Vieläkö hautajaisissa tarjotaan makaronilaatikkoa?
Muistan hautajaiset 80-luvulta joissa tarjottiin.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen otsikko on hämmentävä. Vielälö?
Suomessa makaronin ja makaronilaatikon historia on lyhyt, yhtä lyhyt kuin Suomen itsenäisyys.
Makaroni oli ennen juhlaruokaa ja kallista ja tuli vasta 50-60-luvulla yleisesti kansan keskuuteen.
Ja edelleen on paljon keskuudessamme niitä, joille makaronilaatikko on juhlaruokaa ja siksi makaronilaatikkoa tarjotaan esim. hautajaisissa.Oikeesti? Minä olen lapsesta 70-luvulta alkaen pitänyt sitä lasten ruokana. Kaikkia aikuisia, jotka syövät sitä, pidän aika lapsellisina.
Pastavuoka sen sijaan sopii aikuiseen makuun, eikö?
Ei todellakaan! Pastaa syövät ovat snobeja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen otsikko on hämmentävä. Vielälö?
Suomessa makaronin ja makaronilaatikon historia on lyhyt, yhtä lyhyt kuin Suomen itsenäisyys.
Makaroni oli ennen juhlaruokaa ja kallista ja tuli vasta 50-60-luvulla yleisesti kansan keskuuteen.
Ja edelleen on paljon keskuudessamme niitä, joille makaronilaatikko on juhlaruokaa ja siksi makaronilaatikkoa tarjotaan esim. hautajaisissa.Oikeesti? Minä olen lapsesta 70-luvulta alkaen pitänyt sitä lasten ruokana. Kaikkia aikuisia, jotka syövät sitä, pidän aika lapsellisina.
Ehkä 70-luvulla syntyteillä makaroni on lasten ruokaan, kun olet syntynyt valmiiksi katettuun pöytään, mutta muutama vuosikymmen aikaisemmin, makaronin avulla taisteltiin rintamalla Suomen itsenäisyys.
Suomalaiset viljatehtaat valmistivat sodan aikana yötä päivää makaronia rintamalle, koska se oli ravitsevaa, kevyttä ja säilyvää ja sillä ruokittiin perunan ohella sotilaat ja muonituslotat saivat makaronista ravitsevaa ruokaa.
Ja siksi, ainakin veteraanien hautajaissa makaronilaatikolla on kunnia paikka.
Olet väärässä! Makaroni oli rintamalla marginaaliruokaa. Ja makaronilaatikkoa ei siellä ollut ollenkaan. Oliko sitä edes olemassa silloin? Makaronikeittoa oli, joskus.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/20818/rintamam.pdf
Pastavuoka sen sijaan sopii aikuiseen makuun, eikö?