Oppimisen ja koulunkäynnin tuki peruskouluissa, entäs lahjakkaat?
Meidän esikoinen aloitti koulu-urakkansa toissa vuonna ja kuopus tänä vuonna. Ensimmäisissä koulun ja vanhempien tapaamisissa käytiin laajasti läpi koulun käynnin käytännön asioita ja myös sitten tasoryhmiä, sekä tuen tarve -asioita. Hieno juttu, kuulostaa hirveän kivalta ja hyvältä.
Jäin kuitenkin miettimään, että miksi Suomen koulujärjestelmässä on noin 100% painoarvo sillä, että ne heikoimmat saadaan pysymään mukana. Mutta noin 0% painoarvoa annetaan sille, että miten kouluissa voitaisiin tunnistaa lahjakkaat lapset. Tilastollisesti ja normaalijakauman mukaan, jos koulun ikäluokassa on vaikka kaksi heikkolahjaista, erityistukea tarvitsevaa, niin erityislahjakkaitai pitäisi löytyä se sama 2 kappaletta. Mutta yhtään lausetta en ole vielä kuullut, että millä metodeilla ja miten näiden lasten oppimista tuetaan ja kannustetaan?
Miksi erityislahjakkuus ja sen tukeminen on jotenkin yhä tabu, mutta heikkolahjaisuus näköjään on hyväksyttävämpää ja "parempaa tukemista"?
Kommentit (39)
Mun erityistukea tarvitseva on todella välkky, se oli ihan diagnosoitu. Häntä käytettiin englanninkielen taitoisena ummikkolapsen tulkkina. Ei sekään ollut oikein mutta tällaista tämä koulu nykyään on, ilman kirjoja, ilman luokkia täydessä kaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Olen yläkoulun opettajana kohdannut tuhansia oppilaita ja kyllä ne poikkeuksellisen lahjakkaat ovat todella harvinaisia. Eikä se, että on ollut alakoulussa noheva ja tehnyt lisätehtäviä tai kirjaa omaan tahtiin, tarkoita yläkoulussa enää mitään. Oman äidin mielestä toki monet ovat poikkeuksellisen fiksuja.
Mutta lahjakkaat kyllä pärjäävät aina ja ainakin aineenopettajan opetuksessa on kaikille jotain uutta. Todella harva kaipaa mitään ylöspäin eriyttämistä. Lahjakkaankin energiasta merkittävä osa menee sosiaalisiin vaatimuksiin, omaan kasvamiseen ja kipuiluun yms. Lapset ovat koulussa säilössä ja kasvamassa. Kyllä niitä akateemisia juttuja ehtii sitten opiskella lukiossa ja korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Ei. Lahjakkuus ei tietenkään ole erityisen tuen peruste. Mutta osa erityisen tuen oppilaista on älykkäitä, esimerkiksi jotkut autistit. Kuitenkin he kaipaavat lisätukea olemiseensa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta lahjakkaat kyllä pärjäävät aina
Tämä lause kyllä tyhjensi pajatson kerralla ja kertoo karua kieltään ap:n aloittamasta aiheesta, ja aivan aiheellista huolesta suomalaisesta koulujärjestelmää kohtaan.
t: aikanaan 'poikkeuksellisen lahjakkaaksi diagnosoitu'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Tottakai sitä saa kaikki, jotka tarvitsevat. Tehostettu tuki on toki siinä välissä.
