Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkkeet on niin korkeat?

Vierailija
10.09.2022 |

Nyky eläkkeet on keskiverto duunarin palkka. Kiva käydä 8h päivässä töissä kun kauppojen eläkkeläiset valittavat, kun saavat niin vähän eläkettä. Niin vähän. Eli raksaukon palkan joka kuukausi

Kommentit (52)

21/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Babette kirjoitti:

Mä saan perhe-eläkkeitä nettona noin 1900€/kk. Ihan kiva se on palkan lisäksi, mutta tiukkaa tekisi, jos tuolla pelkällään pitäisi elää. 

Anteeksi mutta mikä on perhe-eläke?

Leskeneläke ja lasten eläkkeet = perhe-eläke. Olen siis leski yksinhuoltaja. 

Vierailija
22/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat jäärät sopineet eläkkeistä joskus hyvinä aikoina. Ja he eivät etuuksista luovu kuin kuoleman kautta.

Eläkkeet kertyy edelleen nykypolvillekin, mikäli työssä ovat. Kansaneläkkeen saa  ne joille ei työvuosia kerry.

Kertyy, mutta huonommilla ehdoilla kuin nykyeläkeläisille ja nykyisen nelikymppisen eläkeikä alkaa 67-vuotiaana.

Että ei se ihan samalla tavalla kerry eikä ala juosta.

Edellisille polville eläke alkoi kertymään 24 v. ikäisenä. Siihen aikaan monet olivat tehneet työtä jo monta vuotta ennen tuota ikää. 24v. alettiin periä ns. vanhanpiian veroa, joka nyt, ainakin nimikkeenä, lienee poistunut.

Minä olen syntynyt vuonna -78 ja minulle eläke alkoi kertymään 24-vuotiaana. Tavoite-eläkeikäni on 68 vuotta. Olenko minäkin edellistä polvea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyeläkeläiset nauttivat vielä niistä eduista, jotka on poistettu nykypolvilta. Tosin nykypolvet myös maksavat eläkemaksuja enemmän kuin koskaan kukaan, jotta nämä vanhat edut voidaan oikeasti toteuttaa.

Miltä tuntuu kun kaukana häämöttäviä eläkkeitä leikataan ja siirretään jatkuvasti, mutta maksatte silti eläkemaksuja yhä enemmän?

Vierailija
24/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babette kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Babette kirjoitti:

Mä saan perhe-eläkkeitä nettona noin 1900€/kk. Ihan kiva se on palkan lisäksi, mutta tiukkaa tekisi, jos tuolla pelkällään pitäisi elää. 

Anteeksi mutta mikä on perhe-eläke?

Leskeneläke ja lasten eläkkeet = perhe-eläke. Olen siis leski yksinhuoltaja. 

Eikö lapsen eläke ole lapsen omaa rahaa?

Vierailija
25/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko että kaikkien eläke on yhtä suuri? Keskipalkkaa saaneiden eläke on n 1300e.

Tämä. Jumalauta, että näitä aloittajan kaltaisia tolloja riittää.

Vierailija
26/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko että kaikkien eläke on yhtä suuri? Keskipalkkaa saaneiden eläke on n 1300e.

On päivänselvää että jo maksussa olevia eläkkeitä tullaan leikkaamaan. Täysin kestämätön systeemi. Nyt jo tehdään tietoista hoitamatta jättämistä koska tilanne aikaansaa vihaa.

Vierailija
27/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli leikataan eläkeläisiltä eläke pois ja kurjistetaan taloutta? "Not a great plan!"

Vierailija
28/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat jäärät sopineet eläkkeistä joskus hyvinä aikoina. Ja he eivät etuuksista luovu kuin kuoleman kautta.

Eläkkeet kertyy edelleen nykypolvillekin, mikäli työssä ovat. Kansaneläkkeen saa  ne joille ei työvuosia kerry.

Kertyy, mutta huonommilla ehdoilla kuin nykyeläkeläisille ja nykyisen nelikymppisen eläkeikä alkaa 67-vuotiaana.

Että ei se ihan samalla tavalla kerry eikä ala juosta.

Nykyeläkeläisistä iso osa meni töihin 16v iässä, ei 26v iässä, kuten nykyiset nelikymppiset. Heille tosin eläke alkoi kertyä vasta 23 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
29/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On päivänselvää että jo maksussa olevia eläkkeitä tullaan leikkaamaan. Täysin kestämätön systeemi. Nyt jo tehdään tietoista hoitamatta jättämistä koska tilanne aikaansaa vihaa.

Miksi niitä leikattaisiin? Rahastoituja rahoja riittää kaikille, jotka on syntyneet ennen vuotta 1956. Suurempi ongelma on valtion maksamat eläkkeet nuorille mielenterveyspotilaille, niistä pitää leikata.

Vierailija
30/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeen idea oli, että sitä kertyy pääsääntöisesti 1,5 % vuodessa ja 60 % palkasta, kun työskentelee 40 vuotta. Myöhemmin sääntöjä jonkin verran muutettu ja eläkettä kertyy myös opinnoista ja äitiyslomista.

Vierailija
31/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläke, 3530e/kk. Ikä 40v. Yrittäjä olin ja burnout tuli.

Vierailija
32/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalainen mies elä lähellekkään eläkeikää fyysisissä töissä. 50v jälkeen pumppu jo pettää.

Vierailija
33/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli maksoit tunnollisesti yrittäjänä eläkettäsi, kun kertynyt noin paljon?

Kysyn siksi, kun tiedän muutaman pienyrittäjän jotka ovat sanoneet, että voi valita mitä ( paljonko) maksaa työuran aikana ja yksi ei ole maksanut mitään. On sanonut, ettei ole ollut varaa ja tulee jäämään aikanaan takuueläkkeen varaan.

Vierailija
34/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

900-1000€ netto on tosi iso.

Vierailija
35/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypolvi saa takuueläkettä melkein enemmän kuin mitä on pienimmät työeläkkeet. Eikä tarvitse muuta kuin sohvalla maata koko elämänsä.

Vierailija
36/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua nyt oikein selität? Toisilla on korkeat eläkkeet koska on tehty työtä 45 vuotta hyväpalkkaisissa hommissa eikä maattu perse homeessa sohvalla ja kaivettu juustoa pippelistä. Ne tulee työstä ymmärrätkö saatanan urpo? Työstä.Tehdystä työstä saatanan yhteiskunnan loinen.

Vierailija
37/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä nyt ainakaan sano että kaikille kuuluu kolmen tonnin eläke 30-vuotiaana. Ei kuulu eläke sen ikäiselle ollenkaan.

Vierailija
38/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli maksoit tunnollisesti yrittäjänä eläkettäsi, kun kertynyt noin paljon?

Kysyn siksi, kun tiedän muutaman pienyrittäjän jotka ovat sanoneet, että voi valita mitä ( paljonko) maksaa työuran aikana ja yksi ei ole maksanut mitään. On sanonut, ettei ole ollut varaa ja tulee jäämään aikanaan takuueläkkeen varaan.

Oli useita yhtiökumppaneita, oma omistusosuus alle 15% joten laskettiin työntekijäksi vaikka vastasin omasta alueesta aluepäällikkönä. Palkasta siis laskettiin tulevan ajan ennustelisän kanssa eläke. Hyvää palkkaa toki sainkin ja olin hyvä työssäni.

Vierailija
39/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40 vuoden töistä eläkettä käteen 1350 e,onko paljon ?

Vierailija
40/52 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan niitä ns isoja eläkkeitä alkaa leikkaamaan, mutta sen jälkeen sossulla onkin menoja moninkertaisesti nykymenoon (sekin ihan sairasta tukineen) verrattuna. Sitten olet tyytyväinen? Jotenkin ihmisen täytyy elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi