Milloin se työvoimapula tulee?
Mun lukion opo vuonna 1999 sanoi, että tulee niin hirveä työvoimapula, että meidät revittäisiin töihin kesken jatko-opintojen. Onko se tulossa vai joudunko pettymään?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Se on parhaillaan menossa monella alalla.
Näkis vaan.
Pulaa on juuri niistä työnantajien speksien mukaisista unelmatyöntekijöistä, eli niistä jotka täyttää kaikki työpaikkailmoituksen vaatimukset ja vähän lisää sen päälle (esim. ikäraja, jota ilmoituksessa ei saa kertoa). Muita ei haluta ajatellakaan palkattavaksi, vaikka hakijoita olisi pilvin pimein. Mieluummin voivotellaan kun on niin työvoimapula.
Kysymyshän on siitä, että työnantajalla ei ole halua tai osaamista perehdyttämiseen, jolloin työhön voitaisiin ottaa aloittelijakin. Eikä myöskään ole muka aikaa koeajalla seurata, oppiiko se sen työn vai ei. Ei virherekrytointia tarvitse tehdä kun käyttää koeajan siten kuin se kuuluukin. Lisäksi vielä ennakkoluulot, millainen ihminen voi mitakin työtä tehdä; esim. kuvitelma että pikaruokapaikassa voi työskennellä vain nuoret.
Ihan itse luotu ja kuviteltu "työvoimapula".
Parikyt vuotta tässä on odoteltu sitä työvoimapulaa. Olen mä kuullut hämeenhitaudesta mutta ei sekään tarkoita näin hidasta. Yli kolmesataatuhatta työtöntä kun 9 e orjat lasketaan mukaan viralliseen lukuun. Eläkeläisiä enemmän kuin koskaan. Lisänä vielä ulkomaalaiset halpatyöläiset.
Pitäkää palkanmaksuhaluttomuutenne. Ei mene enää läpi valhe mistään työvoimapulasta. Kokoomus toki haluaa paikallista sopimista. Suomeksi palkkojen sanelua.
Työvoimapula on ollut jo vuosia joillakin aloilla esim. terveydenhoito, ravintola jne.
Ihmiset otetaan hoitoalelle, jos osoittaa yhtään kiinnosta, jopa ilman alan koulutusta. Sama ravintola-ala.
Se on parhaillaan menossa monella alalla.