Nuo parin tunnin sähkökatkot. Jos niistä ei varoiteta etukäteen, ei ilmeisesti kannata käyttää hissiä päiväsaikaan talvella?
Ja koskee niin asuintaloja kuin muitakin rakennuksia?
Kommentit (511)
Lukekaa oikein. Sähköä on luvattu 4 tunnin ajaksi. Muu aika ollaan ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli huoli! Pitääkö varmuuden vuoksi koko talvi kiivetä portaat ylös 12. kerrokseen? Olen iäkäs. En ole varma pystynkö edes kerran tulemaan portaiden kautta.
Miksi "iäkäs" ei voisi kulkea portaita pitkin? Oma yli 90-vuotias isänikin yhä jaksaa käyttää portaita monta kertaa päivässä, joka päivä.
Kaikki eivät pysty.
On lonkkavikaa, nivelsairauksia, astmaa, sydänsairauksia, jotka jo valmiiksi aiheuttavat hengenahdistusta.Ei voi verrata kaikkia iäkkäitä ihmisiä omaan äitiin ja isään.
Nykyaikaisissa hisseissä on sitä paitsi automatiikka, joka kuljettaa hissin sähkökatkotilanteissa seuraavaan kerrokseen. Toki sitä nykyaikaista hissiä ei ole, jos (vanhat) osakkaat ovat säästösyistä estäneet hissin modernisoinnin.
Itse olen huolissani pöytäkoneiden kestävyydestä. Meillä on useampi kallis tietokone, ja jos näistä menee jatkuvasti virrat poikki esim. kesken päivityksen, kalliiksi tulee! Entä miten nuo virtapiikit sen jälkeen, kun sähköt palaavat, ihan varmasti herkemmät laitteet posahtavat rikki? Sähköllä toimii nyky-Suomessa käytännössä ihan kaikki eri tietojärjestelmistä busseihin, joten miksi edes yritetään uskotella ettei tämä katkoilu ole ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa oikein. Sähköä on luvattu 4 tunnin ajaksi. Muu aika ollaan ilman sähköä.
Ja höpsis! Sähkökatko voi kestää kerrallaan maksimissaan 2 tuntia. Tämän jälkeen sähköt palaavat vähintään 4 tunniksi. Jonka jälkeen, JOS tehopula yhä jatkuu, voidaan sähköt katkaista maksimissaan 2 tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli huoli! Pitääkö varmuuden vuoksi koko talvi kiivetä portaat ylös 12. kerrokseen? Olen iäkäs. En ole varma pystynkö edes kerran tulemaan portaiden kautta.
No ei pidä. Ota retkijakkara hissiin aina mukaan niin voit istua sen kaksi tuntia mitä katko kestää.
Mua ei haittaa. Ihan mielenkiinnolla odotan tulevia tapahtumia. On jännää päästä tämäkin näkemään. Ja tokihan sähköyhtiöt hyvittävät sähkökatkot poistamalla siirtomaksut kun kerran eivät pysty sähköä toimittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntarajoitteisten paniikin ymmärrän, mutta täällä tuntuu panikoivan se läskein ja laiskoin porukka, jolla on kuitenkin toimivat jalat, mut ei toimiva pääkoppa, et tajuais et niitä jalkojaan vois liikuttaa ne portaat ylös sinne himaan!
Voi elämän kevät teitä läskit!
Portaiden käyttäminen varmasti lisääntyisi, jos rappukäytävien lämpötilaa laskettaisiin. Itse käytän mieluummin portaita kuin hissiä, mutta talvella ei kerta kaikkiaan pysty kiipeämään montaa kerrosta paksuissa vaatteissa, kun täällä ainakin rapussa paahtavat patterit hulluna ja lämpötila sen kuin nousee, mitä ylemmäs kiipeää.
Kaupathan jo sanoi ettei järjestelmät kestä jatkuvaa sähkön katkoilua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hissi tippua? Entä jos hississä syttyy jonkun matkapuhelin palamaan sen katkon aikana? Entä hissin valon kärähdys.
Hissi ei tipu. Palavan puhelimen voi työntää omistajansa perseeseen, niin se tukahtuu minuutissa.
mut jos on itse omistaja eikä yletä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jännää, että ehdottomasti pitää saada sähköautoja tänne pohjoiseenkin ja samaan aikaan saattaa tulla näitä "yllättäviä" sähkökatkoja, kun tulee piikkejä kulutukseen.
Minusta on jännää, että sähköautoja vastustavat ovat totaalisen pihalla energia-asioissa. Alkaen siitä, että sähköauto kuluttaa paljon vähemmän energiaa kuin polttomoottoriauto.
Minusta on jännää kuinka paljon Dunning-Krugeria esiintyy sähköhulluissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jännää, että ehdottomasti pitää saada sähköautoja tänne pohjoiseenkin ja samaan aikaan saattaa tulla näitä "yllättäviä" sähkökatkoja, kun tulee piikkejä kulutukseen.
Minusta on jännää, että sähköautoja vastustavat ovat totaalisen pihalla energia-asioissa. Alkaen siitä, että sähköauto kuluttaa paljon vähemmän energiaa kuin polttomoottoriauto.
Minusta on jännää kuinka paljon Dunning-Krugeria esiintyy sähköhulluissa
Mikä on sähköhuli?
Vankiloiden sähkölukot avautuvat ja mukavat herrasmiehet ottavat vähän ommoo lommoo.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huolissani pöytäkoneiden kestävyydestä. Meillä on useampi kallis tietokone, ja jos näistä menee jatkuvasti virrat poikki esim. kesken päivityksen, kalliiksi tulee! Entä miten nuo virtapiikit sen jälkeen, kun sähköt palaavat, ihan varmasti herkemmät laitteet posahtavat rikki? Sähköllä toimii nyky-Suomessa käytännössä ihan kaikki eri tietojärjestelmistä busseihin, joten miksi edes yritetään uskotella ettei tämä katkoilu ole ongelma?
Mietin samaa. Voisi olla järkevintä vaan ottaa ne kalleimmat laitteet pois seinästä tämän ajan ajaksi.
Toivotaan että näitä katkoja ei tulla tarvitsemaan!
Eiköhän niistä tiedoteta ihan uutisissa ja moneen kertaan, että varmasti jokainen tietää.
Ne kaikkein änkyröivimmät ihmiset asuu taajama-alueiden ulkopuolella, joten sinne on hyvä kohdistaa vähän katkoja.
Kuntosi kasvaa hyötyliikunnalla,Vaikka kävelisit 8 kerros.Aina parempi. Vie tietysti netti aikaa,jos ei ole kuin kiinteä laajakaista?Mutta hyvää taukoa aivoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on rajoitettu maaseudulle eli asemakaava-alueelle ei tule katkoja lainkaan. Suurin sähkönkäyttäjä on maalla asuva ja puilla kotinsa lämmittävä, siksi katkoja on siellä, missä kulutus suurinta.
Miten puulla lämmittävä on suurin sähkönkäyttäjä?
Näin sähköyhtiöt ovat selvittäneet.
Eivät käytä kaukolämpöä eivätkä öljyä. Siis lämpöpumppuja tai suoraa sähköä plus puuta.
Mä en ainakaan maksa sähkölaskuja jos en saa sähköä 24/7.