Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maiskautus repii hermoja, mitä voin tehdä?

Vierailija
11.09.2022 |

Joudun työni puolesta vuoksi katsomaan paljon (nauhoitettuja) esityksiä ja puheenvuoroja, ja etenkin suomalaisissa videoissa toistuu jatkuvasti sama hermoja raastava ääni; esittäjän maiskautus. Kuten muutkin asiat esittämistaitoon liittyen ovat opittavissa, olisi varmasti myös tuo maiskautuksen tekemättä jättäminen. Tiedän henkilöitä, joiden kanssa olen ollut samoissa palavereissa niin livenä kuin verkossa, eivätkä he siellä puheenvuoron aikana maiskauta.

Mistä tuo maiskautus juontaa juurensa, miksi se korostuu suomalaisten esityksissä, ja eivätkö maiskauttajat todella huomaa maiskauttavansa? Katson itse tekemäni esitykset aina ainakin kertaalleen, jotta näen myös elekieleni ja muut esityksessä itse puheen lisäksi esityksen laatuun huomiota kiinnittävät seikat. Tiedostan, että itseni on vaikea kitkeä pois ajoittaisia miettimisäännähdyksiä (öö, mm), jotka voivat kyllä nekin ärsyttää katsojaa suunnattomasti.

Oletteko keksineet keinoja, miten helpottaa ärsytystä näistä toistuvista asiaan kuulumattomista ääntelyistä? Haluaisin keskittyä esitysten sisältöön, mutta huomaan maiskuttajien esityksiä katsoessani vain keskittyväni odottamaan koska seuraava ärsyttävä maiskutus mahtaa tulla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maiskautus? Ai se kielen kärki ylähampaiden taakse, ja imaistaan "ts"?

Vierailija
2/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAItappa palautteeseen että  "maiskutus pois" vie kärjen asialta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaikuttaa suhtautumiseesi kyseiseen ääneen. Ääni itsessään on neutraali, sinun tulkintasi tekee siitä ärsyttävän. Aloittaisin kuuntelemalla kyseistä ääntä, aivan neutraalisti niinkuin mitä vaan ääntä, ja tuntisin niitä tunteita mitä se minussa herättää. Jos asiaan reagoi ajatuksella, tyyliin "taas tuo ääni" "ääh" tai ihan mikä vaan ajatus, niin se ruokkii vain sitä omaa ärsytystä, eli sellaisesta olis hyvä päästä irti. Kyllä se siittä!

Vierailija
4/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LAItappa palautteeseen että  "maiskutus pois" vie kärjen asialta!

Aika yksinkertaista alkaa yrittään muokata maailmaa mieleisekseen, kun mielensä voi muokata maailman mukaisesti. Kuitenki ainut asia mihin oikeasti voi vaikuttaa on oma itsensä.

Vierailija
5/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa klubiin. Mä olen joutunut jättämään niin monet videot ja podit katsomatta ja kuuntelematta, koska nauhalla kuuluu huohotusta, hengitystä, nenän tuhinaa ja maiskuttelua ja mitä kaikkea muuta. Miksi ei kiinnitetä huomiota (esim. Ylellä?!?!) siihen, että nämä häröäänet suodatetaan pois. Raivostuttavaa.

Vierailija
6/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sietämään täysin normaaleja ääniä. Tai ala erakoksi jos ei onnistu.

Vierailija
7/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkö ratkaisusi AP:n nimenomaiseen kysymykseen miten ääniä sietää? Pitikö päästä vaan kirjottamaan, tuli varmaan hyvä mieli pätemisestä. Onneksi on kouluja käyty kun noin syvämietteinen filosofia luonnistuu.

Vierailija
8/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkö ratkaisusi AP:n nimenomaiseen kysymykseen miten ääniä sietää? Pitikö päästä vaan kirjottamaan, tuli varmaan hyvä mieli pätemisestä. Onneksi on kouluja käyty kun noin syvämietteinen filosofia luonnistuu.

