Sepä muuten jäätyy ilmavesilämpöpumppu kovalla pakkasella kun siitä katkeaa sähkö
Varmasti riittää 2 tuntia siihen jos on kova pakkanen. Lämmönvaihtimessa ei kierrä vesi.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, varmasti ns halvemmissa täysvesikiertoisissa malleissa. R32/R4xx kylmäaineisilla tuota ongelmaa ei ole.
Next?
Joka ikisessä ilmalämpöpumpussa on R-jotain kylmäainetta. Vai luuletkos että vesi-ilma-ilp toimii vaan vedellä ja ilmalla?
Mitäpä minä niistä tietäisin kun olen muutamaan kymmeneen sähköt kytkenyt. Enkä muuten vuoden 2010 jälkeen nähnyt yhtään monoa asennettavan, vaan kaikissa ulkokierto kylmäaineilla.
Next?
Nibeltäkin noita löytyy ja olen tässä muussakin sellaisen asentanut. On niissä kylmäaine R32, mutta vesi kiertää ulos lämmönvaihtimelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, varmasti ns halvemmissa täysvesikiertoisissa malleissa. R32/R4xx kylmäaineisilla tuota ongelmaa ei ole.
Next?
Joka ikisessä ilmalämpöpumpussa on R-jotain kylmäainetta. Vai luuletkos että vesi-ilma-ilp toimii vaan vedellä ja ilmalla?
Mitäpä minä niistä tietäisin kun olen muutamaan kymmeneen sähköt kytkenyt. Enkä muuten vuoden 2010 jälkeen nähnyt yhtään monoa asennettavan, vaan kaikissa ulkokierto kylmäaineilla.
Next?
No vittuako sitten täällä hourailet jos niitä ei käytännössä asenneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkääs nyt yksikin Suomessa myynnissä oleva vesi-ilma-ilp jossa vesi menisi ulkoyksikköön jäätymisvaaraan.
Kirjoita Googleen monobloc vilp, niin löytyy kymmeniä merkkejä.
Onko joku tosiaan niin pöljä että asentaa tuollaisia, kun näyttävät olevan n. 10% halvempia kuin split?
Niiden asennus ei vaadi kylmätöitä, eikä muita lupia kuin sähköluvat. Kuka tahansa saa nuo ruuvata pihalleen. Sitten on näitä nuoria myyjäjanttereita suviseuroilta, jotka valehtelevat niiden olevan hyviä ja viattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Next?
Next?
Nibeltäkin noita löytyy ja olen tässä muussakin sellaisen asentanut. On niissä kylmäaine R32, mutta vesi kiertää ulos lämmönvaihtimelle.
Sen takia vastuunsa tunteva toimittaja sanoo "Nibe ei nyt vaan vastaa sitä mitä näillä leveysasteilla ILVP:n pitäisi olla" - kuten täällä päin sanotaan.
Vain kylmäkierto ulos, niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkääs nyt yksikin Suomessa myynnissä oleva vesi-ilma-ilp jossa vesi menisi ulkoyksikköön jäätymisvaaraan.
Onko joku tosiaan niin pöljä että asentaa tuollaisia, kun näyttävät olevan n. 10% halvempia kuin split?
Niiden asennus ei vaadi kylmätöitä, eikä muita lupia kuin sähköluvat. Kuka tahansa saa nuo ruuvata pihalleen. Sitten on näitä nuoria myyjäjanttereita suviseuroilta, jotka valehtelevat niiden olevan hyviä ja viattomia.
Mikä katsotaan kylmätyöksi? Saisiko Suomessa asentaa itse valmiiksi tyhjiöidyt putket sisä- ja ulkoyksikön väliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä katsotaan kylmätyöksi? Saisiko Suomessa asentaa itse valmiiksi tyhjiöidyt putket sisä- ja ulkoyksikön väliin?
Ei saa. Valmiiksi tyhjiöidyt putket on kielletty EUssa. Kylmätyöt paine- ja tyhjiökokeineen, sekä putkineen maksavat noin 500€. Sähköt 1000€ ja putkityöt 1500-3000€.