Perustoimeentuotuella olen, ja nyt sähkön hintani nousi 17c/kwh -> 39c/kwh. 2kk lasku siis nousee 100 eurosta 220 euroon (laskin tämän). Maksaako kela edelleen laskuni?
Perustoimeentulotukeen kuuluu sähkölaskun maksu.
Ei kai tämä hinnan korotus vaikuta maksuun? Kulutukseni kuitenkin sama
T: Huolestunut
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ap,jos asut yksin,niin miksi asut kaksiossa?ainakin 90-luvulla yksinäisen ihmisen ,jos sai toimeentulo asumis yms tukea,niin piti asua yksiössä.
90-luvulla oli myös tapana laittaa välimerkin jälkeen välilyönti ja lyhenteiden perään piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla voi olla noin iso kuin 100€ 2 kuukauden lasku?
Mulla on 3 kk lasku 76€.Onhan niissä ennenkin ollut tietyt rajat niissä sähkölaskuissa. Pakkohan niitä on nostaa kun hinta nousee. Mullakin 33 snt seuraavaksi.
Onko sulla sähkölämmitys?
Kaksio 42 neliötä...Kuukausikulutus on 220-240kwh
Tuon verran siitä tulee. Perusmaksu siirrossa 5e ja sähkössä 5e
Siirto muistakseni jotain 3c/kwhap
Energia 17 senttiä, siirto 3, vero 2,8 ja perusmaksut päälle -> 65 euroa jos kulutus 240 kWh
Energia 39 senttiä, muut samat -> 117 euroa
Tuleeko laskusi kerran kahdessa kuussa?
Niinhän tuolla onkin että 2 kk lasku. Oli liian lähellä kun oli otsikossa.
En käsitä, kun täällä laskeskellaan tuplaantuvia sähkölaskuja. Onko kenelläkään käynyt mielessä, että sitä kulutustakin voisi vähentää, useissa huusholleissa reilustikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla on ollut noin korkea hinta jo aiemmin? Minulla on vielä määräaikainen sopimus 9senttiä/kwh mikä päättyy parin kuukauden päästä, tarjosivat loppukesästä uutta 17c/kwh ja kun en tajunnut tarttua siihen niin uusin tarjous on 21c/kwh.
Miten sulla noin kallis ollut? Mulla 4,6snt tämän kuun loppuun. Niin riittää näitä ihmettelyjä hinnoissa.
Eipä omasikaan mikään halpa ole. Mulla 1,72 snt/kwh. Kun on suhteita, elämä on helpompaa ja halvempaa. Ja sopimus on 5 vuoden mittainen. Sellaista ei saa tuolla hinnalla normaali jamppa mistään.
Meidän työssäkäyvien laskuja ei Kela maksa. Matalapalkkatyön ja kotona makoilun rahallinen ero Suomessa liian pieni. Joko tukia on laskettava tai palkkoja nostettava.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, kun täällä laskeskellaan tuplaantuvia sähkölaskuja. Onko kenelläkään käynyt mielessä, että sitä kulutustakin voisi vähentää, useissa huusholleissa reilustikin!
No en minä ainakaan juurikaan voi, jos nyt edes jotenkin normaalia elämää aion elää. Mun vuosikulutus on ollut jo pitkään sellaista 1400-1500 kWh. Euroissa sähköön on mennyt jotain 150-160 vuodessa (eli noin 12-13 €/kk). Ei tuosta nyt ihan hirveästi nipistetä. Ja sähkösopimuksesta en päätä itse.
Toimeentulotukeen en ole tällä hetkellä oikeutettu, mutta sen verran hilkulla se on, että jos sähkölasku nyt hirveästi kasvaa, niin jonkin verran tulen saamaan siihen ilmeisesti tt-tukea. :)
Vierailija kirjoitti:
Meidän työssäkäyvien laskuja ei Kela maksa. Matalapalkkatyön ja kotona makoilun rahallinen ero Suomessa liian pieni. Joko tukia on laskettava tai palkkoja nostettava.
Jos tarpeeksi pienet on tulot, niin kyllä maksaa työssäkäyvillekin. Sä et vain ole riittävän köyhä, jos et Kelasta mitään saa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä me voitaisiin tietää maksaako vai ei? Sittenhän se selviää kun lasku tulee ja yrität saada Kelalle maksuun.
Miten niin emme voisi tietää? Vastaus on kyllä, Kela maksaa kyllä sähkölaskun siinä kun se kuuluu normaaliin toimeentulotukeen minimitasona. Ei katso kukaan onko huonelämpötila 20 vai 25c.
Maksaa. Ne kyttää kilowattitunteja ei euroja. Jos kulutuksesi on suunnilleen sama kuin ennnekin lasku maksetaan. Siksi energiaa ei kannata koskaan säästää, koska sitten jatkossa maksetaan pienempi summa. Jos kulutus meinaa jäädä liian pieneksi, niin louhi kryptoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla voi olla noin iso kuin 100€ 2 kuukauden lasku?
Mulla on 3 kk lasku 76€.Onhan niissä ennenkin ollut tietyt rajat niissä sähkölaskuissa. Pakkohan niitä on nostaa kun hinta nousee. Mullakin 33 snt seuraavaksi.
Onko sulla sähkölämmitys?
Kaksio 42 neliötä...Kuukausikulutus on 220-240kwh
Tuon verran siitä tulee. Perusmaksu siirrossa 5e ja sähkössä 5e
Siirto muistakseni jotain 3c/kwhap
Jos sun sähkölaskut on tosiaan jo 100€ luokkaa niin olisiko jo syytä kilpailluttaa sähköfirmat ja kattoa vähän mikä sitä sähköä syö noin hemmetisti..Minulla on kaksio 43 neliötä ja sähkölaskut siirtomaksuineen 75-80€ luokkaa.
Ei ole käynyt siellä pienessä päässäsi, että toimeentulotuella joutuu elämään täysin työkyvyttömätkin?
Menisin töihin ilomielin, jos vaan Suomen endokrinologit opettelisivat hoitamaan potilaita. Siihen saakka, en pysty.
Mulle sun on turha aukoo päätä, oikea valitusosoite on Tays sisätaudit.
Sinne voit laittaa valituskirjelmää menemään, kun oot huolissasi verorahoistasi.