Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua?

Vierailija
10.09.2022 |

Itsellä se että ei tervehditä tai sanota huomenta ensi kertaa aamulla nähdessä tai hyvästellä. Mistä tulee ajatus että ei tarvitse? Pieni asia.

Kommentit (1585)

Vierailija
321/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

karmea huutaminen useissa tv-ohjelmissa jossa keski-ikäiset käyttäytyvät kuin tarhaikäiset jne. 

Vierailija
322/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen huonoa käytöstä on mielestäni se, kun soitat tai viestittelet ystävällesi, tuuttaat luurillisen omia ongelmiasi, ystäväsi kuuntelee, tekee kysymyksiä, pohtii tilannettasi, esittää ehdotuksia, eli keskittyy täysin sinuun, etkä missään vaiheessa tule kysyneeksi hänen kuulumisiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eniten ärsyttää kaikki. ja varsinkin kassojen tekopirteät "hyvää päivän jatkoa" lässytykset. tuntemattomat ihmiset ja smal talk, eli on pakko yrittää aloittaa keskustelua, kun pitäisi naamasta näkyä, että on parempi olla hiljaa tuon lähellä. olisi syytä palata koronaa edeltävään aikaan ja ottaa ne 6 metrin hajuraot taas käyttöön. saisi olla rauhassa missä tahansa kulkiessaan. jopa metsässä retkeilyetiketti edellyttää kanssakulkijan tervehtimistä kohdattaessa. siksi en kulje koskaan polkuja pitkin. puhutellaan, jos on asiaa. tämän tietää myös kakarat.

kaikkihan toki tietää että se hyvän päivänjatkon toivottaminen ei oikeasti johdu siitä, että kassahenkilö sattuisi pitämään juuri sinusta ja siksi sanoisi niin, vaan siitä että kassahenkilö haluaa palkkansa ja sen saadakseen noudattaa pomon käskytystä. Ja mielestäni ihmisen pitää olla outo pikkuhitleri, että mielistyy pakotetusta ystävällisyydestä. Mulle passais paremmin ihan vain asiallinen palvelu ilman kummempia ilmeilyjä ja tekomakeiluja.

Vierailija
324/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun joidenkin ihmisten mielestä on ilmeisesti hyväksyttävää kysellä ihmiseltä tämän kaikkein henkilökohtaisimmatkin asiat, jotka ihmiselle ei todellakaan kuulu. Jopa täysin tuntemattomilta ihmisiltä alkaa kyselemään tämän henkilökohtaisia asioita ja sitten ihmetellään, että miksi toinen ei vastaa.

Vierailija
325/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauno Teuvalta kirjoitti:

Se ku ryäkäällähän yleesillä paikoolla ja piereskellähän ja sitte nauraa rätkätetään

päälle niinku puolijauhoonen. Käytös pitää olla asialtaasta.

Ja se kun pohojalaaset kanonisoivat väkivallan ihanteeksi. yäk.

Vierailija
326/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitataan toiseen ihmiseen halveksivasti sanalla "tuo" tai "se" tämän kyseisen ihmisen läsnäollessa. Ylipäätään sellainen oman ärsyyntymisen, väsymisen ja epävarmuuden kanavointi muiden halveksumiseen on rasittava tapa.

Ei ole välttämättä kyse halveksunnasta. Ennen suomen kielen kirjakielen luomista sanoja "se" ja "hän" käytettiin ihmisistä, eläimistä ja esineistä sekaisin. Monissa murteissa tämä vanha käyttötapa on säilynyt tähänkin päivään saakka, etenkin pohjoispäässä maatamme. Kotipaikkakunnallani jopa särähtää kovasti korvaan jos joku kutsuu ihmistä sanalla "hän", koska sitä käytetään vain kun halutaan epäsuorasti vihjata, että henkilö josta puhutaan on jollain tapaa ylimielinen, itsekeskeinen, turhantärkeä, hienohelma tms.

Vierailija
327/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sskuutin jättäminen mihin sattuu keskelle tietä muiden tielle. Ei ole vaikea laittaa sitä tien sivuun.

Ei se olekaan, mutta valitettavasti ihmiset tekee tätä ihan v***uillakseen. Tietävät oikein hyvin, että jättävät sen toisten tielle.

tästä tulee mieleen se, kun korona-aika oli vasta aluillaan, niin normaalisti toisiinsa etäisyyttä luonnostaan pitävät suomalaiset alkoivat joka paikassa yllättäen tunkemaan iholle. Pakko olla ihan vattuilumielessä, ajattelin. Että ihan perusluonteensakin vastaisesti pitää tunkea läheisyyteen että pääsee vastustamaan suosituksia?

Vierailija
328/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun melkein tyhjässä junavaunussa mennään kysymään ihmiseltä, jolla on laukku viereisellä istuimella: "Anteeksi, voiko tähän istua". Siis ihan vain veetuilun vuoksi, vaikka ihan hyvin voitaisiin istua muualla.

vastaa:tottakai, hetkinen vain- ja vaihda ensin itse paikkaa!

Vierailija
329/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka tulevat jonkun toimiston aukioloajan ulkopuolella sinne huutamaan päivittäin sitä miksi se ei ole auki nyt kun juuri hän on sinne tulossa. 

Ihmiset, jotka eivät lue ohjeita ja olettavat asioita väärin ja sitten raivoavat ja möykkäävät sille asiakaspalvelijalle, joka kertoo miten asia oikeasti menee. Monellakaan ei nykyään tunnu olevan sisälukutaitoa,  pettymyksensietokykyä, saati käytöstapoja. 

Vierailija
330/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en finne igen kirjoitti:

kun suomalaisille lausahtaa jotain, he eivät aina vastaa! toiset kääntävät selkänsä, nostavat nokkaansa ja häipyvät! en ole muualla maailmassa törmännyr tällaiseen

koskeneeko myös naisten perään huutelua, että pitäisi aina vastata jotain?

Vierailija
331/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelen vielä nuorisoa päin jos tulevat rinta rinnan, en voi pyörätielle tai autotielle väistää. Kolahtaa jos kolahtaa, oppivat siitä sitten. Kerran psyähdyin paikoilleni vastaavassa tilanteessa, nämä oli tosin guugereita ja miespuolinen guugeri alkoi aivan raivoissaan huutamaan mulle sen vuoksi! Pelotti jopa. Aivan ihmeellistä eläimellistä käytöstä.

Vierailija
332/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei laita välikapulaa kassahihnalle omien ostoksiensa jälkeen. 

En laita nykyään, kun vielä on turvavälisuositus.

Minä jouduin AINA muistuttamaan kaupassa perässä tulijalle. Aina yhtä pöllämystyneen näköisenä säpsähtävät.

miten niin perässä tulijalle? pitääkö siis sun takanas tulevan kysyä milloin lopetat ostosten lappamisen hihnalle, että tietää laittaa puolestasi sen kapulan?

Vierailija
333/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryystäminen.

Haluan väkivaltaisesti käsitellä näitä ihmisiä, jotka eivät jaksa kaataa sitä juomaa kunnolla kitusiinsa. Kuinka h7lvetin vaikeaa se voi olla. Menkää junaraiteille juntit.

Vierailija
334/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nykyajan selflove-kulttuuri ja "put yourself first" ymmärretään niin, että kaiken on ok pyöriä oman navan ympärillä ja se on jotain itsestä huolehtimista. Kaikessa minä minä minä, toimitaan ja tehdään asioita vaan omista lähtökohdista.

Ghostaus ja se, että on jotenkin paras mahdollinen ratkaisu hoitaa asiat niin, että antaa vain olla. Että se, ettei esimerkiksi pyydä anteeksi ja selittele tekemisiään, kun on loukannut jota kuta vaan on vaan hiljaa.

ainakin pidäkkeettömien raivopäiden kanssa juuri paras tapa. paitsi jos tykkää tapella.

Vierailija
335/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten tekemisiin puuttuminen. Työkaverini puuttuu työpuheluihin, kun itse puhun puhelimessa hän keskeyttää omat tekemisensä ja  kuuntelee selän takana ja puuttuu puheluun jos käännän hänelle selän niin hän kirjoittaa sitten lapulle asiansa ja näyttää sitä minulle. Ärsyttää! En tiedä miten saisin hänet tajuamaan että hänen neuvojaan ei kaivata. Että osaan kyllä hoitaa asian ihan itsekin ilman hänen puuttumistaan. Hän on ihminen joka omasta mielestään tietää kaiken.

Mitäs j vaikka sanot sen sille ääneen? Vai onko ihmispelkoa?

Ei kukaan ajatusten voimalla muuta käyttäytymistään.

Vierailija
336/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä katselen mielenkiinnosta kuinka moni autokuski lääppii nenäänsä tai suutansa ajaessaan. Monet vielä sen lisäksi puhuvat surutta kännykkään ajaessaan. Nämä samat sitten pitelevät myytäviä tomaatteja kaupassa...

Vierailija
337/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöydässä niistäminen. Hyi h*tti.

Mikä tässä on niin kamalaa? 

Niistän kahdessa sekunnissa nenäliinaan nenäni. Ei ole mitään vaaraa kenellekään. En olisi oikeasti kuvitellut, että tämä olisi jotenkin väärin tehty.

Vierailija
338/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä riittää... Se, ettei tervehditä tai pidetä ovea auki takana tuleville. Ihan pikkujuttuja, eivätkä mielestäni lainkaan vaikeita.

Näin viimeisilläni raskaana on myös vähän ihmetyttänyt, ettei kukaan ole kertaakaan tarjonnut minulle paikkaa täydessä bussissa tai metrossa. Ihmiset katselevat mahaani kyllä, mutta kukaan ei sano mitään. Onneksi en matkusta pitkiä matkoja, joten voi kyllä seistä ihan hyvin - mutta mielestäni vanhemmille ihmisille, raskaana oleville, liikuntarajoitteisille jne. tulisi aina tarjota tilaa.

Raskaana olevalle tarjoaisin paikkaani vain, jos on todella ahdistuneen oloinen ja isovatsainen. Sairaudesta tai vanhuudesta ei ole kysymys. Itsekään en olisi tarvinnut viimeisilläni mitään erikoisjärjestelyä.

Vierailija
339/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöydässä niistäminen. Hyi h*tti.

Mikä tässä on niin kamalaa? 

Niistän kahdessa sekunnissa nenäliinaan nenäni. Ei ole mitään vaaraa kenellekään. En olisi oikeasti kuvitellut, että tämä olisi jotenkin väärin tehty.

Paljon ällömpää, että nokasta valuu räkää ja limaa ruokapöydässä. Tämänkin olen kokenut ja tarjosin nenäliinaa tyypille.

Vierailija
340/1585 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä riittää... Se, ettei tervehditä tai pidetä ovea auki takana tuleville. Ihan pikkujuttuja, eivätkä mielestäni lainkaan vaikeita.

Näin viimeisilläni raskaana on myös vähän ihmetyttänyt, ettei kukaan ole kertaakaan tarjonnut minulle paikkaa täydessä bussissa tai metrossa. Ihmiset katselevat mahaani kyllä, mutta kukaan ei sano mitään. Onneksi en matkusta pitkiä matkoja, joten voi kyllä seistä ihan hyvin - mutta mielestäni vanhemmille ihmisille, raskaana oleville, liikuntarajoitteisille jne. tulisi aina tarjota tilaa.

Mä kyllä tarjoan aina paikkaani vanhuksille, mutta aika usein vastaavat, että ei tarvitse, kun menee vain yhden pysäkin välin tms. Just tällä viikolla yksi mummeli oikein kimpaantui, kun minun jälkeeni kuulin ainakin kolmen ihmisen kysyvän haluaako hän istumaan. Mummo sanoi sitten kovaan ääneen, että kiitos vaan kaikille paikan tarjoajille, mutta minä haluan nyt seisoa :D

Raskaana olevalle en tarjoa paikkaani, jos hän ei näytä huonovointiselta. Ei se maha ole mikään syy päästä istumaan, ei kai kukaan lihavallekaan paikkaansa automaattisesti tarjoa.

Itselleni on erityisesti jäänyt mieleen, kun aikoinaan oli käsi kipsattuna kainaloon asti ja piti käydä Töölössä sitä näyttämässä. Matkustin täydessä ratikassa, eikä edes "invapaikalla" istunut pappi tarjonnut mulle paikkaansa. Kipsi oli kirkkaanpunainen eli sen kyllä huomasi. Toisessa kädessä roikotin laukkua, koska kipsin takia en saanut reppua selkään. Siinä sitten heiluin muiden mukana ilman mitään tukea. Onneksi ihmisiä oli niin paljon, ettei olisi lattialle kopsahtanut, vaikka olisi kaatunut.

Raskaana olevaa ja lihavaa ei voi verrata toisiinsa. Monelle raskaana olevalle pitkään seisominen voi olla todella kivuliasta, kun vauva painaa lantiota. Seisominen voi aiheuttaa myös supistelua ja huimausta (raskaana huimaa helpommin). Raskaana olevan olisi hyvä istua julkisessa liikennevälineessä myös siksi, että esim. bussin heilahtaessa tai äkkijarrutuksessa tapahtuva kaatuminen on syntymättömälle lapselle vaarallista. Siihen on ihan syynsä, että tietyt paikat on varattu ensisijaisesti vanhuksille, jostain vammasta kärsiville ja raskaana oleville.