Käytännölliset ratkaisut ei aina kelpaa nipottajille. Se ei auta kun jatkaa valittamista jos ei neuvot kelpaa.

Vierailija
9/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kyllä sorruit itse ihan samaan, josta toista syytät.

Miksi tuo koulutus pitää vetää joka toiseen kommenttiin mukaan?

Vierailija
10/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa klubiin. Mä olen joutunut jättämään niin monet videot ja podit katsomatta ja kuuntelematta, koska nauhalla kuuluu huohotusta, hengitystä, nenän tuhinaa ja maiskuttelua ja mitä kaikkea muuta. Miksi ei kiinnitetä huomiota (esim. Ylellä?!?!) siihen, että nämä häröäänet suodatetaan pois. Raivostuttavaa.

Amen. Kalle Haatanen on paras radio-ohjelma, muuta joidenkin vieraiden tuhina ja akateeminen narina on täysin sietämätöntä enkä voi kuunnella kaikkia jaksoja. Minua ärsyttää kaiken edeltä mainitun lisäksi se, kun ihmiset yrittävät kuulostaa vakuuttavalta madaltamalla luonnollista puheääntään. Madaltavat sitä äänen hajoamisen partaalle ja yli. Joillakin ääni lopulta pettää.

Misofonia on geneettistä, ei sille varmaan paljoa mahda. En tiedä.

Vierailija
11/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen. Kalle Haatanen on paras radio-ohjelma, muuta joidenkin vieraiden tuhina ja akateeminen narina on täysin sietämätöntä enkä voi kuunnella kaikkia jaksoja. Minua ärsyttää kaiken edeltä mainitun lisäksi se, kun ihmiset yrittävät kuulostaa vakuuttavalta madaltamalla luonnollista puheääntään. Madaltavat sitä äänen hajoamisen partaalle ja yli. Joillakin ääni lopulta pettää.

Misofonia on geneettistä, ei sille varmaan paljoa mahda. En tiedä.

Haha joo, akateeminen narina ja puheäänen madaltaminen, naurahdin ääneen kun luin tuon. Tuota saanut kuulla palavereissa jonkin verran ja syyllistynyt siihen itsekin.

Vierailija
12/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sisäänhengitys suun kautta kesken lauseen että kuuluu samalla kielen maiskautus, sitäkö tarkoitit, se kyllä on hermoja raastavaa.

Vierailija
13/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheopetus koulussa. Opasvihkoset tai minikirja puhujille, että voi harjoitella. Kurkun korahdukset ovat pahoja ja matalalla epävireresonointi. Videoilla on silti kätevää nykyään kun voi nopeuttaa puhetta, jos joku puhuu hitaasti ja unettavasti. Liian korkea ääni on kauheaa kuultavaa. Yskivä ei taas voi oikein hillitä sitä.

Vierailija
14/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pitävät muuten tauon joka sanan välissä, ehkä vähän liian pitkän tauon, ilmeisesti tarkoituksena on selkopuhe.

Vierailija
15/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjoissa jokin lukijan "virhetoiminto" saa aikaiseksi sen, ettei kirjaa pysty kuuntelemaan.

Sitä alkaa keskittyä liikaa siihen virheeseen ja alkaa kuuntelemaan koska virhe toistuu uudelleen ja sitä alkaa ennen pitkää oikein odottamaan, että ei vtu taas.

Vierailija
16/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Guuglaa tapping solution. Auttaa tuollaisiin juttuihin ja ilmaiset ohjeet löytyy netistä. Kuulostaa vähän huuhaalta, mutta on mua auttanut ääniherkkyyksissä.

Vierailija
17/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin psykiatria.

Vierailija
18/19 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin psykiatria.

No ehdota.

Vierailija
19/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen narina! Ai samperi, tälle on termi, olen itse aina kutsunut sitä pätijä-ääneksi. Tunnen aina myötähäpeää kun joku kollega aloittaa narinan jossain verkostoitumistilaisuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi