Julkisen puolen hampaiden oikomishoidoista voitaisiin säästää roimasti
Olen seurannut lasten hampaidenoikomistapauksia.
Hirveän moni saa nykyään oikomiskojeita suuhunsa, vaikka ei olisi kuin pientä kosmeettista haittaa. Ja heistäkin suuri osa keskeyttää oikosmishoidot kesken kaiken, kun rautojen pito onkin tylsää eivätkä vanhemmat valvo rautojen käyttöä.
Hukkaan menee paljon rahaa (oikomishoito on todella kallista!!) ja hammashoitajien ja hammaslääkärien osaamista ja aikaa.
Nämä säästyneet resurssit voitaisiin käyttää paljon tarpeellisempaan terveydenhuoltoon!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kateeksi käy. 90-luvun lamalapsena ei ollut mitään jakoa saada rautoja, jos hampaat kasvoi jotakuinkin suun sisäpuolella. Nyt vihdoin alkamassa yksityisellä oikomishoito ja toivottavasti sitä myöten pääsee pääsee kivuista eroon. Plussana tietty esteettinen muutos. Hinta-arvio n. 6000€.
Tässäkin on ilmeisesti ollut suuria eroja. Mun sisarukselle nimittäin ehdotettiin silloin lamalapsena rautoja, vaikka oli aivan täydellisen suorat hampaat. Kuulemma jotain pientä purentavikaa oli. No sisarus ei halunnut rautoja eikä ymmärrä vielä nyt kolmikymppisenäkään mikä se lievä purentavika muka on, kun ei ole itse vieläkään huomannut minkäänlaista ongelmaa hampaiden kanssa.
Hammaslääkärinä voin kertoa ettei todellakaan oiota mitään pieniä kosmeettisia virheitä. Takahampaiden pirentasuhteet voi olla tosi pahasti pielessä mut se ei näy ulkonäöllisesti, maallikot sit näkee vaan että etuhampaat ei ollut paljon yhtään vinossa. Pienet kosmeettisesta virheet ei todellakaan oikeuta kunnalliseen oikomishoitoon.
Joku etuhampaiden suoruus nyt on ihan sivuseikka purennan toimivuudessa.
No ei pääse. Oma lapsi ei saanut aikaa edes hammastarkastukseen niin että oli pakko viedä yksityiselle.