Hävettää omatekoisten ruokien tarjoaminen muille..
Moni meillä käynyt lapsen kaveri tai oma tuttuni saattaa ihmetellä että miksi en tarjoa laittamiani ruokia heille.. no syy on se, että häpeän itsetehtyjä ruokia/leivoksia.. En kertakaikkisesti kehtaa tarjota niitä muille. Olisi ihana kokea sellaista varmuutta, että voisi kutsua kaikki vieraammatkin lapset ja aikuiset pöytään.
Olenko yksin tämän häpeän kanssa vai kokeeko kukaan muu samaa? Vertaistukea toivoen :D
Kommentit (25)
Opettelin jo teininä sekä leipomaan että kokkaamaan. Ei hävetä ruokieni tarjoaminen, mutta eihän aina voi miellyttää kaikkia. Jos joku ei tykkää, niin se on hänen ongelmansa.
En todellakaan häpeä. Teen hyvää ruokaa.
Mulla on perheenjäseninä ja ystävinä amattikokkeja (mm eräs joka on kouluttanut Mich * kokkeja) ja ovat into puikeena kun teen normaalia ruokaa ja he saavat tulla pöytään ihan taviksina. Jos heille kelpaa niin varmaan muillekin:) Itse olen onnellinen aina kun pääsen valmiiseen pöytään.
Älä ap nolostele! Varmasti ruokasi ja leipomukset on ihan mahtavia, ei saa olla liian ankara itselleen. Ilahdun aina, jos kutsutaan valmiiseen pöytään, enkä ikinä ole huonoa ruokaa saanut.
Hyvä ap, kehtaisin väittää, että kyse on pitkälti siitä, että aloittaa pitkän yrityksen ja erehdyksen tien.... kuitenkin sellaisella positiivisella asenteella, että yritän ja opin, onnistun ja välillä menee metsään.....
Käytännössä niin, että kaivat ohjeen netistä ja teet suunnilleen sen mukaan. Ja maistelet!! Ja mietit kun ekat maistit on otettu, mitä tekisit eritavalla ja ehkä paremmin seuraavalla yrityksellä. Kymmenen iterointikierroksen jälkeen todenäköisesti alkaa olemaan aika lailla kohillaan... Aika menee, mutta käsi sydämellä vakuutan, että se on sen arvoista!
- Ite aloitin vielä kauempaa kuin sinä, mä en uskaltanut kokata edes itselleni. Mulla oli kerran valtion pitkät lomat kesällä ja kerran sattui, että lomailin samalla kun vaimo oli töissä ja poika lukioaikana kesätöissä. Prunankeitosta kahdelle nälkäiselle se alkoi ja siihen valmista einestä kuten savukalaa ja vihanneksia kylkeen. Kun rohkeus lisääntyi, aloin paistamaan kalaa pannulla jnejne simppelia ensi alkuun. Tietysti joskus epäonnistuu, mutta se kuuluu asiaan. Jos et mitään uutta yritä, et mitään uutta opikaan. Kuten slalomissa, kaatumiset kuluvat asiaan oleellisesti! Ehkäpä tärkeimpänä pidän sitä, että uskaltaa antaa itsensä epäonnistua harjoittelussa. Maitopurkkeja kannattaa pari pitää pestyinä jemmassa. Niihin voi ne susikappaleet laittaa ja teipata kiinni tiukkaan😇👍. Ne onnistuneet tarjoat sitten perheelle ja ystäville!!
Ymmärrän oikein hyvin ja syytäkin on. Jo pelkästään vieraiden kutsuminen syömään kotiin itselatettua ruokaa on noloa. Hyvä isäntäväki varaa totta kai pöydän ravintolasta ja kutsuu vieraat sinne syömään. Näin varmistutaan ruoan laadusta, turvallisuudesta ja että jokainen voi tilata itselleen mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin ja syytäkin on. Jo pelkästään vieraiden kutsuminen syömään kotiin itselatettua ruokaa on noloa. Hyvä isäntäväki varaa totta kai pöydän ravintolasta ja kutsuu vieraat sinne syömään. Näin varmistutaan ruoan laadusta, turvallisuudesta ja että jokainen voi tilata itselleen mitä haluaa.
Me olimme juuri syömässä ystävien luona rapuja (100kpl itse pyydettyjä) sekä fasaania Wallenberg (naapurin metsästämää), jälkkärinä Britakakkua tuoreista lakoista
Ikinä, koskaan milloinkaan en vaihtaisi tuota kokemusta ravintolaan. Varsinkin kun hinta ja laatu ei kohtaa Suomessa.
1,5kk kuluttua sitten dinneri meillä:) Nämä päivälliset ystävien kesken on sellaisia että kalenterista löytyy aina tilaa.
Sulla on nyt jotain itsetunto-ongelmia, joista toivottavasti pääset yli joku päivä.
Siis odotatko sinä ravintolatason ruokaa ystäviesi luona? Ei siis kelpaa tavallinen ruoka?
Mitä sä sitten laitat, jos noin hävettää? Vai onko tässä nyt kyse todella huonosta itsetunnosta?
Arvosteletko sinä muiden ruokia, jos itse ajattelet, että muut arvostelee sinun ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olimme juuri syömässä ystävien luona rapuja (100kpl itse pyydettyjä) sekä fasaania Wallenberg (naapurin metsästämää), jälkkärinä Britakakkua tuoreista lakoista
Ikinä, koskaan milloinkaan en vaihtaisi tuota kokemusta ravintolaan. Varsinkin kun hinta ja laatu ei kohtaa Suomessa.
1,5kk kuluttua sitten dinneri meillä:) Nämä päivälliset ystävien kesken on sellaisia että kalenterista löytyy aina tilaa.
Miten on mahdollista, että tähän aikaan saa tuoreita lakkoja? Lakka on kypsä heinäkuussa.
Itse ainakin syön kylässä mielelläni kotiruokaa, eikä sen tarvitse todellakaan olla täydellisesti valmistettua tai jotain kovin erityistä. Ja minä kuitenkin ravaan jatkuvasti Helsingin "paremman luokan" ruokaravintoloissa, joten varmasti sinunkin vieraillesi kelpaa kokkauksesi mainiosti. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että tähän aikaan saa tuoreita lakkoja? Lakka on kypsä heinäkuussa.
Joo pakko olla pakastemarjoja. Ei tähän aikaan ole mitään tuoreita lakkoja enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pakko olla pakastemarjoja. Ei tähän aikaan ole mitään tuoreita lakkoja enää.
Hillat kerätään viimeistään elokuun alkuun mennessä.
Älkää ihmiset sanoko että "dinneri". Eiköhän se suomen kieli ole ihan käyttökelpoista vieläkin.
Siinä ei ole mitään hävettävää, ihan kuin aloittajan itse tehdyissä ruuiassakaan ei ole.
Varmasti söisin hänen itsensä tekemiä ruokia ja leipomuksia, mieluummin kuin ravintolassa.
Mutta, sana "dinneri". Ei ole mitään suomalaista vastinetta tuolle sanalle?
Mietitäänpäs nyt ihan tarkkaan.
Kotitekoinen ruoka on luksusta, jota monet eivät saa lainkaan. Älä ap ikinä häpeä tekemääsi ruokaa tai leipomuksia.
Jos joku ei tykkää ruuastasi, on hän todennäköisesti nirso, eikä sellaisesta tarvii välittää. Minä olen kaikkiruokainen ja olen vain kerran syönyt todella pahaa ruokaa, ja siinäkin vika oli vain järjettömässä suolan määrässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä myydään kaupan luona marjatorilla pohjoisesta tullutta hillaa vielä purkissa, ei pakastettua.
Toisaalta hillat säilyy kuten puolukkakin vähän survottuna omassa mehussaan kellarissa oikein hyvin. Eli silloin on tuoretta
No onpa ihmeellinen häpeä! Etkö luota kokkaustaitoihisi vai mistä on kysymys. Söisin kylässä paljon mieluummin itsetehtyjä ruokia kuin teollisia.