Ökypeikonlehdet eriarvoistavat viherharrastajia
Peikonlehdestä on tulossa himoittu statussymboli viherharrastajien keskuudessa. Yli 200€ maksavat kasvit saivat jo varashälyttimet, etteivät kuluttajat yrittäisi hivauttaa niitä takin alle ja kuljettaa kassan ohi maksamatta.
Kasvista voi ottaa pistokkaita ja kasvattaa lisää ökypeikonlehtiä, eli pimeästi tehtailla lisää peikonlehtiä. On huoli, että Idän kaduilla kohta roadmanit diilaa pimeästi hankkimiaan aarnipeikonlehden pistokkaita, tai pieniä kasvintaimia myydään hämärästi. Kannabiskasvattamot vaihtuu peikonlehtikasvattamoiksi ja pelokkaat viherharrastajat joutuvat vetämään verhot eteen, ettei murtovarkaat näe sisällä möllöttäviä peikonlehtiä. Nämä on niitä tulevaisuuden uhkakuvia.
Kommentit (53)
Mulla on ihan vaan tavallinen peikonlehti, josta napsaisin tyttärelle pistokkaan. Kyllä on hänelläkin nyt trendikoti, kun on ihan peikonlehtikin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän joka ikkunalla 70-luvulta kotoisin olevaa peikonlehteä. En kyllä tiedä onko öky, mutta ainakin vanha kuin taivas.
Ökyn tunnistaa vaaleasta värityksestä.
Nuo ökyt käsittääkseni vasta muutaman vuoden sisään rynnistänyt markkinoille.
Voi jösses.
Mua huvittaa se huutokauppakeisari Espanjassa. Myy villasukkia ja postikortteja vitosen hintaan kun vieressä seisoo koristekasvina monstera variegata peikonlehti, josta sais jo pistokkaina Suomessa monta satasta :D
Ostin pari kuukautta sitten tuommosen tavis aarnipeikon.
Se on kuollut jo.
https://m.tori.fi/vi/102705127.htm
Eihän 200 ole vielä hinta eikä mikään.
Saahan sitä pyytää :D
Vierailija kirjoitti:
No mutta se onkin Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on porvoolainen hinta. Meidän alueella myytiin viime talvena lunta, oisko ollut 10€/kuutio.
Voisin tuon kokoisesta kasvista parikymppiä maksaa.
Onkohan tullut pilkkuvirhe? 😯
Hahah 😂
Ex poltti pilveä ja aina unelmoi kuinka paljon nettoaa kun laittaa omat kasvit kasvamaan ja myy pois.
Näytin sille peikonlehtien hintoja ja meni hiljaiseksi. Tuo on ihan totta että peikonlehdillä tienais paremmin kun huumehilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei jösses!
Ihan oikeesti porukka maksaa näitä hintoja!?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kasvien pölliminen kaupoissa ihan tavallinen ongelma?
Mä olen taviskaupoissa nähnyt tosi huonokuntoisia kasveja kun ei ole osaavaa henkilökuntaa huolehtimassa niistä ja sit niitä näytetään roskiin kuihtuneena :(
Olisin enemmän huolissaan siitä. Siis onko bauhausissa henkilökuntaa mikä tietää, kuinka kasvia hoidetaan?Käsittääkseni aarnipeikko on herkkä tuholaisille ja tarvitsee normi-ilmaa suuremman ilmankosteuden.
Ei se ole osaamisesta kiinni. Kauppojen olosuhteet on ihanteelliset kasvituholaisille ja epäihanteelliset kasveille. Kasvit myrkytetään tuholaisten varalta ja kun vaikutus jossain vaiheessa lakkaa niin tuholaiset hyökkäävät kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän joka ikkunalla 70-luvulta kotoisin olevaa peikonlehteä. En kyllä tiedä onko öky, mutta ainakin vanha kuin taivas.
Nuo ökyt käsittääkseni vasta muutaman vuoden sisään rynnistänyt markkinoille.
Ostin "ökypeikonlehden" 12 eurolla puutarhamyymälästä vuonna 2016.
Palaakaan en ole siitä myynyt vaikka ihmiset olisivat maksaneetkin useita kymppejä juurettomasta varren pätkästä.
Se että peikko on kirjavalehtinen ei tee siitä automaattisesti "ökyä".
Vierailija kirjoitti:
Huh! 700e peikonlehdestä. Sen on sitten parasta olla perseilemättä kotona tuolla hinalla.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä on ökypeikonlehti, muuten ihan normaali verrattuna normaaleihin mutta lehdissä on myös valkoista väriä. Osti hirveeseen hintaan netistä sen pistokkaan muutama kuukausi sitten.
Varmaan oli pimeä pistokas. Tuskin kaveri hirveästi kyseli perään, mistä oli myyjä sen hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä on ökypeikonlehti, muuten ihan normaali verrattuna normaaleihin mutta lehdissä on myös valkoista väriä. Osti hirveeseen hintaan netistä sen pistokkaan muutama kuukausi sitten.
Varmaan oli pimeä pistokas. Tuskin kaveri hirveästi kyseli perään, mistä oli myyjä sen hankkinut.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ökyt käsittääkseni vasta muutaman vuoden sisään rynnistänyt markkinoille.Ostin "ökypeikonlehden" 12 eurolla puutarhamyymälästä vuonna 2016.
Palaakaan en ole siitä myynyt vaikka ihmiset olisivat maksaneetkin useita kymppejä juurettomasta varren pätkästä.
Se että peikko on kirjavalehtinen ei tee siitä automaattisesti "ökyä".
Saisit varmaan jo lähemmäs tonnia jos myisit 😬
Minusta peikonlehdet ovat rumia.
Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo hälytin auttaa, sitähän voi vahingossa tönäistä kånkenillaan ruukkua niin että yksi oksa katkeaa. Kiltti asiakas tietysti kiikuttaa katkenneen osan taskussaan ko... roskikseen.
Mä katsoin kanssa, että helpostihan tuosta napsahtaa pistokas ja useampikin poikki.
Ja eikö sanonta mennyt jotenkin että varastettu pistokas kasvaa parhaiten.
Oon itse ihastunut kans näihin valkolehtisiin variegata-kasveihin, mutta tuo hinta on kyllä jo törkeä. Toisaalta mikäs siinä, jos joku haluaa maksaa.Varastettu pistokas kasvaa parhaiten? 😂
Tämä on jo mummo-vainaan peruja että varastettu kasvi kasvaa parhaiten :)
Tiedä sit mistä sanonta on saanut alkunsa.
Se on totuus. Kyllä mulla parhaiten kasvaa töistä nyysitty rönsylilja. Ja siis pistokkaana nimenomaan pöllin.
Tilanne on otettava hallintaan suomalaisin keinoin, eli ryhdytään verottamaan ökypeikonlehtiä ja kompensoidaan tilannetta siten, että huono-osaisemmat viherharrastajat saavat omat ökypeikonlehtensä ilmaiseksi. Mehän ei haluta, että kukaan syrjäytyy tai tuntee huonommuutta. Sitä paitsi tässä olisi vielä hyvät mahdollisuudet ennaltaehkäistä se monisukupolvinen syrjäytymiskierre, mistä viherharrastajien jälkeläiset vielä viidennenkin sukupolven jälkeen kärsivät, jos tähän ei kovin ottein puututa jo tässä vaiheessa. Ehdotan prosentiksi 40%, se ei vielä saa suomalaista nikottelemaan, eikä ökypeikonlehtikauppa tyrehdy.
Tämä on jo mummo-vainaan peruja että varastettu kasvi kasvaa parhaiten :)
Tiedä sit mistä sanonta on saanut alkunsa.