Että ei kun diagnoosia hakemaan ja psykologin testeihin sun lahjakkaat lapsoset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lahjakkaat kyllä pärjäävät aina
Tämä lause kyllä tyhjensi pajatson kerralla ja kertoo karua kieltään ap:n aloittamasta aiheesta, ja aivan aiheellista huolesta suomalaisesta koulujärjestelmää kohtaan.
t: aikanaan 'poikkeuksellisen lahjakkaaksi diagnosoitu'
No sori. Ehkäpä olisi pitänyt lisätä, että terveet ja sosiaalisesti normaalit lahjakkaat, jotka saavat kotona riittävän hoivan, pärjäävät kyllä. Jos joku lahjakas ei pärjää, ei se yleensä koulun vika ole. Tietenkään lahjakkuus ei ole rokote mt-ongelmia, alkoholismia tai vaikkapa syöpää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettajana kohdannut tuhansia oppilaita ja kyllä ne poikkeuksellisen lahjakkaat ovat todella harvinaisia. Eikä se, että on ollut alakoulussa noheva ja tehnyt lisätehtäviä tai kirjaa omaan tahtiin, tarkoita yläkoulussa enää mitään. Oman äidin mielestä toki monet ovat poikkeuksellisen fiksuja.
Mutta lahjakkaat kyllä pärjäävät aina ja ainakin aineenopettajan opetuksessa on kaikille jotain uutta. Todella harva kaipaa mitään ylöspäin eriyttämistä. Lahjakkaankin energiasta merkittävä osa menee sosiaalisiin vaatimuksiin, omaan kasvamiseen ja kipuiluun yms. Lapset ovat koulussa säilössä ja kasvamassa. Kyllä niitä akateemisia juttuja ehtii sitten opiskella lukiossa ja korkeakoulussa.
Siksipä just täytyy tutkituttaa lapset psykologilla, että voi näyttää, että on reilusti edellä ikätasoaan. Näissä tutkimuksissa voi helposti mennä useampi kuukausikin. Toki tunne-elämä kartoitetaan silloin myös ja sitä kannattaa miettiä, haluaako tutkittavan. Tutkiminenkin voi lisätä lapsen stressiä, jos syy tutkimiseen on äidin halua todistaa lapsi lahjakkaaksi.
Omien kohdalla se toi nimenomaan alakoulussa niin, että lapset jaettiin muutamissa eri aineissa kolmeen ryhmään: tuen tarvitsijat, keskitason oppilaat ja ylöspäin eriytetyt oppilaat. Ja kun vaikka matikan tunti alkoi, jokainen tiesi mihin luokkaan marssii. Ylöspäin eriytetyt esim matikassa suoritti sitten joka avuosi matikkadiplomin, eli siellä tehtiin soveltavia asioita enemmän, kun peruasiat oli saatu hallintaan. Omat pojat ovat olleet näissä ylöspäin eriytetyissa sekä matikassa että kielissä. Vähän ehkä jäin kaipaamaan tuota myös luonnontieteissä, mutta yläasteelle mentiin sitten luonnontiedepainotettuun kouluun, niin se ratkaisi tuon ongelman. Toki ihan joka vuosi tuota ei pystytty resurssien takia teuttamaan ja ko. koulun yläkoulu on kyllä todella tasapäistävä, poikien kaverit, jotka sinne jäi on aika turhautuneita siihen menoon.
Ylöspäin eriyttäminen, vuosiluokkien ylös hyppääminen, vuosiluokkiin sitomaton opetus, lisätehtävät, tenttiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Eli tulet tänne suuna päänä mesoamaan, vaikka sulla ei ole mitään tietoa edes mistään?
Kyllä lahjakkaat saavat apua ja tukea kouluissa, mutta minä haluan, ettei mun lahjakkaasta kasva samalla ylimielistä k**ipäätä, joka ei osaa huomioida muita. Ei se tee huippuarvosanoilla tai -työllä yhtään mitään, jos ei osaa ajatella muuta kuin omaa persaustaan.
Koulussa opetellaan niin paljon muutakin kuin oppiaineita
Ohis, (tutkitusti) lahjakkaan äiti
Omasta mielestäni yli puolet luokkakavereista oli kouluaikana keskimääräistä tyhmempiä tai laiskempia. Yksi iso syyllinen tähän olivat vanhemmat, joiden mielestä koulunkäynti oli suunnilleen vaaraksi työkyvylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Tottakai sitä saa kaikki, jotka tarvitsevat. Tehostettu tuki on toki siinä välissä.
Että ei kun diagnoosia hakemaan ja psykologin testeihin sun lahjakkaat lapsoset!
Olisi varmaan pitänyt tajuta mainita heti aloituksessa, että en ole kuvitellut omia lapsiani erityis-lahjakkaiksi, eikä siten koske suoraan omaa perhettäni.
Omaan korvaani vain kalskahti alusta pitäen tuo, että tukea tarvitsisi vain ne, jotka meinaavat jäädä jälkeen. Kyllä minun ajatuksiini tuli myös se, että "no entäs sitten ne, jotka turhautuvat kuoliaaksi" koska ovat omaa ikäluokkaansa mahdollisesti edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Eli tulet tänne suuna päänä mesoamaan, vaikka sulla ei ole mitään tietoa edes mistään?
Kyllä lahjakkaat saavat apua ja tukea kouluissa, mutta minä haluan, ettei mun lahjakkaasta kasva samalla ylimielistä k**ipäätä, joka ei osaa huomioida muita. Ei se tee huippuarvosanoilla tai -työllä yhtään mitään, jos ei osaa ajatella muuta kuin omaa persaustaan.
Koulussa opetellaan niin paljon muutakin kuin oppiaineita
Ohis, (tutkitusti) lahjakkaan äiti
Kumpi meistä mesoaa? Mietis nyt, tämä on keskustelupalsta, jossa totesin asian laidan kuulemani perusteella ja esitin kysymyksen, että näinkö se on? Ja sitten joku "ohis" tunkee paikalle syyttämään kirosanojen säestämän "mesoamisesta".
Ap vaikuttaa vähän kaksiulotteiseltä, koska missäänhän ei ole sanottu, että ne koulun 2 erityisen tuen lasta ovat heikkolahjaisia. Ja että jakauman päässä on ap:n 2 lasta.
Todellisuus voi olla hyvinkin monimuotoinen.
Joko ap on trolli tai vaan oikeasti hyvin pihalla (jolloin en usko, että pystyy arvioimaan mitenkään lastensa lahjakkuutta).
On olemassa erilaista älykkyyttä (matemaattinen, kielellinen, visuaalinen, hahmottaminen) ja on olemassa erilaisia oppimisen pulmia. Lisäksi on olemassa aisti / tunne / liikunta / tarkkaavaisuus / käytös / mielenterveys -pulmia, jotka esiintyvät aika randomisti älykkyyden ja oppimisvaikeuksien kanssa. Voi olla hyvinkin älykäs lapsi, jolla on lukihäiriö ja lisäksi mt-ongelmaa. Riippuen hänen tilanteestaan, voi tarvita tai olla tarvitsematta tukea koulussa. (Vastasin siksi, jos joku oikeasti tätä lukee, vaikka ap olisikin trolli.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Tottakai sitä saa kaikki, jotka tarvitsevat. Tehostettu tuki on toki siinä välissä.
Että ei kun diagnoosia hakemaan ja psykologin testeihin sun lahjakkaat lapsoset!
Olisi varmaan pitänyt tajuta mainita heti aloituksessa, että en ole kuvitellut omia lapsiani erityis-lahjakkaiksi, eikä siten koske suoraan omaa perhettäni.
Omaan korvaani vain kalskahti alusta pitäen tuo, että tukea tarvitsisi vain ne, jotka meinaavat jäädä jälkeen. Kyllä minun ajatuksiini tuli myös se, että "no entäs sitten ne, jotka turhautuvat kuoliaaksi" koska ovat omaa ikäluokkaansa mahdollisesti edellä.
Voi jestas sun kanssas... Todella älyvapaalta ajatuksenvirralta vaikuttaa sun sölkötykset. Olis se pitänyt arvataki jo tuosta provokatiivisesta 100%/0% -jaosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Eli tulet tänne suuna päänä mesoamaan, vaikka sulla ei ole mitään tietoa edes mistään?
