Kasvissyöjälle sopiva suomalainen perinneruoka
Ihan oikea ulkomaan elävä tulossa vieraaksi ja hän on kasvissyöjä. Mikä on kasvissyöjien Karjalanpaisti? Eli mikä on se suomalaisista suomalaisin perinneruoka joka menee kasvissyöjälle? Maito ja muna on ok. Ei tykkää sienistä, eikä lihan lisäksi syö kalaakaan.
Joten karjanpiirakka munavoilla alkuruuaksi toimii ihan hyvin, ja jälkiruuaksihan keksii vaikka mitä. Mutta pää lyö ihan tyhjää pääruuan kanssa. Hernekeittokin on ruotsalainen ja ilman savukylkeä ei ole edes kunnollista. Enkä hae nyt sitten mitään lihankorvikejuttuja, että näin teet maukkaan karjalanpaistin soijasta ja kaurajauhiksesta.
Kommentit (33)
Kasvisnakkiperunat sinapilla ketsupilla kurkkusalaatilla ja sipulilla.
Lanttukukko, jossa on vaan vähän läskiä ja voita.
HK:n sinisestä uunimakkaraa vegejuustolla. Ei ole lihaa.
Kasvishernekeitto, kaalilaatikko soijarouheeseen tehtynä.
Jauhelihan tilalle voi aina laittaa vaikkapa herkkusieniä tai soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla juuri perinneruoka?
Suomalaiseen ruokaperinteeseen kuuluu paljon kasvisruokia, mutta harvat niistä ovat juhlaruokaa sinällään, ja monet niistä ovat keittoja.
Jos itse olisin tuossa tilanteessa, tarjoaisin jonkun juuresgratiinin (esim punajuuri-aurajuustopaistoksen tai punajuuri/vuohenjuusto) ja sen kanssa jonkun hyvän kasvispihvin tai kasvismurekkeen. Niitä on tosi hyviå, mutta ne ehkä ei pinaattilättyjä lukuunottamatta ole perinneruokaa.
Tai sit tarjoaosin jonkun hyvän risoton (taas punajuuri tai vaikka hernerisotto) ja sen kanssa nuo kasvispihvit.
Mitään tofua tai soijaa en yrittäisi alkaa kylmiltään laittamaan, se vaatii vähän taitoa ja harjoitusta ja maailmalla on paljon huonoja reseptejä.
Juurikin näin. Ei me edes itse syödä näitä perinneruokia kuin jouluna. Niin ja mämmiä pääsiäisenä.
Ei niitä kannata vieraille tarjota.
Ei semmoiset olevinaan perinneruuat muutenkaan ole yleensä hyviä. Olen jossain tällaisissa kellariravintoloissa käynyt syömässä "keskiaikaista ruokaa". Se oli pakastevihanneksia ja kokonaista kanaa, juomaksi kotikaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia kaikista ehdotuksista. Onhan noita. Helposti itse ryhtyy miettimään aina, että pitäähän tähän kylkeen olla jotain. Joululaatikot kävi itselläkin mielessä.
Mutta tuo lanttukukko/nauriskukko menee ainakin listalle ja blinit noilla kasvistäytteillä. Noilla nyt ainakin voi ikään kuin hieman juhlavamman ruuan tarjota ja voi sanoa, että tämä on jotain perinteistä suomalaista. Paljon olisi löytynyt hyviä sieniruokia, mutta ei sienet maistu.
Nuo blinithän eivät sitten ole millään muotoa suomalainen perinneruoka, vaikka itäisessä Suomessa ruokakulttuuri onkin aika sekoittunut Venäjän ruokakulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia kaikista ehdotuksista. Onhan noita. Helposti itse ryhtyy miettimään aina, että pitäähän tähän kylkeen olla jotain. Joululaatikot kävi itselläkin mielessä.
Mutta tuo lanttukukko/nauriskukko menee ainakin listalle ja blinit noilla kasvistäytteillä. Noilla nyt ainakin voi ikään kuin hieman juhlavamman ruuan tarjota ja voi sanoa, että tämä on jotain perinteistä suomalaista. Paljon olisi löytynyt hyviä sieniruokia, mutta ei sienet maistu.
Nuo blinithän eivät sitten ole millään muotoa suomalainen perinneruoka, vaikka itäisessä Suomessa ruokakulttuuri onkin aika sekoittunut Venäjän ruokakulttuuriin.
Enemmän, huomattavasti enemmän, hernekeitto on suomalaista perinneruokaa kuin blinit.
Mutta niinhän se meidän ruokaperinteemme on sekä maantieteen että historian vuoksi joko Ruotsista tai Venäjältä. Idässä on vieläkin sellaisia alueellisia ruokia, esim. lörtsyt, kukot, karjalanpiirakat, pyöröt, sultsinat, vatruskat yms. mitä lännessä ei ole.
Juu mulla on karjalaiset sukujuuret, vaikka olenkin koko elämäni ollut helsinkiläinen.
Hernekeitto.
Saako käyttää maitotuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Karjaton paisti seitanista.
Aaah ihana klassikko, ylimaustettu saa tana
Porkkanalaatikko tuli ensin mieleen. Moni muu joulupöydän ruoka on myöskin kasvisruokaa. Eihän sinne kuulu liha kuin kinkun muodossa.
Lihaton hernekeitto ja uunipannukakku hillolla ja vaniljajätskillä.