Miksi äitiä ei kiinnosta lapsen lukio eikä vanhojen tanssit?
Minun bonuslapseni käy lukiota. Äitinsä on alusta asia valittanut pojalle, että meni turhaan lukioon. Ja että hän ei ole käynyt lukiota ja hyvin on pärjännyt. Lukiohan on nykyään ilmainen eikä kirjoihin eikä muuhun mene rahaa. Nyt kun vanhojen tanssi puku on ajankohtainen hankinta, äiti ilmoitti ettei hän aio osallistua sen vuokraamiseen eikä tule sitä valitsemaan. Poika kertoi tätä isälleen ja minulle harmissaan. Lupasin lähteä hänen kanssa sitä sovittamaan ja maksamaan varausmaksun (50€).
En voi käsittää, mikä saa jonkun äidin toimimaan noin. Hänellä on ihan hyvä palkkainen työ (bruttopalkka yli 4000€) joten luulisi tuon 50€ pystyvän irroittamaan kuluihin. Me toki luvattiin maksaa puolet näistä vanhojen tanssi kuluista. Ja se mitä en etenkään ymmärrä, miksi ei halua lähteä mukaan sovittamaan oman lapsen kanssa pukua. Enkä sitäkään, miksi ei kannusta lastaan opiskeluun vaan lannistaa. Viikottain kehottaa lopettamaan, kun on kuulemma niin rankkaa eikä pojasta kuulemma kuitenkaan tule mitään. Poika pärjää ihan ok, numerot 7-8.
Kommentit (57)
Eipä minuakaan vanhojen tanssit kiinnosta. Ihan älytöntä rahanmenoa, Amerikasta tänne tuotu turhake.
Vierailija kirjoitti:
Eipä minuakaan vanhojen tanssit kiinnosta. Ihan älytöntä rahanmenoa, Amerikasta tänne tuotu turhake.
Vanhojen tanssit olivat ennen vanhojen päivä. Minäkin pukeuduin mummuni vanhaan siniseen mekkoon ja harmaaseen huiviin koulupäiväksi ja samaan tapaan pukeutuivat melkein kaikki tytöt, pojilla oli jussipaitaa ja vanhoja karvalakkeja ja muita sellaisia. Vuosi oli 1984.
Nämä promtanssit ovat sen ajan jälkeistä kamaa, apinoitu amerikkalaisista teinileffoista, kuten Pretty in Pink ja muista samanlaisista. Mitään vanhaahan niissä ei ole vaan kaikki kiiltävän uutta, eli nimen voisivat vaihtaa promtansseiksi alkuperänsä mukaan.
Mutta onneksi sinä olet noin upea, viisas ja ymmärtäväinen äitipuoli. Sädekehä kiiltää tänne asti. Mut joo provohan tää on, tämän tyypin tunnistaa kirjoitustavastaan.
En nyt ihan nielisi pureskelematta kaikkea mitä poika puhuu. Äiti on kieltänyt pojaltaan jotain ja poika kostaa. Tuon ikäiset ovat draamailijoita.
Ihan korjauksena ap. aloitukseen.
Lukio ei suinkaan ole ilmaista, kuin v. 2015 jälkeen syntyneille, sitä ennen syntyneet maksavat normaalisti maksut, joka on 5000-6000€.
Jos nyt vanhojen tanssit, he kuuluvat vielä maksulliseen lukioon ja ehkä äitiä ei kiinnosta, kun kirjat ja muut materiaalit maksavat satoja, jopa tuhat euroa. Tai lapsen isä ei osallistu riittävästi lapsen elatukseen ja koulutukseen.
Puhu Pukille. Miksi Parjaat Taas Naisia ja Hatusta vedät jutun? Oletko joku Katkera Nais Vihaaja vai Vihaaja Äitiäsi kohtaan? Kukaan Terve Yksilö Ei Tällä Kirjoita ja Parjaa lapsensa äitiä! Puhuisit Lapsen Äidin Kanssa Jos Asia Totta? Nostat Taas Itsesi Jalustalle KUin Kaikessa Muissakin Pitkissä Kirjotuksissasi. Mene Töihin Saat Sisältöä Elämääsi!
Vierailija kirjoitti:
Lukio ei suinkaan ole ilmaista, kuin v. 2015 jälkeen syntyneille, sitä ennen syntyneet maksavat normaalisti maksut, joka on 5000-6000€.
Jos nyt vanhojen tanssit, he kuuluvat vielä maksulliseen lukioon ja ehkä äitiä ei kiinnosta, kun kirjat ja muut materiaalit maksavat satoja, jopa tuhat euroa. Tai lapsen isä ei osallistu riittävästi lapsen elatukseen ja koulutukseen.
Näille nyt tokalla oleville lukion on ilmainen. Heille tulee kaikki koulusta ilmaiseksi. Hän on syntynyt 2005.
Omat lapseni ovat syntyneet ennen vuotta 2004, joten tiedän kyllä mitä lukio on maksanut näille lapsille.
ap
Vierailija kirjoitti:
On ilmaista 2005 ja sen jälkeen syntyneille.
Vierailija kirjoitti:
2005 höpsö. Mun lapsi on nyt abi ja viimeinen maksava ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan nielisi pureskelematta kaikkea mitä poika puhuu. Äiti on kieltänyt pojaltaan jotain ja poika kostaa. Tuon ikäiset ovat draamailijoita.
Tämä on totta. Teineillä kuohuu ja turhautumista puretaan. Tuon, ettei äiti halua maksaa eikä osallistua, äiti itse ilmoitti meille.
ap
Kyllä nyt vähän kinostelee, miten SÄ tiedät tuon äidin palkan? Ja meillä tässä ydinperheessä nämä poikien juhlavaateasiat on isän homma, mä hoidan jo käytännössä kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Tänä lukuvuonna vanhoja tanssii 2005 syntyneet eli ensimmäinen ilmaisen lukion piirissä oleva ikäluokka. T: -05 äiti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt vähän kinostelee, miten SÄ tiedät tuon äidin palkan? Ja meillä tässä ydinperheessä nämä poikien juhlavaateasiat on isän homma, mä hoidan jo käytännössä kaiken muun.
Kun elatusmaksu määritetään, pitää kertoa palkkansa. Siitä tämän tiedän. Ja tosiaan isä osallistuu lasten kuluihin maksamalla hänelle lasketut elatusmaksut.
Meidän ydinperheessä äiti hoiti myös poikien juhlavaatteet. Jokainen perhe varmaankin hoitaa homman tyylillään, oli sitten ydinperhe tai joku muu perhe.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi sinä olet noin upea, viisas ja ymmärtäväinen äitipuoli. Sädekehä kiiltää tänne asti. Mut joo provohan tää on, tämän tyypin tunnistaa kirjoitustavastaan.
Justiin näin. Kuvotus.
Että oikein puolet voisi lapsen isä maksaa :D Tosi armollista. Jos tanssit on niin tärkeät, miksi ette edes tämän kerran voi maksaa kuluja kokonaan, jos äitiä ei kiinnosta?
Valitettavasti oman kokemukseni perusteella sanon että ap aloitus voisi olla totta. Kyllä äidin ja isän pohjakoulutus määrää paljon miten vanhemmat ajattelevat oman lapsensa koulutuksesta. Esim. minulle sanottiin halveksivaan sävyyn että lukiokoulutus on vain yleissivistää, ei kannata tuhlata aikaa sellaiseen. Oma sukuni asenne kumpusi siitä että hommiin oli menty joko suoraan peruskoulutusta tai käyty joku perus ammattiopisto. Siksi jätin lukion käymättä ja kävin merkonomiksi. Jälkeenpäin, nyt aikuisiällä, olen tätä katunut sillä esim. korkeakoulututkinnoissa olisi varmasti matikan pänttäämisestä ollut hurjasti apua.
Itse aion ehdottomasti suositella lapselleni lukiota. Töitä ehtii kyllä tehdä, se että on kunnon perusteet pohjalla, se auttaa elämässä todella paljon. Ja aika moni haluaa tehdä elämänsä aikana muutakin kuin olla liukuhihnatöissä.
antakaa lapsille hyvät eväät! kirjoitti:
Valitettavasti oman kokemukseni perusteella sanon että ap aloitus voisi olla totta. Kyllä äidin ja isän pohjakoulutus määrää paljon miten vanhemmat ajattelevat oman lapsensa koulutuksesta. Esim. minulle sanottiin halveksivaan sävyyn että lukiokoulutus on vain yleissivistää, ei kannata tuhlata aikaa sellaiseen. Oma sukuni asenne kumpusi siitä että hommiin oli menty joko suoraan peruskoulutusta tai käyty joku perus ammattiopisto. Siksi jätin lukion käymättä ja kävin merkonomiksi. Jälkeenpäin, nyt aikuisiällä, olen tätä katunut sillä esim. korkeakoulututkinnoissa olisi varmasti matikan pänttäämisestä ollut hurjasti apua.
Itse aion ehdottomasti suositella lapselleni lukiota. Töitä ehtii kyllä tehdä, se että on kunnon perusteet pohjalla, se auttaa elämässä todella paljon. Ja aika moni haluaa tehdä elämänsä aikana muutakin kuin olla liukuhihnatöissä.
Kiitos! Sinä ymmärsit tämän perusongelman. Juuri tästä on kyse. Asenne koulutukseen kumpuaa kotoa. Ihan tutkimustenkin valossa koulutus periytyy ja sitä kautta myös osittain hyväosaisuus. Koulutus ei tarkoita pelkästään mahdollisesti parempaa palkkaa vaan myös yleissivistystä.
Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä onneksi on mahdollisuus saada ylempi korkeakoulututkinto vaikka lukio on jäänyt käymättä. Mutta kuvaamissasi perusaineissa kuten kielet ja matematiikka saa kyllä lukiossa paremman pohjan kuin ammattikoulussa. Ja se näkyy myös amk- ja yliopisto-opiskelijoissa.
En mitenkään väheksy ammattikoulutusta käyneitä ihmisiä, mutta mielestäni jokaista lasta pitäisi kannustaa kouluttautumaan mahdollisimman pitkälle.
Ja noista vanhojen tansseista: ennen ne ovat olleet erilaiset. Omilla vanhemmilla 70-luvulla oli erilaiset vanhojen tanssi kuin minulla 90-luvulla. Ja nyt 2020-luvulla homma on taas erilainen kuin minun lukioaikana. Maailma muuttuu, halusimme sitä tai emme. Itse en ole koskaan halunnut, että lapseni jäisivät paitsi jostain mitä muut saava kokea. Vaikkakin olen kyllä keskustellut ja kritisoinut tanssien kaupallistumista.
Kateellinen pojalleen. Jotkut äidit ovat kateellisia.