Pahin painajaiseni tulossa töissä vastaan!!
Ensi viikolla olisi tulossa ns. kehityspäiviä varten kollegoita Saksasta pariksi päiväksi työpaikalleni ekaa kertaa, joten kommunikointi-kielenä vain englanti. Olen heidän kanssaan ollut tekemisissä vain satunnaisesti s-postilla englanniksi ja se sujuu ihan ok, kun voi käyttää tarvittaessa google-kääntäjää apuna. Mutta englannin kielen puhuminen on itselleni todella vaikeaa, en yksinkertaisesti uskalla puhua, kun samantien kaikki sanat häviää päästä.. menen näissä tilanteissa aina täysin lukkoon, kokemusta ulkomaan matkoilta, missä mies on onneksi saanut sitten hoidettua asiat loppuun, kun en itse välttämättä aina "osaa" puhua. Tätä ei helpota että minulla on lisäksi sosiaalisten tilanteiden kammo, joten jo puhuminen suomeksi tuottaisi suuria haasteita ja sydämen tykytyksiä. Mitä tekisitte tilanteessani, menisittekö töihin kaikesta huolimatta ja nolaisitte itsenne ihan perusteellisesti vai kieltäytyisitte yksinkertaisesti osallistumasta päiviin vedoten kielihaasteisiin?
Kommentit (33)
Tulisin mystisesti juuri silloin flunssaan.
No mitäs jos puhuisit heidän kanssaan saksaksi? Problem solved.
Päiväkännit, niin johan rentoutuu!
Enpä osaa sanaakaan Saksaa ja vaikka osaisin hyvin niin tilanne olisi sama. Englannin kielen taitonikin on aika surkeaa, mutta kirjoittaminen sujuu onneksi suhkot ok, jos saa rauhassa kirjoittaa ja google kääntäjän avulla.
Jos kerrot pomolle ja kysyt, olisiko joku muu innokas tulemaan, jotkuthan voi olla.
No pyydä eng kielen taitoinen työkaveri mukaam kaveriksi. Turvallisempaa sit😎
Sano pomolle ettet pysty kommunikoimaa sujuvasti enkuksi. Sano että tarvit jonku kaverin siihe mukaan turvaksi.
Järjestä itsesi sairaslomalle,selkäkipua valittamalla voit saada viikon pari.koronaa on vielä liikkeellä,joten se kelpaa viikon poissa oloon.aina voit käyttää puhelinta apuna keskustelussa,opettelet ulkoa yleisimmät fraasit.puhelimen sanakirjaa käytät apuna.päätös on sinun ,älä panikoi oli päätöksesi mikä hyvänsä.tsemppiä.
Kannattaa kysäistä pomon mielipidettä, ehkä teiltä löytyy joku toinen sinun tilalle.
No oletan, että työnantajasi tietää kielitaitosi vai oletko valehdellut siitä työhakemuksessasi? Ratkaisu on tietysti ottaa mukaan sinne tapaamiseen tarpeeksi kielitaitoisia työntekijöitä jotka voivat toimia tulkkina jos kielitaitosi ei riitä tai jäädyt. Äläkä nyt vaan sano, että sinut on vastuutettu yksin hoitamaan kokonaan vierailun järjestelyt ja ohjelma.
P.S. Kuinkahan monella oikeasti on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko tautina vai onko ne vaan näitä itsediagnosoituja kun tuntuu lähes joka toisella naisella moinen olevan.
Itse pyytäisin pomolta että ostetaan tulkkipalvelut.
Ei todellakaan ole viisautta mennä tuolla kielitaidolla tilaisuuteen nolaamaan itseään.
Menet sinne, otat rennosti, puhut sen minkä osaat, kuuntelet enemmän. Huomaat ettet kuole ja kaikki on ok.
Oletko vaativalla alalla asiantuntijana?
Moi!
Tsemppiä! Oon itse kärsinyt aina samasta eli mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriö (diagnosoitu) ja kielissä kirjoittaminen sujuu, mutta puhuminen todella vaikeaa, koska suomeksikin pelottaa, niin englanniksi varsinkin katoaa heti samat. Mutta arvaapa mitä? Oon tehnyt vuosikausia kv. businesstä ja pärjännyt ihan hyvin, koska kerron heti kättelyssä, että 'Excuse my rally English' eli kerron rehellisesti ulkkareille, että nyt ei olla mun vahvuusalueella ja vitsailen asialla. Siinä rentoutuu itsekin välittömästi ja vastapuoli tietää, missä mennään.
Sitä paitsi, saksalaisissa vain nuorempi polvi (alle 40 v.) puhuu suht hyvää englantia ja heissäkään ei kaikki eli yleisesti saksalaiset puhuu hyvin paljon huonompaa enkkua kuin meikäläiset. Me suomalaiset ollaan yleisestikin ihan liian ujoja puhumaan ajatellen, että ollaan itse asiassa hyviä verrattuna moniin muihin kansallisuuksiin, kun otetaan huomioon Itä- ja Etelä-Eurooppa, Aasia jne.
Ne saksalaiset eivät itsekään puhu omalla kielellään eli tapaaminen on vaikea heillekin! Ei siis mitään hätää, puhut vaan ja suhtaudut itse huumorilla asiaan. Mikäli tulkitsen oikein, et ole kuitenkaan heitä yksin tapaamassa eli kyllä ne puheliaammat kollegasi sitten puhuvat enemmän ja voit ihan hyvin sanoa heille jo etukäteen, että arastelet englannin puhumista, niin tulevat avuksi tarvittaessa.
Elämässäni eniten pelkään juuri nolatuksi tulemista ja pelkästään suomenkielellä kommunikointi vieraiden ihmisten kanssa tuottaa ongelmia niin mitenkäs sitten enkuksi, mikä on ala-koulutasoista.
Mieluummin saan vaikka potkut, kun saan elinikäiset traumat kun saa hävetä koko loppuikänsä, kun siitä tulisi katastrofi. Ja minun hommaani ei muut läsnäolijat käytännössä tee, joten ei ole muita edustajia olemassa. Enkä oikeasti voi turvautua siihenkään jos joku tulkkaisi. Ja paikalla myös isoja pomoja kaikenlisäksi ja idea olisi että olisin enemmänkin äänessä, jotem pelkkien fraasiem opettelu ei auta, jos tulee kiperiä kysymyksiä, mihun en välttämättä suomeksikaan osaisi selittää. T.ap ps. Ja minulla on oikeasti sosiaalinen fobia ja se tuottaa paljpn ongelmia jo muutenkin
Miten pomo hoitaa tuon tilanteen, jos häneltä kysyy? Itsehän se järjesti ulkomaalaisia firmaan tulevaksi. :)
Unohtui mainita, että olen jopa huomannut, että jotkut ulkkarit tykkäävät nimenomaan puhua minun kanssani, koska käytän helppoa englantia. Esim. monella kiinalaisella/thaimaalaisella/turkkilaisella haittaa enemmän, jos joku puhuu oxford englishiä, koska eivät pysty tällöin itse ymmärtämään. Rallienglanti toimii kansainvälisissä kuvioissa siis oikein hyvin!
Kannattaa vetää pienet suojakännit niin taipuu enkku paremmin, ties vaikka puhuisit hyvää saksaa kun vaan tarpeeksi jurrissa olet!