla vain toisessa silmässä, jos on silmätulehduksen jälkitila varsinkin. Koita tippoja säännöllisesti pari viikkoa, mieluiten sellaisia jotka sisältävät myös lipidejä. 

Ok, näin vähän lueskelinkin netistä. Todella olen ihmetellyt, kun välillä näkökyky on tosi terävä ja parempi kuin toisessa silmässä ja välillä melko sumea.

Vierailija
4/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valon määrällä vaikutusta? Näetkö huonommin hämärässä?

Vierailija
5/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
6/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Panopuutako haeskelet? Ap

Vierailija
7/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei, vaan näen aina hyvin hämärässä ja näen ihan hyvin myös kauas. Molemmat silmät on joskus yhtä lailla vähän valonarkoja, mutta se on ollut niin jo vuosikausia. Olen kohta 40v.

Silmä on usein pahempi aamuisin ja se tuntuu hiekkaiselta, näkö paranee monesti iltaa kohti mennessä.

Vierailija
8/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, näin vähän lueskelinkin netistä. Todella olen ihmetellyt, kun välillä näkökyky on tosi terävä ja parempi kuin toisessa silmässä ja välillä melko sumea.

Joo se johtuu siitä että kun silmä on kuiva, kyynelneste ei ole kokonaan läpinäkyvää vaan vähän limamaista. Silloin kun se on paksua ja sameaa näkee huonosti, jos tass erittyy kyyneliä enemmän voi nähdä hetken hyvin. Joskus on myös niin että kyynelneste on pääosin kirkasta mutta siinä on klimppejä läpinäkymättömämpää limaa, ja kun tällainen klimppi menee silmän keskelle voi nähdä huonosti, sitten kun räpyttelee ja klimppi siirtyy, näkee taas hyvin.

Vierailija
9/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerit heittelee?

Vierailija
10/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei, vaan näen aina hyvin hämärässä ja näen ihan hyvin myös kauas. Molemmat silmät on joskus yhtä lailla vähän valonarkoja, mutta se on ollut niin jo vuosikausia. Olen kohta 40v.

Silmä on usein pahempi aamuisin ja se tuntuu hiekkaiselta, näkö paranee monesti iltaa kohti mennessä.

Aivan selviä kuivan silmän oireita. Silmä kuivuu aina öisin koska ei räpytellä.

Vierailija
11/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmänpohjan rappemataudissa on osittain samanlaisia oireita. Mulla ilmeni ensin tuo valoherkkyys ja sitten hämäränäkö varsinkin autoa ajaessa saa olla skarppina ja vastaantulijoiden valot on kaikista pahin.

Mutta varmaan kuivasilmäsyys, jos tuntuu hiekkaselle tai siltä kuin joku pistelisi neulalla.

Vierailija
12/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verensokerit heittelee?

Oireilisiko vain toisessa silmässä muka?

Vierailija
13/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo rappeuma todetaan?

Vierailija
14/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes aiheuttaa tätä.

Vierailija
15/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes aiheuttaa tätä.

Vain toisessa silmässä?

Vierailija
16/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmänpohjaan katsomalla silmälääkärillä.

Vierailija
17/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmänpohjan rappemataudissa on osittain samanlaisia oireita. Mulla ilmeni ensin tuo valoherkkyys ja sitten hämäränäkö varsinkin autoa ajaessa saa olla skarppina ja vastaantulijoiden valot on kaikista pahin.

Mutta varmaan kuivasilmäsyys, jos tuntuu hiekkaselle tai siltä kuin joku pistelisi neulalla.

Mulla ei kuivasilmäisyys koskaan tunnu oikein miltään. Aamulla vähän siltä kuin olisi silmät turvonnut. Muuten ei miltään. Mutta silmistä erittyy kyynelten sijaan paksua valkoista näkemistä häiritsevää limaa joka on vähän tahmeaakin. Kosteutus auttaa.

Vierailija
18/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös siinä suorat viivat muutu epätasaiseksi.

Siis sillä tavalla huomaa. Netissä on jotain testejäkin kai.

Vierailija
19/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla optikko näki sellasella laitteella, jolla kuvataan silmänpohjat, että määräsi lääkäriin, joka teki sitten tarkemmat testit. Itse pystyn arvioimaan sen pahenemista katsomalla jotain ruudukkoa toinen silmä peitettynä, miten pahasti ruudukon viivat aaltoilee ja onko tuleeko siihen näkymään ruudukkoa peittaviä tummia läiskiä.

Mutta tämä on siis yleensä yli 60 vuotiaiden vaiva ellei sitten ole petinnöllistä. Tupakka voi edistää sitä, että saa silmänpohjanrappeumataudin.

Vierailija
20/34 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käyntiä silmälääläkerillä joka laajentaa mustuaiset ja tarkistaa silmänpohjan.

Optikkoa tai tk-kääkäriä en suosittele.