Miten tekisitte tämän (puutyöt/askartelu)
https://www.sinelli.fi/puukiekoista-tehty-suuri-sydan-v16017
Eli jos sahaa nuo puukiekot itse, kannattaako ottaa maasta vai elävästä puusta oksia? Miten ja kuinka kauan kiekkoja pitäisi kuivattaa, että koristeesta tulee kestävä? Kiitos jos joku osaa auttaa :)
Kommentit (8)
Itse ainakin sahaisin tuoreet oksat ja antaisin kuivua vuoden. Enemmän kuin tarpeeksi ja niistä valikoidaan ne parhaimmat.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin sahaisin tuoreet oksat ja antaisin kuivua vuoden. Enemmän kuin tarpeeksi ja niistä valikoidaan ne parhaimmat.
Pieniä puunpaloja saa kuivattua mikrossa.
Kääri puu paperin, esim. talouspaperin sisään ja laita mikroon muutamaksi minuutiksi.
Vaihda kostea paperi ja uusi käsittely jos tarpeellista.
Olen puuseppä ammatiltani. Olen tuollaisista kiekoista tehnyt pöytiä ja alustoja vaikka astioille. puusta kannattaa ottaa eikä maasta. Kannattaa katsoa onko puu kovaa eikä mätää. Maasta voi ottaa jos puu on kovaa
Tuoreista oksista voi tehdä ja sitten kuivaa ne jossain lämpimässä paikassa 1-2 kuukautta ainakin. Ammattikoulussa oli kuivaamo ja siellä ne kuivui 2-3 viikkoa. Normaalissa huoneenlämmössä menee 2 kuukautta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä puunpaloja saa kuivattua mikrossa.
Kääri puu paperin, esim. talouspaperin sisään ja laita mikroon muutamaksi minuutiksi.
Vaihda kostea paperi ja uusi käsittely jos tarpeellista.
Ei todellakaan miksoon puuta.
Minä sahaisin harjanvarren tms. kiekoiksi.
TOSIN hermot ehkä menee kun sitkuttaisin käsisahalla 5 mm kiekkoja hemmetinmoisen kasan.
Pyökkiä ja tammea pitää kuivata hitaasti koska ne halkee muuten ja kutistuu huonolaatuiseksi. Hitaasti kuivaaminen on ehkä paras tapa huoneenlämmössä jos tekee koivusta tai männystä. Puun tiheys aiheuttaa sen että puun sisältä kosteus ei haihdu nopeasti joten hitaasti kannattaa kuivata jottei puu halkea. Sen takia kun puusta tehdään huonekaluja niin ne kuivataan hitaasti jottei halkea.
Tuollaiset palat pitää hiota tasaiseksi. Mut kuivaamiseen menee kyllä aikaa.
Help