Pääsin vihdoin psykologille mutta hän ei puhukaan suomea..
Tai puhuu mutta huonosti. Englantia puhuu myös mutta siinä on todellavahva lähi-idän aksentti että oikeasti joutuu tehdä töitä että saa selvää, vaikka mulla on hyvä englannin kielen taito. Mietin myös että kuinka hyvin hän ymmärtää mun puhetta. Täytyykö mun lopettaa puhekieli ja kielikuvat tms jotta varmistan että hän saa selvää. Turhauttavaa kun olin iloinen että vihdoin saan apua mutta nyt epäilyttää koko juttu.
Ulkomaalaisista lääkäreistä muuten ihan hyvä kokemus mutta nyt koko hoitosuhde perustuu puhumiselle ja meillä ei ole yhteistä vahvaa kieltä niin tuntuu vähän nurinkuriselta.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa. Suomessa on hyvin vähän psykologeja, jotka olisi vasta aikuisiällä muuttaneet ulkomailta Suomeen ja heilläkin pitäisi kyllä olla kielitaito kunnossa, muuten ei saa nimittäin laillistusta ja lupaa toimia Suomessa.
Oletkohan nyt sekoittanut hänet psykiatriseen sairaanhoitajaan tai psykiatriin.
Lapseni hoitoasioissa olen kohdannut muutamia kertoja lähi-idästä kotoisin olevan psykiatrin. Aluksi, kun olin kuullut hänestä vain nimen, olin ennakkoluuloinen ja pelkäsin ettei kommunikointi onnistu, mutta hän puhuikin hyvää suomea. Ymmärsi lastakin oikein hyvin.
Hänellä oli selkeästi erilainen lähestymistapa asioihin kuin suomalaisilla kollegoillaan. Jollain tasolla ymmärtäväisempi ja suoraviivaisempi.
Esim. ongelma, jonka kanssa suomalaiset psykiatrit halusivat toteuttaa raakaa siedätystä, sai väistyä hänen kanssaan. Hän sanoi, että ei ole mikään ihme jos tämä asia nyt ahdistaa lasta, ei tällaisesta hetkessä toivuta. Otettiin askeleita taaksepäin ja edettiin varovasti, pienin askelin eteenpäin. Alettiin etemään lapselle sopivassa tahdissa ja etenemistä tapahtui oikeasti. Se liian raaka siedätys oli vain lisännyt ahdistusta ja pahentanut oireita.
Tämä ei nyt välttämättä ollut se, mitä ap halusi kuulla. Halusin kuitenkin kertoa, että hyviäkin kokemuksia on. Ja toisaalta, suomalaisenkin psykiatrin tai psykologin kanssa saattaa käydä niin ettei hoito etene toivotulla tavalla.
Toivottavasti ap löydät itsellesi sopivan psykologin.
Puhukaa latinaa että lääkärikin ymmärtää.
Jos noin todella on, niin onpa erikoista. Sinuna ottaisin yhteyttä tämän psykologin esimieheen ja tekisin valituksen kielitaidon puutteesta.