Mistä voi johtua päänsärky öisin ja aamulla?
Se päänsärky tuntuu voimakkaana pään takaosassa alhaalla, suunnilleen siinä kuopan kohdalla, jossa pää ja niska yhdistyvät.
Kommentit (20)
Kuulostaa enemmän niska-hartiaseudun kivuilta. Hieronta voisi auttaa. Tukevampi tyyny voi myös auttaa.
Tuleeko katsottua paljon kännykkää korppikotka-asennossa?
Bruksismi eli hampaiden pureminen yhteen, narskutus.
Onko sinulla verenpainetta tutkittu? Kävin lääkärissä muusta syystä, lääkäri mittasi verenpaineen, ohoh. Särkeekö aamuisin päätä, kysyi. Usein heräsin päänjomoon ja epäselvään oloon . Olin jotain 62 . Verenpainelääkitys korjasi asian, päänsärkyä ei ole mulla kuin flunssass.
Eikö tuo johdu seksin puutteesta? Erityisesti jos kumppani sitä aamuin illoin toivoo.
Uniapnea aiheuttaa myös pääkipua aamuisin kun aivot on koko yön kärsineet happivajeesta. Se voi tulla langan laihoillekin, jos on ahdas nielu.
Uniapnea minullekin tuli ensimmäisenä mieleen.
Huono tyyny, hampaiden kiristely, huono ilmanvaihto makkarissa.
Vääränlainen tyyny. Ehkä liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea aiheuttaa myös pääkipua aamuisin kun aivot on koko yön kärsineet happivajeesta. Se voi tulla langan laihoillekin, jos on ahdas nielu.
Se ei yleensä ilmene niskakipuna vaan ihan perinteisenä tykytyksenä päässä
Jos olet kova kofeiininkäyttäjä, jo aamuyöstä tai aamulla voi alkaa kofeiininvierotuspäänsärky. Sen tunnistaa siitä, että päänsärky loppuu alle minuutissa, kun olet juonut kupin kahvia.
Uniapneahan se. Johtuu hengityskatkoksista, aivot ei saa happea. Bruksaajilla voi myös olla kallonpohjan lihaksista (niiden kireydestä) aiheutuvaa päänsärkyä. Mutta epäilyttää vähän, että olisiko sitä keskellä yötäkin vai pelkästään aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vääränlainen tyyny. Ehkä liian korkea.
Tätä minäkin ehdottaisin, ja olisi helposti korjattavissa vaihtamalla erilaiseen. Joillekin joku tattarinkuori- tai muu erikoisempi tyyny, joka voi aluksi tuntua huonolta.
Ja toinen syy voi olla verensokerin lasku yön aikana, jos et iltaisin syö.
Huono ryhti,huonot asennot,lihavuus.
Verensokeri ei terveellä mee liian alas.
Huono sisäilma. Likainen tyyny ja tyynyliina. Milloin vaihdoit tyynysi tai pesit? Milloin tyynyliinasi? Pitäisi vaihtaa useammin tyynyliinat kuin lakanat. Miloin putsasit viimeksi asuntosi ikkunoiden rakoventiilit ? Kuin keskusilmaston aukot kettiö ja Wc tila. Entä onko sinulla ongelma: Tupakka? Viinin kittaus?
Niskan lihakset jumiutuu. Mene heti lääkäriin. Minä odotin liian kauan ja nyt kestää pitkään, että jännitys saadaan laukeamaan. Fysioterapiaa, jumppaa, hierontaa, uusi tyyny, nyt sain myös sairauslomaa ja lihasrelaksantin yöksi. Varalta tutkitaan myös unipolygrafia. Minun diagnoosi siis vielä epäselvä, mutta todennäköisimmin minulla kyse vain niskan jumista. Ostin muuten kaksiosaisen tyynyn, jossa molempien osien täytemäärää voi säätää. Tämä on hyvä.
Selkeesti huono tyyny.