Minkälainen paikka on Raahe?
Kommentit (49)
Minä rakastan raahelaisia
Miehiä, naisia, Samuli Putroa, Jenni Alexandrovaa
Olli Haapakangasta niin ikään mä diggaan
Minä hiirellä klikkaan tietsikkaani
Kohti unelmaani
Taidan siirtää paperini Raaheen
Vierailija kirjoitti:
Merenrantakaupunki, johon muutan kunhan pääsen eläkkeelle. Siellä on kaikki palvelut lähellä ja sairaala löytyy. Halpoja asuntoja pilvin pimein ainakin vielä.
Juuri lopettivat siellä yöpäivystyksen eli ei kannata eläkeläisenä sinne muuttaa. Yöllä jos joku kohtaus tulee, niin apua ei ole.
Raudanmaku aina suussa. Kaikki kromattu ruostuu vuodessa, muualla kestäisi 20 vuotta. Aina kun sataa, tulee asfaltin pintaan tarttuva ruostelieju.
Näin oli kun asuin siellä muutaman vuoden vuosituhannen alun jälkeen. Liekö tilanne parantunut yhtään.
Ilmapiiristä: Neljä toisilleen tuntematonta ihmistä kun osuu samaan pöytään, niin 3 saa elantonsa suoraan tai välillisesti tehtaalta. Jutut se mukaiset.
Punainen on hallitseva väri.
Kesät kylmiä ja talvet helvetin kylmiä kun mereltä käy hillitön viima aina.
Ihan niin kuin mikä tahansa pieni yhden tehtaan ympärille kehittynyt teollisuuskaupunki. Jos sellaisesta tykkää niin oikein hyvä asuinpaikka.
Raahe on pieni, kaikki tuntee siellä toisensa ja tietää missäpäin kaupunkia kaikki asuu. Tehtaalla käydään töissä ja siellä ok palkat, joten elintaso ihan hyvä noissa perheissä. Tehtaanporukka käy 1 pubissa perjantaisin haukkumasaa pomot, koska työntekijöillä on valta tehtaalla. Raahessa on työväenteatteri missä työläiset sitten näyttelee, osa paremmin ja osa huonommin. Urheilun taso on aika kova, ja melkeen jokainen lapsi urheilee jotain pesiksestä jääkiekkoon. Kaikki haudataan samalle hautuusmaalle ja kaikki menee naimisiin samassa kirkossa. Paljon uskovaisia ja lestadiolaisia, jotka ovat kovia juomaan, polttaan tupakkia ja kattoon telvisiota. Sukututkimusta kun tekee, niin raahelaiset polveutuu kaikki muutamasta sukuhaarasta. Vanhassa kaupungissa asuu "parempi" porukka ja heillä on posliinikoirat ikkunalaudalla, sekä 1800-luvun hienot puutalot puutarhoineen. Aika monella on vene, millä kalastellaan saaristossa kesäisin, yleensä tuulisessa säässä ja jokaisella on traumat kovasta merenkäynnistä. Monen suvussa on merimiehiä ja purjehtijoita. Raahe on ihana paikka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ollinkenttä on pahamaineinen?
Koska siellä asuu yh-äitejä ja raahelaisille avioero on pahin asia maailmassa.
Aina kun olen siellä käynyt, tuntuu kuin olisin jossain todella kaukana kaikesta. Ja niinkuin joku jo sanoi: aika vaikuttaa pysähtyneen. Masentava ja ankea ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun olen siellä käynyt, tuntuu kuin olisin jossain todella kaukana kaikesta. Ja niinkuin joku jo sanoi: aika vaikuttaa pysähtyneen. Masentava ja ankea ilmapiiri.
Itse tykkään siitä fiiliksestä, kuin aika olisi pysähtynyt. Ja se, että tuntuu kuin olisi maailman laidalla. Minulle ilmapiiri on inspiroiva ja rauhallinen.
Eikös tuolla suunnalla ole lestadiolaisuutta?
Muistan erään lahkosta eronneen siltä suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Miten lestadiolaiset vaikuttavat omaan elämään?
Jos kaupungissa on paljon huumeiden käyttäjiä ja huumeita onko pakko itse alkaa käyttämään huumeita? Vaikuttaako muiden huumeiden käyttö jotenkin omaan elämään? Minusta ei vaikuta. Ei minua kiinnosta mitä naapurini vetää vai eikö vedä, keskityn omaan elämääni.
Jos muita huonoja puolia ei ole, eikä nämäkään ole kuin keksittyjä kummituksia... Huhuu subutex pöö! Lestadiolaisia IIK! ..Niin Raahe taitaakin olla varsinainen kätketty helmi.
Valitan, mutta vähän lapsellista minusta sanoa noin. Tietenkin nuo mainitsemasi asiat vaikuttavat, monellakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merenrantakaupunki, johon muutan kunhan pääsen eläkkeelle. Siellä on kaikki palvelut lähellä ja sairaala löytyy. Halpoja asuntoja pilvin pimein ainakin vielä.
Juuri lopettivat siellä yöpäivystyksen eli ei kannata eläkeläisenä sinne muuttaa. Yöllä jos joku kohtaus tulee, niin apua ei ole.
Tää aika ja hallitus on sellainen, ettei palveluja löydy enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupungissa on paljon huumeiden käyttäjiä ja huumeita onko pakko itse alkaa käyttämään huumeita? Vaikuttaako muiden huumeiden käyttö jotenkin omaan elämään? Minusta ei vaikuta. Ei minua kiinnosta mitä naapurini vetää vai eikö vedä, keskityn omaan elämääni.
Jos muita huonoja puolia ei ole, eikä nämäkään ole kuin keksittyjä kummituksia... Huhuu subutex pöö! Lestadiolaisia IIK! ..Niin Raahe taitaakin olla varsinainen kätketty helmi.
Valitan, mutta vähän lapsellista minusta sanoa noin. Tietenkin nuo mainitsemasi asiat vaikuttavat, monellakin tavalla.
Millä tavalla?
Pieni kalastajakylä pohjanlahden rannalla ,jossa ilmasto on karu ja ihmiset yksinkertaisia.
Olen asunut nyt Raahessa (vanhassa kaupunginosassa) 7 vuotta. Muutin miehen perässä. Olihan tämä tietynlainen kulttuurishokki ensin, mutta viihdyn jo kohtalaisesti. Mukavaa on meri vieressä, johon hiippailen kesällä paljain jaloin uimaan ja talvella käyn avannossa. Kuntosali on myös lähellä ja työpaikka pyöräilymatkan päässä. Kaikki itselleni tarpeelliset palvelut löytyy ja jos jotain muuta kaipaa, pääsee Ouluun tunnissa. Raahen yöelämästä ja kulttuuritarjonnasta en paljon tiedä, koska en itse niitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Pieni kalastajakylä pohjanlahden rannalla ,jossa ilmasto on karu ja ihmiset yksinkertaisia.
Siis me oltiin 1800-luvulla johtava merenkäynnin kaupunki. Ollaan erinäköisiä ja erinimisiä, kuten amsterdamissa. Yksi on iholtaan tumma ja kiharat hiukset, toiset brittien rsakaamia. Sekalainen sakki nimineen ja kaikkineen. Blondia ja tummaa sekaisin ja ihmeelliset sukunimet. Ei olla yksinkertaisia, ollaan kauppaihmisiä.
Paljon sisäsiittoisuutta, näkyy mm. rikostilastoissa.
Euroopan mittapuussa vanhimpia satamakaupunkeja. Rautaruukki tuli vasta myöhemmin. 1700 luvulla Suomen tärkeimpiä satamia. Sellaisia me ollaan vieläkin. Kekkonen tuhosi kaupunkia. Sekalainen sakki yrittäjineen. Vahvaa tekemistä. Kunpa Kekkonen ei olisi koskaan eksynyt Raaheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan: Miten lestadiolaiset vaikuttavat omaan elämään? Kertoisitko millä tavalla. "Monellakin tavalla." No mainitse joitain näistä monista tavoista. Haluaisin tietää. Myös haluaisin tietää, miten se, että kaupungissa on paljon subutexin käyttöä vaikuttaa jonkun toisen Raahelaisen elämään. Jos asia on niin itsestään selvä, voit varmasti antaa esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis me oltiin 1800-luvulla johtava merenkäynnin kaupunki. Ollaan erinäköisiä ja erinimisiä, kuten amsterdamissa. Yksi on iholtaan tumma ja kiharat hiukset, toiset brittien rsakaamia. Sekalainen sakki nimineen ja kaikkineen. Blondia ja tummaa sekaisin ja ihmeelliset sukunimet. Ei olla yksinkertaisia, ollaan kauppaihmisiä.
Ymmärsit varmaankin että kirjoittamani on alkuperäisin ajalta hatut ja myssyt:CCItsekin siellä sairaalassa joskus kauan sitten syntyneenä....sekin ajetaan pikkuhiljaa alas...