Oikeus poissaoloon lemmikin sairastuttua
https://yle.fi/uutiset/3-12608674
"Työsopimuslaissa todetaan, että työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon, jos se on välttämätöntä perhettä kohdanneen ennalta-arvaamattoman sairauden tai onnettomuuden vuoksi.
Ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto arvelee, että pykälä voisi koskea myös lemmikin sairastumista.
Silloin kun pykälää tehtiin, ei keskusteltu tällaisista asioista vaan lähinnä siitä, että kotona on vesivahinko tai tulipalo tai muu sellainen. Mutta nykyään lemmikkieläimet ovat yhä tärkeämpiä ihmisille, joten voisi ajatella että tätä pykälää voisi soveltaa, Lehto sanoo."
EK on luonnollisesti eri mieltä.
Itse en ainakaan pystyisi menemään töihin, jos lemmikki on sairas vakavasti. Pitäisi olla oikeus palkattomaan poissaoloon.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikki on perheenjäsen, usein se rakkain
Juuri niin, ja siksi olen valmis ottamaan sen takia palkatonta vapaata tarvittaessa.
Minä taas työnantajana en kovin mielelläni palkatonta vapaata tuosta syystä anna. Toki vapaan saa, mutta seuraavan vuoden kesäloman kanssa en sitten enää olekaan yhtä joustava kuin ennen. Se on sitten toukokuu, harmi, jos lapsesi loma alkaa vasta kesäkuussa.
<<<<<<<<<<
Hauskaa. Minä kun olen vt tj eli tuuraan sinua. Ei ole näinä vuosina tehnyt tiukkaa lomailla kuusi viikkoa joka kesä juhannuksesta elokuun alkuun käyttäen osaksi vuosilomia, osaksi saldovapaita ja osaksi lahjavapaita.
Ja jouluna aion pitää loput vuosilomat ja lahjavapaat niin, että jälleen on kaksi viikkoa vapaata.
Miten voi tuurata työnantajaa? Eli sinun tililtäsi maksetaan palkat?
Maksetaanko sinun maailmassasi palkat toimitusjohtajan tililtä?
Ei, ne maksetaan työnantajan tililtä. Tässä ei ole toimitusjohtaja kirjoittanut viestiketjuun mitään, työnantaja on. Onko sinulle toimitusjohtaja siis sama kuin työnantaja, minulle hän on pelkkä työnantajan edustaja. Firman omistaja on työnantaja.
Jos vaikka luennoitsija tai esiintyvä artisti tai asiakastapaamisia sovittu koko päiväksi niin poissaolo voi aiheuttaa paljon seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mm. tämän kaltaisten tilanteiden takia ne meistä, kenellä mahdollisuus on, teemme sen verran päivittäin ylitöitä, että saldovapaa kertyy.
Saatko oikeasti joka päiväksi työnantajan määräyksen ylitöihin? Työajan jälkeen tehty työ ei ole ylityötä ilman sitä.
Työntekijä voi käyttää omaakin harkintaa. Ylityötä voi tehdä aina tarvittaessa.
Sellaiset työpaikat ja työnantajat vain kuihtuvat pois joissa tuo on ongelma ja yskän aihe.
Aivan älytön ajatus. Nuoret eivät hanki lapsia vaan palvoovat jotain eläinvauvaa. Muka rakkain kaikista. Aika kamalaa ja säälittävä tilanne. Useimmat ottavat palkatonta kun vievät lääkäriin vanhusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikki on perheenjäsen, usein se rakkain
Juuri niin, ja siksi olen valmis ottamaan sen takia palkatonta vapaata tarvittaessa.
Minä taas työnantajana en kovin mielelläni palkatonta vapaata tuosta syystä anna. Toki vapaan saa, mutta seuraavan vuoden kesäloman kanssa en sitten enää olekaan yhtä joustava kuin ennen. Se on sitten toukokuu, harmi, jos lapsesi loma alkaa vasta kesäkuussa.
Olet varmaan pidetty pomo.
Joustan, jos siihen on aihetta, mutta tämä on työpaikka, ei mikään aikuisten päivähoitolaitos. Jos työt ei maita, kannattaa hakeutua sellaiseen hommaan, josta voi olla pois aina halutessaan. Turha olettaa, että minä olen jatkuvasti se, joka paikkaa poissaolot.
Meillä on 15 työntekijää, vaihtuvuus olematonta. Syynä lienee se, että palkka on hyvä ja minä olen ilkeä. Eivät uskalla lähteä.
Kantsisko poistaa. Konkurssin uhka paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka luennoitsija tai esiintyvä artisti tai asiakastapaamisia sovittu koko päiväksi niin poissaolo voi aiheuttaa paljon seurauksia.
Aika moni artisti perui tänäkin kesänä Suomeen saapumisen. Näissä on tyypillisesti huoli lemmikeistä tai sitten jostakin vähäpätöisemmästä. Tietenkin se vaikuttaa mutta sitten semmoiset promot vain katoavat markkinoilta jotka ovat rautakangen joustavia. Se on ihan mennyttä aikaa.
Monelle lemmikki on kuin lapsi. Jos se sairastuu, niin tottakai ollaan töistä pois ja viedään se lääkäriin. Vaikka se olisi palkatonta.