Mitäpä jos kerrostalo-osakehuoneiston haltija jättää huoneistonsa ikkunoiden lasit pesemättä vuosikausien ajan?
Onko siitä haittaa muuta kuin itselle asukkaalle, että kyllähän ne ikkunat melko tuhnuisiksi menevät ja lasien takaa ei enää oikein kunnolla näe edes ulos ajansaatossa?
Mutta voiko taloyhtiön johto vaatia, että osakkeen omistajan on huolehdittava huoneistonsa ikkunoiden puhtaana pitämisestä?
Kommentit (33)
Kodin ikkunoiden pesu säännöllisin välein on kodissa asuvien ihmisten viihtyvyyden kannalta katsoen tärkeää suorittaa, ja ainakin silloin kun verhot ja lasipinnat alkavat olla niin pölyn peittämät, että jopa lasin pintaan voi piirtää sormella kuvia. Ja kodin pöllyisyys kyllä edesauttaa hengitysilman muuttuvan epäterveelliseksi, ja täten heikentää ihmisen hyvinvointia.
Eli ikkunalasta vaan esiin ja ämpäriin vettä sekä ikkunapesuainetta sumutepulloon; ja ei muuta kuin verhot pois ja pesuun tai vetää ne sivuun lasien edestä, ja rätti heilumaan tai sitten ikkunoiden pesulaite.
Up. Akkunat pesuun, hoi vauvapalstalaiset!
Asun rivarissa, naapurini ei ole pessyt vissiin koskaan. Muilla on kauniit valkoiset ikkunapellit, hänellä mustuneet. Läpihän ne kohta ruostuu. Yhtiökokouksessa on päätetty, ettei yhtiö osallistu uusien ikkunapeltien laittoon ja jos vesivahinko tulee seinään (sadevesi pellin reiistä) , tuo osakas maksaa yksin kaiken.
Asun keskustassa omassa osakkeessani kerrostalo kaksiossa. En ole mikään himo ikkunanpesijä. Kerran pessyt ikkunat ja pari kertaa muistaakseni parvekelasit. Asunut tässä 7 vuotta. Vesisade huuhtoo pölyt pois ikkunoista. En stressaa ikkunanpesulla.
En ole pessyt koskaan ikkunoita. 😀
Sade huuhtelee mulle riittävästi.
N53
Sisäpuolelta pesen pari kertaa vuodessa vuokrakämpän ikkunat, mutta koska ikkunat on niin pas*at, että kokonaan aukaistaessa pokat pitäisi pystyä tukemaan jollain, en ole ikinä pessyt ulointa lasia. Peskööt seuraava, jos uskaltaa.
On 2. maailman ongelmia, jos ihmisestä tulee niin laiska ettei pese ikkunoitaan.
Oikein olisi, että yhtiöjärjestyksessä olisi määräys, ellei huoneiston haltija tee tätä kerran vuodessa, on yhtiöllä oikeus tehdä se, ja velkoa osakkaalta, lisättynä yleiskustannuslisällä.
Kyllä sen näkee onko ikkunat pesty.
Vierailija kirjoitti:
Asun keskustassa omassa osakkeessani kerrostalo kaksiossa. En ole mikään himo ikkunanpesijä. Kerran pessyt ikkunat ja pari kertaa muistaakseni parvekelasit. Asunut tässä 7 vuotta. Vesisade huuhtoo pölyt pois ikkunoista. En stressaa ikkunanpesulla.
Sade ei kyllä huuhtele likaa ja pölyä pois ikkunoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sade ei kyllä huuhtele likaa ja pölyä pois ikkunoista.
Mulle kyllä sadevesi riittää. Yksin asun en valita. Oma osake niin päätän itse ikkunanpesusta kodissani.
Mun sukulainen ei pessyt ikinä ikkunoita. Asui asunnossa 40 vuotta. Olihan ne aikano, sumuiset?
Minkäpä talonyhtiö sille voi, jos toinen näin päättää tehdä. Ja ketä se lopulta haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Asun rivarissa, naapurini ei ole pessyt vissiin koskaan. Muilla on kauniit valkoiset ikkunapellit, hänellä mustuneet. Läpihän ne kohta ruostuu. Yhtiökokouksessa on päätetty, ettei yhtiö osallistu uusien ikkunapeltien laittoon ja jos vesivahinko tulee seinään (sadevesi pellin reiistä) , tuo osakas maksaa yksin kaiken.
Tuo päätös ei muuten pidä, jos sitä koetellaan. Se on talonyhtiön ihanuus. Päättäkää mitä haluatte, mutta maksatte porukassa kaiken.
Mä olen pessyt kotimme ikkunat keväin syksyin eli pari kertaa vuodessa. Samalla pessyt verhot ja laittanut puhtaina puhtaisiin ikkunoihimme. Aikoinaan kun jaksoin tuon ikkunoiden pesuruljanssin läpi viedä keväin syksyin, niin usein vaihdoin ns. kesäverhot keväällä ja talveksi talvisemmat verhot. Sitten joskus ostanut aivan uudet verhot kangaskaupasta, jotka olen ompeluttanut liikkeessä valmiiksi.
Tuo kyseinen puuha on periytynyt lapsuuteni kodista saakka eli äitini suoritti myös kotinsa ikkunoiden pesun vieläpä useamman kerran vuoden aikana kuin minä. Äitini pesi kotinsa ikkunat säännöllisin välein elämänsä aikana niin omakotitalossa asuessaan kuin myös kerrostaloasunnossa. Eikä riittänyt niiden peseminen vain pari kertaa vuoden aikana, vaan myös juhlapyhiksi kuten esim.jouluksi äitini pesi sisäpuoleiset lasipinnat, kun vaihtoi jouluaiheiset verhot ainakin keittiöön. Pääsiäispyhiä ennen äitini myös usein pesi ikkunat, jos vaan kelit sallivat, niin ulkopuoleltakin ja tietenkin jo vaihteli verhoja keväisempiin kuoseihin. Äitini korosti aina, että myös ikkunoiden puitteet pitää putsata pölystä, eikä vaan pelkästään lasipintoja.
Ja tottahan se on, että kodin ikkunoiden puhtauskin on jonkilainen merkki siitä, millainen ihminen on kodin omistaja-asuja. Voihan sitä elää pesemättä ikkunoitaan ikinä, mutta onko likaisten ikkunalasien kautta kivaa katsella ulos, ja se pölyn määrähän kertautuu, ja viimeiseltä verhotkin parkiintuvat pölystä ja näyttävät hirveiltä.