Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos perintöä tulee n. 30-40 tuhatta euroa, niin kannattaako se siirtää

Vierailija
12.09.2022 |

Suoraan lapsenlapsille? Jonkin verran haluan tukea lapsiani taloudellisesti, ovat nuoria aikuisia. Mitä ajattelette, onko järkevämpää pitää perintö itsella ja antaa tilanteen mukaan lapsille vai jakaa suoraan isovanhemmalta lapsenlapsille?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin siirtämässä lapsilleni suoraan. He tarvitsevat rahaa elämänsä rakentamiseen paljon enemmän kuin minä. Perinnön koko lienee jotain kolme kertaa tuon verran. Tuo tulee olemaan kuitenkin ihan asiallinen siemen ensiasunnon käsirahaan. Ja sen myös juttelen lapsieni kanssa, että se raha pistetään sitten asuntoon.

Vierailija
22/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni summa, tuhlaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti kieltäytyi perinnöstä, eli perintö tuli suoraan meille lapsille. Summa ei ollut noin suuri, mutta silti mukavaa saada pesämuna. Isä siirtää meille sen verran rahaa muutamien vuosien välein, että ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Antaa siis ennakkoperintöä.

Vierailija
24/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö kiertää perintöverot? Lapsenlapsesi ne joutuu maksamaan, vaikka yksi sukupolvi jää välistä. Tässä tapauksessa sinä.

Jos perintö on 30 000-40 000 ja lapsia vähintään 2, lapset eivät maksa perintöveroa, koska osuus jää alle 20 000.

Näin on. Sen vuoksi taloudellisempaa siirtää suoraan lapsille, ellei itsellä ole suurta tarvetta rahalle. Perintövero on kyllä yksi vitsi.

Vierailija
25/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä laskukaavalla menee vähinte veroa?

Otat perinnön vastaan ja maksat perintöveron. Paljon menee? 

Kieltäydyt perinnöstä ja se menee sitten lapsillesi. Paljon siitä menee veroa? 

Jos otat perinnön vastaan, niin sitten lahjoitat kullekin lapsenlapselle 5000 euroa kolmessa vuodessa virallisesti ja osan annat käteisenä epävirallisesti. 

Nyt vaan lasket kaikki mahdolliset perintöverot. 

Vierailija
26/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

40000 menee perintöveroa noin 5000e. Eli haluatko itsellesi 35000 vai että kaksi lasta saa 20000 kumpikin ilman veroa.

Vierailija
27/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menet verotoimiston verolaskuriin kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja. Sieltä näet miten on järkevintä tehdä. 

Vierailija
28/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millä laskukaavalla menee vähinte veroa?

Otat perinnön vastaan ja maksat perintöveron. Paljon menee? 

Kieltäydyt perinnöstä ja se menee sitten lapsillesi. Paljon siitä menee veroa? 

Jos otat perinnön vastaan, niin sitten lahjoitat kullekin lapsenlapselle 5000 euroa kolmessa vuodessa virallisesti ja osan annat käteisenä epävirallisesti. 

Nyt vaan lasket kaikki mahdolliset perintöverot. 

Äkkiähän tuo on päätelty. Jos perittävä summa on se 30000-40000, siitä menee perintövero. Jos AP luopuu osuudestaan ja perintö menee hänen lapsilleen (koska ap käytti monikkoa, lapsia lienee enemmän kuin yksi), jolloin perittävä summa jää alle 20000, ja on vapaa perintöverosta.

Ja lahjoitella saa 4999 € kolmen vuoden aikana verovapaasti.

Vierailija
29/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille. Ajattelin siis kieltäytyä perinnöstä enkä siirtää sitä, kuten joku tuolla hyvin erotti nämä kaksi asiaa.

Kummallista, miten jotkut väheksyy tuota rahasummaa. Taitaa olla aika isoja perintöjä tulossa.

Ap

Vierailija
30/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastaajille. Ajattelin siis kieltäytyä perinnöstä enkä siirtää sitä, kuten joku tuolla hyvin erotti nämä kaksi asiaa.

Kummallista, miten jotkut väheksyy tuota rahasummaa. Taitaa olla aika isoja perintöjä tulossa.

Ap

Jos kieltäydyt, homma on suoraviivainen. Lapsesi perivät sinun osuutesi tasan. Ja summan jäädessä alle 20000 euron / perillinen, he säästyvät perintöverolta.

Vierailija
31/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyt perinnöstä, joka menee sitten lapsillesi ja he sitten voivat lahjoittaa sen verovapaasti 5000 euroa kolmessa vuodessa omille lapsilleen. 

Vierailija
32/32 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse ihmettelin ihan samaa, että miten jollekin 30 000 - 40 000 euroa on pieni summa? Sehän on suurimman osan vuoden bruttotulot? En mä ainakaan näe sitä pienenä summana.

Mun omaisuus on kyllä enemmän kuin tuo summa, mutta ikääkin jo sen verran että pitäisikin olla. Koen kuitenkin joka ikisen euron arvokkaksi ja niitä pitää miettiä, mihin laittaa. Rahan arvo pitäisi ymmärtää. 30 000 - 40 000 € on jo sellainen summa, että sen saa hyvin hajautettua vähän joka puolelle alkupääomaksi. Mulle ei ole perintöä tulossa ja se on todella ok mulle. Haluan, että vanhempani käyttävät pienent rahansa itseensä. Saman aion itsekin tehdä. Sen mikä jää lapselle niin jää lapselle, mutta en mä ajatellut alkaa vartavasten säästämään mitään. Lapselle on annettu hyvät lähtökohdat maailmalle (omat rahastot ja metsät sekä alkupääoma pieneen asuntoon Münchenissä). Emme asu Suomessa, minulla ole omaisuutta Suomessa tai lapsi ole suomen kansalainen eli hänelle ei tule mitään Suomen verotuksia hoidettavaksi.