Kyllä lahjakkaat saavat apua ja tukea kouluissa, mutta minä haluan, ettei mun lahjakkaasta kasva samalla ylimielistä k**ipäätä, joka ei osaa huomioida muita. Ei se tee huippuarvosanoilla tai -työllä yhtään mitään, jos ei osaa ajatella muuta kuin omaa persaustaan.
Koulussa opetellaan niin paljon muutakin kuin oppiaineita
Ohis, (tutkitusti) lahjakkaan äiti
Kumpi meistä mesoaa? Mietis nyt, tämä on keskustelupalsta, jossa totesin asian laidan kuulemani perusteella ja esitin kysymyksen, että näinkö se on? Ja sitten joku "ohis" tunkee paikalle syyttämään kirosanojen säestämän "mesoamisesta".
Taidat ollakin trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lahjakkaat kyllä pärjäävät aina
Tämä lause kyllä tyhjensi pajatson kerralla ja kertoo karua kieltään ap:n aloittamasta aiheesta, ja aivan aiheellista huolesta suomalaisesta koulujärjestelmää kohtaan.
t: aikanaan 'poikkeuksellisen lahjakkaaksi diagnosoitu'
No sori. Ehkäpä olisi pitänyt lisätä, että terveet ja sosiaalisesti normaalit lahjakkaat, jotka saavat kotona riittävän hoivan, pärjäävät kyllä. Jos joku lahjakas ei pärjää, ei se yleensä koulun vika ole. Tietenkään lahjakkuus ei ole rokote mt-ongelmia, alkoholismia tai vaikkapa syöpää vastaan.
Mitä luulet, mikä on lopputulos, jos vanhempina on lahjakkuudesta mitään ymmärtämättömät Rane betoniraudottaja ja Sirpa sairaanhoitaja, sekä koululaitoksen puolelta vastassa on "kyä fiksu päriää" -asenteella varustettu opettaja-konklaavi?
Täysin aiheellinen aloitus, sillä koen itse olevani hyvä esimerkki siitä, mihin suunnaton turhautuminen voi lapsessa purkautua, kun apua/tukea ei tule mistään suunnasta.
t: se diagnosoitu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.
Eli erityistä tukea saa myös lahjakkaat? Tämä on huojentavaa, minusta se vain kuulostaa erikoiselta että erityisestä tuesta tunnutaan koulun puolesta puhuttavan käytännön tasolla vain silloin, kun viitataan heikkolahjaisiin.
ap
Tottakai sitä saa kaikki, jotka tarvitsevat. Tehostettu tuki on toki siinä välissä.
Että ei kun diagnoosia hakemaan ja psykologin testeihin sun lahjakkaat lapsoset!
Olisi varmaan pitänyt tajuta mainita heti aloituksessa, että en ole kuvitellut omia lapsiani erityis-lahjakkaiksi, eikä siten koske suoraan omaa perhettäni.
Omaan korvaani vain kalskahti alusta pitäen tuo, että tukea tarvitsisi vain ne, jotka meinaavat jäädä jälkeen. Kyllä minun ajatuksiini tuli myös se, että "no entäs sitten ne, jotka turhautuvat kuoliaaksi" koska ovat omaa ikäluokkaansa mahdollisesti edellä.
Niin, ei koulu voi kertoa kenenkään tuen tarpeesta, diagnooseista, syövistä tai heikko/huippulahjakkuuksista. Jos siis sepustat aloitukseen 2 erityisen tuen heikkolahjaisesta ja normaalikäyrällä sitten 2 huippulahjaakkaasta, annat itsestäsi vähintään heikkolahjaisen kuvan.
Minun lapseni on erityisellä tuella, on tutkitusti hyvin älykäs ja edellä ikätasoaan.
Siitä vaan hakemaan lapselle erityistä tukea ja kannattaa tutkituttaa ennen sitä myös asiat. Erityislahjakkuutta ei ole se, että oma äiti on sitä mieltä, että lapsi osaa.