Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on alkoholisti

Vierailija
08.09.2022 |

Olen surukseni havahtunut siihen, että kolmekymppinen poikani on suoraan sanoen alkoholisti. Emme ole superläheisissä väleissä ja soittele viikoittain, mutta ei nyt riidoissakaan. Asumme muutaman sadan kilometrin päässä. Viimeksi, kun puhuimne hän oli selvästi juovuksissa ja aloin oikein miettiä, että kaikki ne kerrat, kun olemme olleet yhteyksissä tai nähneet viimeisten parin vuoden aikana, hän on ollut juovuksissa tai krapulassa. Isäänsä oli omien sanojensa mukaan mennyt välit juuri siitä syystä, että isänsä oli halunnut tapaamisen ilman olutta, poika ei. Surettaa, mutta mitä tuohon oikein voi tehdä tai sanoakaan? Että katso peiliin ja ota vastuu itsestäsi ennenkuin menee työt, terveys, asunto ja rahat?

Olen itse joskus seurustellut vähän aikaa alkkiksen kanssa, ja meni kauan, että ymmärsin hänen olevan sellainen. Sitten juoksinkin lujaa kun huomasin. Ei sellaista katsele.

Ei kukaan kai haluaisi myöskään läheisensä oleva säälittävä alkoholisti reppana. Kukaan muu sitä ei voi kuitenkaan muuttaa, kuin se henkilö itse. Jos haluaa. Äidin sydäntä tämä särkee.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Al-anon https://www.al-anon.fi/ on yksi paikka, jonne äiti voi ottaa yhteyttä tai/ja mennä Al-anon ryhmään suoraan.

Vierailija
22/31 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on krapulassa niin ei ole vielä oikea alkoholisti. Kunnolliselle alkoholistille kehittyy toleranssi, eikä silloin ole mitään helveŧin krapulaa.

Kokemuksesta.

Niin no ei kai sitä darraa ehdi tulla kun juo 24/7. Toleranssi ei tarkoita darrattomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on krapulassa niin ei ole vielä oikea alkoholisti. Kunnolliselle alkoholistille kehittyy toleranssi, eikä silloin ole mitään helveŧin krapulaa.

Kokemuksesta.

Juuri näin.

Alkoholin aineenvaihduntatuote eli asetaldehydi on jopa alkoholia enemmän koukuttavaa. 

Asetaldehydi on kova myrkky, josta tässä yksi esimerkki https://www.duodecimlehti.fi/duo90607 , mitä asetaldehydi aiheuttaa alkoholistille.

Vierailija
24/31 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta.

Eli jos lopetat juomisen vaikka viikkojen putken jälkeen niin on ihan normaali olo? Varmasti juu.

Vierailija
25/31 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi tarvitsee apua. Itse kykenin lopettamaan runsaan juomisen omin voimin, mutta miehille se on yleensä todella vaikeaa. Usein eivät edes halua eroon viinasta.

Vierailija
26/31 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että kukaan haluaisi olla alkoholisti ja asian myöntäminen itselle on usein ylivoimainen tehtävä. Toipuminen kuitenkin edellyttää asian myöntämistä.

Omassa kamppailussa alkoholia vastaan päätin joka aamu että tänään en juo, erilaisten itsepetosten avulla viimeistään iltapäivällä oli jo tölkki kädessä. Harvinaisten väkisin juomatta olevien jaksojen johdosta sain itselleni vakuuteltua, että eihän tässä nyt mikään alkoholisti olla kuitenkaan. Justhan mä olin vuosi sitten viikon juomatta jne..

Kyvyttömyys olla juomatta päätöksistä huolimatta ja juomisen salailu läheisitä johti lopulta melkoiseen itseinhoon ja oli vaikea nähdä elämässä mitään positiivista.

Olin vuosia tietoinen että juomiseni ei ollut normaalia millään mittapuulla, mutta asian myöntäminen itselle tuntui lähes yliluonnollisen vaikealta. Tuntui käsittämättömältä ajatukselta, että asian myöntämisen jälkeen se olisi sitten nollalinja juomisen suhteen. Että joutuisi ikäänkuin luopumaan jostain.

lopulta löysin oman pohjan juomalla ja hain apua. Nyt pari vuotta raittiina ja en ole joutunut luopumaan mistään. Päin vastoin elämäni on paljon rikkaampaa ja toipuminen vertaistuen avulla on tuonut elämääni uskomattoman hienoja ihmisiä, olkoon tämä viesti kiitos heille, joiden kanssa olen tätä polkua astellut.

Vierailija
27/31 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut oikea apu on Minnesota hoito. Minä olin pohjalla ja mikään muu ei auttanut. Nyt raittiina elämä on ihanaa.

Vierailija
28/31 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut oikea apu on Minnesota hoito. Minä olin pohjalla ja mikään muu ei auttanut. Nyt raittiina elämä on ihanaa.

Ihmiset raitistuvat eri tavoin, ja sinulla toimi Minnesota-hoito raittiuden alkuun saamiseksi. Minulla toimi AA raittiuteni alkuun saamiseksi, ja AA toimii minulla edelleenkin raittiuteni ylläpitohoitona. Jotkut ihmiset raitistuvat ottamalla itseään niska kiinni. Monet eivät raitistu koskaan, vaan itsemurhaavat itsensä juomalla. Kaikilla on siis oma yksilöllinen alkoholismiin liittyvä toipumis- tai itsemurhapolkunsa.

Vierailija
29/31 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta.

Vaikka ei olisi krapulaa niin päihdeongelma voi olla. Se ei ole mikään kriteeri.

Huoh.... Miten kukaan voi olla noin puupää ettei edes tuotakaan tiedä... Viina heikentänyt ajattelukykyä?

Vierailija
30/31 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oma äitini ilahtuu kun nyt kesäloman jälkeen olen rajoittanut juomisen vain yhteen kertaan kuukaudessa. Vuosikausia meni viinaa sammumiskuntoon joka perjantai ja lauantai ja äiti oli huolissaan.

Vierailija
31/31 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koko suvun miehet ovat olleet alkoholisteja. Yhtäkään suku joulua ei vietetty ettei joku alkoholisti pilannut niitä kaikkien ajettua hankeen. Isovanhemmalla kun oli alkoholisti puoliso kuollut niin aikamiespojat jatkoivat samaa perinnettä. Ei ollut lastensuojelua siihen aikaan niin että kukaan ei tehnyt lasu ilmoituksia vaikka näki mitä niin että kukaan ei puuttunut. Lapsena sai remmiä ja risua jos sitten oireili pahaa oloa niin että otettiin tahto pois väkivaltaa käyttäen. Ulkopuoliset eivät tienneet yhtään mitään vaan ihailivat kuinka kilttejä ja helppoja lapsia olimme. Jos uskalsi valittaa niin sai heti nokille kuinka kehtaat kuin noin hyvin on asiat niin että kulissit toimi juuri niin kuin pitikin. Päihtyneiden miesten seksuaalisesta ahdistelusta piti vaieta ja kuinka paljon sitä on ollut eikä ole mistään saanut apua eikä ole ollut terapioita vaan on ollut vain omat keinot selviytyä niistä traumoista ja kun nykyään ihmisille tulee mielenterveysongelmat ihan tyhjästä niin ettei mitään ole tapahtunut muuta kuin se ettei ole mitään tapahtunut niin mieli järkkyy ja tarvitsee terapiaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi