Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus poissaoloon lemmikin sairastuttua

Vierailija
11.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12608674

"Työsopimuslaissa todetaan, että työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon, jos se on välttämätöntä perhettä kohdanneen ennalta-arvaamattoman sairauden tai onnettomuuden vuoksi.

Ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto arvelee, että pykälä voisi koskea myös lemmikin sairastumista.

Silloin kun pykälää tehtiin, ei keskusteltu tällaisista asioista vaan lähinnä siitä, että kotona on vesivahinko tai tulipalo tai muu sellainen. Mutta nykyään lemmikkieläimet ovat yhä tärkeämpiä ihmisille, joten voisi ajatella että tätä pykälää voisi soveltaa, Lehto sanoo."

EK on luonnollisesti eri mieltä.

Itse en ainakaan pystyisi menemään töihin, jos lemmikki on sairas vakavasti. Pitäisi olla oikeus palkattomaan poissaoloon.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimyksen hetkellä ihmisillä on taipumus mennä niihin töihin ja sinne töihin koska tietenkin pääsee helpommalla niin.

Mutta ei. Pitäisi katsoa kärsimystä suoraan silmienväliin ja olla paljon herkemmällä jalalla pois työstä.

Huoli lemmikistä juuri oivallinen esimerkki. Arvostan kaikkia kissanpaijaajia maanantaiaamupäivänä kun houkutus paeta kärsimystä on suurimmillaan. Työ on aina se helpoin tie. Helpointa ei kannata vain aina valita.

Voimia! <3 <3 <3

Vierailija
22/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsteri aivasti, taitaa olla huomenna kotipäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamsteri aivasti, taitaa olla huomenna kotipäivä.

Eipä tuossa paljon vaihtoehtoja sillon ole.

Vierailija
24/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mm. tämän kaltaisten tilanteiden takia ne meistä, kenellä mahdollisuus on, teemme sen verran päivittäin ylitöitä, että saldovapaa kertyy.

Saatko oikeasti joka päiväksi työnantajan määräyksen ylitöihin? Työajan jälkeen tehty työ ei ole ylityötä ilman sitä.

Vierailija
25/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eilen heinäsirkan, joka hyppeli jotenkin epätasaisesti. Huomenna on sitten vapaapäivä, koska eläimen kärsimys kosketti minua kovasti.

Vierailija
26/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun irtisanoutuu, saa oikeuden määrittelemättömään poissaoloon.

Vierailija
27/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa äitiysneuvolaan tulossa oleva väki ilahtua, kun sieltä soitellaan aamulla, että sorry, tänään ei ole vastaanottoa. Jälkeenpäin saa sitten kuulla, että neuvolakäynti siirtyi 6 viikolla siksi, että terveydenhoitajan koiralla oli kivuliasta hammaskiveä.

Vierailija
28/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sokeritoukka ja muurahaisia ja hämähäkkejä lemmikkeinä. Kesällä myös itikoita. Hitsi kun vähän väliä joku niistä aina kuolee ni joudun oleen pois töistä. Nyt tähän aikaan myös hedelmäkärpäsiä. Villakoiria ympärivuoden.

Vierailija
29/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikki on perheenjäsen, usein se rakkain

Juuri niin, ja siksi olen valmis ottamaan sen takia palkatonta vapaata tarvittaessa.

Vierailija
30/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiusaamista jättää yksi lounasporukan ulkopuolelle. Vaikka hänellä kertyisikin poissaoloja enemmän kuin muille.

Vierailija
31/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin, ja siksi olen valmis ottamaan sen takia palkatonta vapaata tarvittaessa.

Minä taas työnantajana en kovin mielelläni palkatonta vapaata tuosta syystä anna. Toki vapaan saa, mutta seuraavan vuoden kesäloman kanssa en sitten enää olekaan yhtä joustava kuin ennen. Se on sitten toukokuu, harmi, jos lapsesi loma alkaa vasta kesäkuussa.

Vierailija
32/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas työnantajana en kovin mielelläni palkatonta vapaata tuosta syystä anna. Toki vapaan saa, mutta seuraavan vuoden kesäloman kanssa en sitten enää olekaan yhtä joustava kuin ennen. Se on sitten toukokuu, harmi, jos lapsesi loma alkaa vasta kesäkuussa.

Olet varmaan pidetty pomo.

Vierailija
33/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan pidetty pomo.

Joustan, jos siihen on aihetta, mutta tämä on työpaikka, ei mikään aikuisten päivähoitolaitos. Jos työt ei maita, kannattaa hakeutua sellaiseen hommaan, josta voi olla pois aina halutessaan. Turha olettaa, että minä olen jatkuvasti se, joka paikkaa poissaolot.

Meillä on 15 työntekijää, vaihtuvuus olematonta. Syynä lienee se, että palkka on hyvä ja minä olen ilkeä. Eivät uskalla lähteä.

Vierailija
34/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on niitä asioita, joita pitää miettiä ENNEN kun sen lemmikin ottaa. Miten saa hoidon järjestettyä jos ja kun se sairastuu? Jos työn luonne on sellainen että se sallii palkattomaan vapaan ottamisen niin hyvä, mutta ei sitä voi mitenkään edellyttää työnantajalta.

Aivan, mutta toisaalta eläimen status laissa jonakin esineenä ja omistuksena on väärin ja edesauttaa huonoa kohtelua ja laiminlyöntejä.  Hoitoloitahan on,  mutta kaikissa ei ole henkilökuntaa esim. käyttää hoidokkia lääkärissä.  Kotipalveluista voisi saada jonkun,  muttei sieltäkään ihan yhtäkkiä samalla minuutilla kuin olisi tarve. Eikä tuttavistakaan.  Pakko  on itse saada tehdä mitä eläinsuojelulaki velvoittaa. 

Vierailija
35/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<<<<<<<<<<

Hauskaa. Minä kun olen vt tj eli tuuraan sinua. Ei ole näinä vuosina tehnyt tiukkaa lomailla kuusi viikkoa joka kesä juhannuksesta elokuun alkuun käyttäen osaksi vuosilomia, osaksi saldovapaita ja osaksi lahjavapaita.

Ja jouluna aion pitää loput vuosilomat ja lahjavapaat niin, että jälleen on kaksi viikkoa vapaata.

Vierailija
36/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka poissaolo olisi palkatonkin niin voi aiheuttaa työpaikalla lisäjärjestelyitä.

Esimerkiksi sijaisia ei aina saa tai tilaisuus tai kokous voi olla erilainen, jos oleellinen henkilö puuttuu

Vierailija
37/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<<<<<<<<<<

Hauskaa. Minä kun olen vt tj eli tuuraan sinua. Ei ole näinä vuosina tehnyt tiukkaa lomailla kuusi viikkoa joka kesä juhannuksesta elokuun alkuun käyttäen osaksi vuosilomia, osaksi saldovapaita ja osaksi lahjavapaita.

Ja jouluna aion pitää loput vuosilomat ja lahjavapaat niin, että jälleen on kaksi viikkoa vapaata.

Miten voi tuurata työnantajaa? Eli sinun tililtäsi maksetaan palkat?

Vierailija
38/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on niitä asioita, joita pitää miettiä ENNEN kun sen lemmikin ottaa. Miten saa hoidon järjestettyä jos ja kun se sairastuu? Jos työn luonne on sellainen että se sallii palkattomaan vapaan ottamisen niin hyvä, mutta ei sitä voi mitenkään edellyttää työnantajalta.

Aivan, mutta toisaalta eläimen status laissa jonakin esineenä ja omistuksena on väärin ja edesauttaa huonoa kohtelua ja laiminlyöntejä.  Hoitoloitahan on,  mutta kaikissa ei ole henkilökuntaa esim. käyttää hoidokkia lääkärissä.  Kotipalveluista voisi saada jonkun,  muttei sieltäkään ihan yhtäkkiä samalla minuutilla kuin olisi tarve. Eikä tuttavistakaan.  Pakko  on itse saada tehdä mitä eläinsuojelulaki velvoittaa. 

Niin. Eli jos sinun ei ole mahdollista rahalla saada apua eikä perheen tai ystävien joukossa ole ketään joka voisi auttaa, eikä sinun itse ole mahdollista tarvittaessa tehdä töitä esim. etänä, niin sitten se lemmikki jätetään ottamatta. Se on eläinsuojelulain kannalta oikein hyväksyttävä ratkaisu.

Vierailija
39/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<<<<<<<<<<

Miten voi tuurata työnantajaa? Eli sinun tililtäsi maksetaan palkat?

Maksetaanko sinun maailmassasi palkat toimitusjohtajan tililtä?

Vierailija
40/47 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut palkattomalla pari kertaa lemmikin sairauden ja kuoleman vuoksi. Pomo oli onneksi ymmärtäväinen.

No eikö se nyt ole aika ilmiselvää ettei mitään palkkaa pitäisi maksaa tällaisesta?

Kukaan tai mikään ei kiellä maksamasta ja jotkut maksaakin täyttä palkkaa. Ne firmat ei kaadu siihen jos yks ihminen on pois pari päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi