Vinkkejä taaperon kanssa lentämiseen
Viikon kuluttua 4h lento 1,5 vuotiaan taaperon kanssa. Stressaa jo valmiiksi, joten nyt kaikki vinkit kehiin! Lento klo 16-20, eli en usko että tulee nukkumaan.
(Ja valmiiksi valuttajille voin jo vastata, että kyllä, on pakko lentää näin nuoren kanssa ja lapsilla on oikeus lentää vaikkei olisikaan pakko).
Kommentit (73)
Lentoemännän näkökulmasta: varaa tekemistä mukaan lapselle: kuvakirjoja, muutama lelu yms. Silloin kun turvavyö tulee olla kiinnitettynä rauhoita lapsi paikalle istumaan, monet laittavat jonkun videon pyörimään kännykästä/tabletista. Laskeutumisen aikana kannattaa antaa pieniä määriä juotavaa lapselle (nieleminen ehkäisee korvien lukkoon menemistä ja samalla kipua). Lisäksi tietenkin mukaan syötävää lapsen tarpeiden mukaan, kannattaa ottaa huomioon, että koneessa ei ole välttämättä mahdollista lämmittää lapsen ruokaa.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotain hyötyä.
Käytävä tukkeutuu, kun painitte taaperon kanssa yrittäen pitää häntä aloillaan. Vessajono käytävällä kasvaa ja kaiuttimista kajahtaa kapteenin "ystävällinen" kuulutus...
Lataa puhelimelle/tabletille jotain lastenohjelmia valmiiksi ja kuulokkeet päähän.
Lue lentoyhtiön sivuilta lapsien matkumista koskevat sivut ja ohjeet sieltä. Voit myös kontaktoida suoraankin ja kysellä saako koneesta lapselle jotakin tekemistä myös.
Koska tunnet lapsesi osaat varmasti varautua hänen levottomuuteen/pitkästymisen/leikkimistarpeisiin/itkuihin jne. Ota mieluummin liikaa touhuamista mukaan kuin liian vähän. Lapsesi ei jaksa keskittyä samalla tavoin kuin kotona ja miksi se yksi lelu tmv ei riitä.
Jos lapsesi matkustaa ensimmästä tai ensimmäisiä kertoja elämässään nousut ja laskut tekevät ainakin osalle lapsista korville kipeää. Voisiko apteekista/lääkäriltä kysellä vinkkejä helpottaa lapsen kokemaa kipua? Ainakin voit jutella jo kotona asiasta, mutta niin ettei lasta pelota. Lentämistä voi vähän "harjoitella" ja vaikka sormituntumulla kertoa, että tällaiselta tuntuu korvassa kun noustaan. (Ei tietenkään draamaa, mutta jos ei satukaan on lapsi innoissaan ja miten "osaa lentää")
Ole itse rauhallinen. Älä mieti, mitä muut miettivät jos lapsesi huutaa ja riehuu. Keskity häneen ja pyydä lentoemolta mieluummin apua kuin koetat tuntikausia hyssytellä. Hyssyttelevät vanhemmat saattavat ärsyttää enemmän kuin kiukutteleva lapsi etenkin, jos hyssyttely ei tuota tulosta. Mitä innostuneempi olet itse lentokoneessa kaikesta ja asetut lapsesi asemaan sitä enemmän on juteltavaa kaikesta jännästä koneessa.
Älä mieti, mitä muut miettivät jos lapsesi huutaa ja riehuu. Tässä kyllä vitun_hyvä neuvo taas.
Hanki taaperolle oma pieni lasten vetolaukku, johon saa itse pakata mukaan omia lempileluja.
Noin lyhyt lento on helppo. Paljon viihdettä, tabletille lempisarjoja, värityskirjaa ja kyniä. Lisäksi mieluista naposteltavaa. Lentokoneen vessa on ahdas vaipanvaihtoon, joten vaihda juuri ennen koneeseen menoa.
Vierailija kirjoitti:
Noin lyhyt lento on helppo. Paljon viihdettä, tabletille lempisarjoja, värityskirjaa ja kyniä. Lisäksi mieluista naposteltavaa. Lentokoneen vessa on ahdas vaipanvaihtoon, joten vaihda juuri ennen koneeseen menoa.
Tätänen ollut edes ajatellut! Kiitti vinkistä😊 ei ap
Vaikka lento ei osuisi päiväuniaikaan, lapsi saattaa kuitenkin nukahtaa, kun on kuitenkin paikallaan koko ajan ja lukee/katsoo elokuvia tms. Ei siis välttämättä, mutta saattaa. Aikuisiakin alkaa usein väsyttää lentokoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä-minä minulla on oikeus...
Niin? Sinulla on oikeus lentää, niin on myös lapsella ja lapsen vanhemmilla. Älä ole itsekäs.
Ihan karseeta että joutuu erikseen mainitsemaan, että kyllä kaikilla ihmisillä on samanlainen oikeus lentää, mutta niinhän se on. Itsekkäät aikuiset vauvat valittaa heti, jos asiat ei mee niin kuin he haluavat (eli että kaikki heidän ympärillään olisi hipihiljaa).
Edellisten lisäksi: Liikuta lasta paljon edellisenä päivänä. Samoin lähtöpäivänä. Mielellään kumpanakin päivänä enemmän kuin tavallisesti. Jos tuonikäinen ei liiku, ei hän myöskään pysy paikalla tuota aikaa.
Tutti! Se helpotti meidän 2,5-vuotiaan korvien lukkiutumista niin, että oli ihan rauhassa koko lennon. Hän ei muuten tuttia huoli, mutta jostain syystä lennolla kelpasi.
Monet on jo mainittukin: naposteltavaa (mieluiten ei mitään hirveitä sokeripommeja), juotavaa säännöllisesti ja paljon kaikkea tekemistä.
Lelujen kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, että lapselta tavarat tippuu helposti ja tilat lentokoneessa ahtaat kaivaa sitä penkin väliin tippunutta lempitavaraa. Itse sidoin värikynät kiinni värityskirjaan villalangalla ja muutenkin ei otettu mitään kauhean pieniä tavaroita. Tutteja oli kaksi ja tuttinauhat kiinni, tuttimauhallahan voi kiinnittää myös sen lempipehmon lapseen.
Ennen lentoa leikittiin lentokenttää duploilla ja lelut leikki lentämistä, katsottiin lastensarjoja, joissa lennettiin jne
Anna vaikka katsoa tabeltilta jotain koko lennon ajan, ruutuajan rajoittamisesta voi huolehtia joskus muulloin. Olen lentänyt paljon lasteni kanssa heidän ollessaan pieniä, ja mielestäni tuo oli helpohko ikävaihe, esim käyttävät vielä vaippaa, pärjäävät lennon ajan hedelmäsoseilla ja naksuilla tai näkkärillä. Noin pienellä lapsella pään aukileet eivät ole yäysin luutuneet umpeen, joten korviinkaan ei välttämättä satu. Muista, että alle 2-vuotiaalle saa viedä lasten ruokia turvatarkastuksen läpi yli sen sallitun nestemäärän. Uudet kirjat, pikkulelut yms. on myös hyvä vinkki.
16 jatkaa:
Ota myös itsellesi puhdas vaatekerta mukaan. Mikäli lapsi oksentaa esim. ahtaiden korvakäytävien vuoksi, on sinulla itselläsi puhdasta päälle.
Lapselle tuplavaippa juuri ennen koneeseen menoa.
Vauvan kosteuspyyhkeitä paljon mukaan. Niillä saa tahratkin pyyhityksi vaatteista.
Pintojen desinfiointiliinoja. Et halua, että lapsesi koskee/nuolee niitä lentokoneen pintoja.
Lapselle oma paikka.
Anna rääkyä, kiljua, huutaa ja raivota koko matkan, mielellään paskat vaipoissa. Älä välitä mitä muut ajattelee, sinulla ja lapsellasi on oikeus.
Kirjoja ja naposeltavaa mukaan. Esimerkiksi pieniä pussukkoja, jonne laittaa jotain leluja, niitä on kiva kaivaa esille. Ja ei kaikkia samaan aikaan esille, vaan vaihdelkaa niitä tavaroita.