Voiko psyykkinen ahdistus / stressi oireilla fyysisenä rintakipuna?
Sairastin parikymmentä vuotta sitten synnytyksen jälkeistä masennusta ja siihen liittyi ahdistuneisuutta, joka oireili ahdistavana tunteena rintalastan seudussa, ikään kuin voimakasta kipua, mutta ei kuitenkaan lainkaan fyysistä, aistittavaa kipua.
Työssä olen kokenut stressiä viime aikoina. Muutamaan otteeseen kiireisenä päivänä tullut rintakipua, joka sitten kyllä mennyt nopeasti ohi työpäivän päätyttyä.
Tämänhetkinen kipu alkoi eilen iltapäivällä. Tuntuu rintakehällä laajalla alueella. Kipulääke, närästyslääke tai nitro eivät auta. Pulssi oli tuntikausia päälle sadan eilen töiden jälkeen jatkuen vielä iltaan. Viime yönä nukkumaan mentyä havahduin parin tunnin kuluttua siihen, että kipua ei enää ollut. Kuitenkin aamulla ylösnoustua rintakipu alkoi uudelleen. Tänäänkin kuitenkin olin töissä, mutta oli lyhyt päivä.
Varsinaisesti en koe itseäni psyykkisesti ahdistuneeksi tai masentuneeksi, mutta stressaantuneeksi toki joinakin työpäivinä. Voiko tämä oire olla psyykkistä?
Kommentit (14)
Varaa aika työterveyteen. Voi johtua stressistä mut pitäähän toi selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Nitro? Eli sulla on joku sydänsairaus todettu?
Lievä sepelvaltimotauti.
Eilen oli minulla niin kova stressipaikka että nousi kuume ja tein jopa koronatestin. Kun stressitilanne meni ohi niin kuumekin katosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä sepelvaltimotauti.
Sitten ehdottomasti lääkäriin noista oireista.
Kyl mul ahdistus ottaa rintaan (sydämeen). Äitikin aikoinaan valitti kun rinnasta ottaa...
Mulla sydän tutkittu, ei vikaa ole löytynyt.
Viimeksi eilen oireilin, mutta kun sain akuutin murheen pois elämästä, rintavaiva katosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä sepelvaltimotauti.
AP:llä?
Stressi pahentaa sitten sitä... lekuriin.
Mulla todella raju ahdistus ja stressi aiheutti niin kovan ylävatsakivun (ylhäällä ihan keskellä siinä kohtaa mistä rintaliivit menee) että jouduin sairaalaan päivystykseen. Kaikki tsekattiin, sydän ja muu. Ei löytyny muuta ku ylämahan ärsytysoire (eli närästys). Lähti todella rajulla särkylääke ja närästyskombolla suoraan suoneen. Oli kyllä kammottava kokemus.
Eli kyllä, voi todellakin aiheuttaa.
Ylävatsassa on pallea chakra, joka reagoi stressiin ja ahdistukseen.
Youtubessa on chakran puhdistus musiikkia.
Toki tämä vasta sitten, kun lääkärissä tutkittu, ettei ole mitään muuta kuin henkinen stressi.
Palleahengitys rauhoittaa vagus hermoa.
Sydänpotilas soita terkkariin huomenna.
Somac on paras närästyslääke, kokeile sitä
Voi. Ota lomaa, vähennä stressiä ja tutki verenpaineita. Katso ettei lihakset ole jumissa, selkäjumi, nikama tai selkäkipu säteilee joillakin rintaan. Samoin lihasjumit voivat haitata verenkiertoa yläkropassa ollessa esim. niska ja kaula. Mikä tyyny on. Entä ergonomia päivällä tuolissa. Kokeilitko magnesiumia ja muita vitamiineja. Onko suvussa sydänongelmaa, entä verisuonet ja kaulasuonet. Älä käytä e-pilleriä jos on käytössä ja olet nainen. Onko lääkkeissäsi haittavaikutuksia, miten nestesuolatasapaino ja lepo. Entä ruudun kirkkaus. Ehkä turhia kysymyksiä, älä vastaa tähän täällä. Älä käytä alkoholia tai kofeiinia jos se lisää oireita.
Minulla on rintapistoa silloin kun ahdistaa. Kuin puukolla pistäisi sydämeen.
Kova stressi voi nostaa tilapäisen kuumeenkin itselläni.