Kiitos hormonikorvaushoidon; vihdoinnlaihdutus onnistuu
Olen yrittänyt saada 6-8 kiloa pois viimeisen kahden vuoden aikana. Kahdesti olen joutunut lopettamaan urakan kesken, kun paino ei vain putoa, ja urakasta tullut enemmän haittaa kuin hyötyä. Nyt minulla on hormonikorvauslaastari, ja nyt paino putoo kuten näillä toimillani pitääkin.
Metodini on ollut kaikella kolmella kerralla sama: suurin paino on kaloreiden laskemisella, eli lasken kaloreita 1300-1500 kaloria pv. Eli kaikkea syön, mutta vähemmän.
Viestini vain on se, että on pötypuhetta, että vaihdevuodet eivät muka vaikuttaisi painoon.
Kommentit (21)
Oliko sulla vasta nyt vaihdevuodet alkaneet, vai oliko hormonitoiminnan hiipumisesta jo pidempi aika?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Suurta huijausta ne tutkimukset, jotka väittävät muuta.
Sekin on suurta bullshittiä, että ihmiset olisivat jollain tavalla erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kaikki tutkimukset nimenomaan sanovat, että vaihdevuodet lihottaa ja tuolloin laihtuminen on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla vasta nyt vaihdevuodet alkaneet, vai oliko hormonitoiminnan hiipumisesta jo pidempi aika?
Olen 53 v. Vaikea sanoa, kun minulla on ollut Mirena viimeiset 18 vuotta, eli kiertoa ei ole ollut.
Toukokuussa kävin gynellä ja hän sanoi, ettei munasarjoissa enää ole toimintaa. Edellisen kerran kävin samalla gynellä 1,5 vuotta aiemmin, ja silloin siellä oli vielä toimintaa, eli gyne ei suostunut poistamaan Mirenaa vielä.
Korvaushoidon sain unettomuuden vuoksi. Siitä olen kärsinyt lisääntyvässä määrin viimeisen vuoden aikana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kaikki tutkimukset nimenomaan sanovat, että vaihdevuodet lihottaa ja tuolloin laihtuminen on todella vaikeaa.
Olen molemmista aikaisemmista laihdutuksista avannut av:lle ketjun, ja olen saanut monta viestiä ketjuihin kuinka tutkimukset väittävät, ettei vaihdevuodet lihota.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sano, mutta tällainen käsitys on kansan suussa. Ainakin se on tutkimuksin hyvin osoitettu, että energiankulutus ei mitenkään romahda vaihdevuosissa, toki tasaisesti laskee kuten iän myötä käy muutenkin. Eli jos lihoo, niin se johtuu syömisen lisääntymisestä ja/tai kalorinkulutuksen vähenemisestä. Toki jos esim. mielialaoireet on hankalat, monet helposti lievittää niitä esim. herkkujen syömisellä ja/tai alkoholin juomisella mikä lihottaa.
Itse laihdutin esivuohdevuosien / menopaussin aikana yhteensä 48 kg. Onnistui ihan ok ilman. hormonikorvaushoitoa. Sellaista en halunnut, koska itselläni ei ole olllut mitään muita vaihdevuosioireita kuin harmiton vuotojen epäsäännöllisyys ennen menkkojen kokonaan loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tutkimuksiin viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sano, mutta tällainen käsitys on kansan suussa. Ainakin se on tutkimuksin hyvin osoitettu, että energiankulutus ei mitenkään romahda vaihdevuosissa, toki tasaisesti laskee kuten iän myötä käy muutenkin. Eli jos lihoo, niin se johtuu syömisen lisääntymisestä ja/tai kalorinkulutuksen vähenemisestä. Toki jos esim. mielialaoireet on hankalat, monet helposti lievittää niitä esim. herkkujen syömisellä ja/tai alkoholin juomisella mikä lihottaa.
Itse laihdutin esivuohdevuosien / menopaussin aikana yhteensä 48 kg. Onnistui ihan ok ilman. hormonikorvaushoitoa. Sellaista en halunnut, koska itselläni ei ole olllut mitään muita vaihdevuosioireita kuin harmiton vuotojen epäsäännöllisyys ennen menkkojen kokonaan loppumista.
No linkitä näitä tutkimuksia tai uutisia niistä tähän.
No hyvä että sulla auttoi. Itselläni ei tunnu tuota ongelmaa olevan, olen alkanut laihduttaa ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan alkupainosta 96 kg, syön 1700 kcal päivässä ja laihdun ainakin toistaiseksi hyvää tahtia vaikka vaihdevuosi-iän ylittänyt olenkin (menopaussi 1,5 v sitten). Ei muutenkaan ole minkään sortin vaihdevuosioireita ollut paitsi toki menkat alkoi lopussa tulemaan miten sattuu.
Vaihdevuodet ei poistu hormonikorvaushoidolla, noinniinkuin periaatteessa.
Kyllä vaihdevuodet lihottaa. Jos mieli on matalalla, mikään ei huvita eikä pysty nukkumaan niin ei ole ihme, että painoa kertyy.
Sain myös korvaushoidon vuosi sitten. Pahimmat vaihdevuosioireeni olivat kammottava unettomuus ja jatkuva vitutus. Vitutus saattoi myös johtua unettomuudesta.
Viikossa elämänlaatu parani huimasti ja herään nykyisin ehkä kerran yössä. Jaksan liikkua ja kiinnittää ruokailuihin ihan eri tavalla huomiota kuin ennen. Luulen, että monet vaihdevuosioireet tulkitaan ja lääkitään masennuksena.
Uskon ap sua täysin. Itsellänikin paljon kaikkea, mitä en ole tajunnut vaihdevuosioireeksi. Itsellä menkat loppui jo 10 v sitten, joten en tiedä, saisinko enää korvaushormoneja.
Mulle lääkäri sanoi että vaihdevuodet ei itsessään sinänsä merkittävästi lihota, kilo tai muutama voi tulla kun lihasmassa vähenee, mutta jos on esim. unettomuutta vaihdevuosien takia niin sehän on toki aina riippumatta syystä merkittävä painonnousun ja keskivartalolihavuuden aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaihdevuodet lihottaa. Jos mieli on matalalla, mikään ei huvita eikä pysty nukkumaan niin ei ole ihme, että painoa kertyy.
Sain myös korvaushoidon vuosi sitten. Pahimmat vaihdevuosioireeni olivat kammottava unettomuus ja jatkuva vitutus. Vitutus saattoi myös johtua unettomuudesta.
Viikossa elämänlaatu parani huimasti ja herään nykyisin ehkä kerran yössä. Jaksan liikkua ja kiinnittää ruokailuihin ihan eri tavalla huomiota kuin ennen. Luulen, että monet vaihdevuosioireet tulkitaan ja lääkitään masennuksena.
Ihan varmaan lihottaakin, jos on tosiaan mieli matalla, unettomuutta tms. Mutta kaikilla vaihdevuosiin ei liity mitään tuollaista. Siksi on tarkkaan ottaen väärin sanoa, että vaihdevuodet lihottaa, koska ne tulee kaikille mutta oireita ei tule kaikille, ja ilman oireita ne ei juurikaan lihota. Rasvan asettuminen keholle kylllä muuttuu estrogeenin vähenemisen myötä.
En sano, että vaihdevuodet lihottaa, vaan sanon, että vaihdevuosissa laihduttaminen on todella, todella vaikeaa. Voi toki olla, että aamuyön valvomiseni on ollut yksi estävä tekijä (muita oireita ei ollut), mutta hormoneista kaikki on siis kiinni.
Toki ikääntyessä ei voi enää syödä niin paljoa kuin ennen. Koko loppuelämä menee ruoan vähentämisessä, kun katsoo vanhaa äitiä. Mutta jos syö vähemmän, niin ei liho.
ap
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että sulla auttoi. Itselläni ei tunnu tuota ongelmaa olevan, olen alkanut laihduttaa ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan alkupainosta 96 kg, syön 1700 kcal päivässä ja laihdun ainakin toistaiseksi hyvää tahtia vaikka vaihdevuosi-iän ylittänyt olenkin (menopaussi 1,5 v sitten). Ei muutenkaan ole minkään sortin vaihdevuosioireita ollut paitsi toki menkat alkoi lopussa tulemaan miten sattuu.
Onko sitä tutkittu, miksi toiset pystyvät laihtumaan vaihdevuosissa ja toiset eivät? Vai onko kyse määristä, eli normaalipainon sisällä tai lievästi ylipainoisen on vaikea laihduttaa?
Saako laastarin helposti? Kun täytin 30v, niin lihoin 34kg parissa vuodessa. Yhtään en ole saanut pois.
N37
Hormonit ovat todella paljon kytköksissä painoon ja ruokahaluun. Hormonithan ne säätelevät ruokahalua ja aineenvaihduntaa. Jos hormonit eivät ole tasapainossa niin onko ihme, että ihminen lihoo tai laihtuminen ei onnistu?
Itselläni näin esivaihdevuosissa laihdutuksen ongelma on, että pian sen aloittamisen jälkeen hormonit sekoaa. Kuukautiskierto sekoaa, tulee alavatsakipuja munasarjojen alueelle. Lihakset ja nivelet kipeytyy, jolloin liikunta on mahdotonta. Tämän lisäksi kaikki limakalvot kuivuu.
Normaalisti näitä ei siis minulla esivaihdevuosissa ole ja keho palautuu noin kuukaudessa normaaliin uomiinsa ja kierto säännölliseksi, kun laihdutuksen lopettaa.
Olisiko hormonikorvaushoidosta hyötyä? Annetaanko sitä edes, jos ongelmia on vain laihduttaessa?