Jos vaihdat työpaikkaa koska oli paska paikka, niin kerrotko syyn pomolle vai keksitkö jotain omasta päästäsi?
Yllättävän vaikealta tuntuu nyt paskan työpaikan jättäminen kun tuntuu että sitä on tosi vaikea tehdä loukkaamatta ketään, koska on työ jossa tekijöitä tarvitaan, mutta silloin pitäisi kyllä huolehtia työpaikan hyvästä ilmapiiristä, jos halutaan että työntekijät pysyvät.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pomolle pitäisi kertoa yhtään mitään syytä? Poishan lähdetään vasta siinä vaiheessa, kun uusi paikka on jo hommattu.
No mutta minkälaisia syitä te sitten keksitte tietyssä työpaikassa lopettamiselle? Mun on jopa vähän vaikea keksiä mitään hyvää syytä...
Tässä muutamia "lähden uusien haasteiden pariin ", sitten jos on jotain konkreettista, mikä on totta, esim. lyhyempi työmatka, paremmin koulutusta vastaava, haluaa suurempaan tai pienempään, jne. Meidän yhden asiakkaan pomo vaihtui ja huhujen mukaan kukaan ei siedä, lähtenyt kamalasti porukkaa pois. Heiltmä tulee juuri tällaisia heippaviestejä, missä kertovat lähtevänsä uusien haasteiden pariin. Totuus on se, että työpaikassa ei ollut mitään vikaa entisen pomon aikana.
Viestit muulle henkilöstölle kuuluukin olla tuollaisia uusiin haasteisiin jargonia. Mutta mielestäni on reilua sanoa, jollekin joka asioihin voi mahdollisesti vaikuttaa ihan rehellisesti miksi ei halua olla kyseisessä paikassa töissä. Voi olla, että tekevät muutoksia ja jollekin on sitten jatkossa paremmat oltavat.
Jos noin kirkassilmäisesti uskoo, että asiat muuttuvat kun niistä sanoo, niin miksi edes lähteä pois? Sen kun sanoo, missä ongelma on ja simsalabim, se poistuu ja voi taas jatkaa onnellisena työssään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata selittää mitää työpaikan ilmapiiristä, koska on itse ollut osa sitä.
Sitähän on itse saattanut jopa yrittää parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pomolle pitäisi kertoa yhtään mitään syytä? Poishan lähdetään vasta siinä vaiheessa, kun uusi paikka on jo hommattu.
No mutta minkälaisia syitä te sitten keksitte tietyssä työpaikassa lopettamiselle? Mun on jopa vähän vaikea keksiä mitään hyvää syytä...
Jos joku tulee ja tarjoaa sulle mielekkäämpää ja kevyempää työtä paremmalla palkalla, niin sun mielestä se ei ole hyvä syy vaihtaa työpaikkaa?
No mutta jos ei ole sellaista 😆 Toki jos tuo on tilanne niin ei tietty tarvi keksiä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia "lähden uusien haasteiden pariin ", sitten jos on jotain konkreettista, mikä on totta, esim. lyhyempi työmatka, paremmin koulutusta vastaava, haluaa suurempaan tai pienempään, jne. Meidän yhden asiakkaan pomo vaihtui ja huhujen mukaan kukaan ei siedä, lähtenyt kamalasti porukkaa pois. Heiltmä tulee juuri tällaisia heippaviestejä, missä kertovat lähtevänsä uusien haasteiden pariin. Totuus on se, että työpaikassa ei ollut mitään vikaa entisen pomon aikana.
Viestit muulle henkilöstölle kuuluukin olla tuollaisia uusiin haasteisiin jargonia. Mutta mielestäni on reilua sanoa, jollekin joka asioihin voi mahdollisesti vaikuttaa ihan rehellisesti miksi ei halua olla kyseisessä paikassa töissä. Voi olla, että tekevät muutoksia ja jollekin on sitten jatkossa paremmat oltavat.
Jos noin kirkassilmäisesti uskoo, että asiat muuttuvat kun niistä sanoo, niin miksi edes lähteä pois? Sen kun sanoo, missä ongelma on ja simsalabim, se poistuu ja voi taas jatkaa onnellisena työssään.
Voihan se tuntua enemmän, jos työntekijä samalla lähtee.
Kerron kyllä. Ihan hyvät välit joka suuntaan.
En polta siltoja takana. Yritän keksiä jotain korrektia syytä ja antaa sitten erikseen rakentavaa palautetta. Aika monessa työpaikassa pyydetään lähtijöiltä kehitysehdotuksia.
Itse asiassa muutamiin yrityksiin on tullut muutoksia sen jälkeen kun minä ja muutama muu on lähtenyt ja kertonut syyn rehellisesti. Ei firmoilla ole varaa jatkuvaan vaihtuvuuteen.
En tietenkään. Kerroin seuraaville työkavereille, että osasivat välttää. Ja osasivathan he.
Jätin työpaikan sähköpostiviestillä. En kertonut syytä, totesin vain että näin nyt käy. Pomo ei tykännyt, pikkunarsistille se oli maailman suurin loukkaus.
Työtodistuksen sain vasta työsuojelun määräämän uhkasakon kautta, kun ei kehotuksista huolimatta lähettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa muutamiin yrityksiin on tullut muutoksia sen jälkeen kun minä ja muutama muu on lähtenyt ja kertonut syyn rehellisesti. Ei firmoilla ole varaa jatkuvaan vaihtuvuuteen.
Jep, tää. Meillä pisti v. 2018 uusi TJ firmaa vähän uusiksi eikä kuunnellut kun henkilöstö antoi palautetta. Meitä irtisanoutui parin kk ajan about 1/3 koko henkilöstöstä (enimmillään siellä oli alle 40 työntekijää) ja tuohonkin lisää porukka kertoi avoimesti hakevansa töitä. TJ perui pönttömuutoksensa ja soitteli meidät läpi, että tultaisiinko takaisin. Jokunen palasi, itse en. On kyllä kuulemma sen jälkeen ollut ihan ok TJ.
Vierailija kirjoitti:
Jätin työpaikan sähköpostiviestillä. En kertonut syytä, totesin vain että näin nyt käy. Pomo ei tykännyt, pikkunarsistille se oli maailman suurin loukkaus.
Työtodistuksen sain vasta työsuojelun määräämän uhkasakon kautta, kun ei kehotuksista huolimatta lähettänyt.
Minä taas olen huutanut eräälle pikkupomolle suoraa päätä, että hän narsistisekopää, koko firman kuullen. Ei ehkä paras ratkaisu, mutta olin silloin nuori ja kiihkeä temperamentiltani. En voinut sietää selän takana juonittelua ja kiusaamista.
Kerron jo työsuhteen aikana epäkohdista ja yritän saada niihin muutosta. Joskus toimii ja joskus ei, olenpahan parhaani yrittänyt ja tehnyt kehittämisehdotuksia.
Ne jotka eivät toimi työpaikalla niin kuin pitäisi loukkaantuvat tästä, syrjivät minua, tekevät jopa valituksia kiusaamisesta. Kun asioita tarkastellaan todetaan minun olleen oikeassa.
Olen joutunut toteamaan että suurella osalla työntekijöistä ei ole työmoraali kohdallaan, mennään sieltä missä aita matalin tai riman ali - oikeammin ei heillä ole edes mitään rimaa.
Pahinta on työskennellä henkilöiden kanssa joilla ei ole älyä eikä ymmärrystä eivätkä osaa omaa työtään johon heidät on palkattu. Suojatyöpaikkoja on valitettavan paljon.
Olisi aiheesta paljonkin kerrottavaa mutta salassapito velvoittaa vaikenemaan.
Keksin muuten juuri MAAILMAN PARHAAN selityksen, tai mikä ehkä vielä parempaa, lisäselityksen:
"Tuntuu että olen jo liian vanha noin vaativaan tehtävään, huomasin että muistini ei enää oikein pelaa eikä mikään muukaan."
<- tämä siis jos todella on joutunut kohtuuttoman rankkaan tehtävään, joka on rankempi kuin muiden samalla työpaikalla.
Mulla oli jopa pitkähkö loppuhaastattelu toimitusjohtajan kanssa, palkollisia oli ehkä 40 silloin.
Melkein neljä vuotta olin palkoilla, ja täytyy sanoa että hämmästyin todellakin hänen lapsellisista kysymyksistään. Hän ei ollut ollut yhtään vastaanottavainen minkäänlaiselle palautteelle noina vuosina, ja hänen saituutensa hankkia serverille lisäsäilytystilaa ja antaa asentaa edes ilmaiseksi saatavia apuohjelmia ohjelmointiin teetti minulla niin paljon lisätunteja että turhaannuin lopullisesti. Palaute oli aiemmin sitä luokkaa, että mielestäni oli lähinnä hävytöntä kysellä mielipiteitä. Jälkeenpäin olen pohtinut että oliskohan pomo ollut aspergeri tuommoisella jäykkyydellä, sosiaalisissa tilanteissa hän oli melko urpo - minuakin urpompi ja minä sentään kutsun itseäni matematiikka-autistiksi ilman että kukaan väittäisi vastaan. Minulla oli huomattavasti vähemmän vaikeuksia tuon ukon kanssa kuin muilla kollegoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuskin tekevät muutoksia, jos yksi henkilö valittaa. Mutta jos vaikka kaikki tietyn esimiehen alaiset alkaa irtisanoutuessaan liiba laaban sijaan puhua johtamiskulttuurista ja työilmapiiristä, niin voi joku jossain herätä. Mutta ilman mitään herätteitä tuskin kukaan ikinä tekee mitään ja tätä pomoa vaan kehutaan ja ylennetään. Näin yhtenä esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se tuntua enemmän, jos työntekijä samalla lähtee.
Voi hellanduudelis sentään. Ei sinun tarvitse uhriutua ja kantaa huonoa omatuntoa siitä, että hirviöfirmassa tunnetaan hetkellistä kipua työntekijän poislähtiessä. Eivät ne muista sitä ihmistä enää parin päivän päästä ja todennäköisesti vain nauravat koko asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee ja tarjoaa sulle mielekkäämpää ja kevyempää työtä paremmalla palkalla, niin sun mielestä se ei ole hyvä syy vaihtaa työpaikkaa?
No mutta jos ei ole sellaista 😆 Toki jos tuo on tilanne niin ei tietty tarvi keksiä mitään.
Päinvastoin. Kannattaa sanoa, että täällä oli niin surkea meininki, että vaihdan huonommin palkattuun mutta mukavaan työhön.
Mä olin neljä vuotta paskassa paikassa ja sanoin syyksi lähdölleni että haluan vaihtelua ja uusia kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
En polta siltoja takana. Yritän keksiä jotain korrektia syytä ja antaa sitten erikseen rakentavaa palautetta. Aika monessa työpaikassa pyydetään lähtijöiltä kehitysehdotuksia.
Kyllä te olette lampaita. Haluatte kehittää firmaa, josta lähdette pois, koska siellä oli huono ilmapiiri. Kuvittelette ilmeisesti tosissanne, että teitä kuunnellaan jälkikäteen, vaikkei kuunneltu sinä aikana kun olitte töissä.
Ei ole ihme, että maailma on nurin, kun kaltaisenne "polkekaan minut maahan, ei haittaa" -tyyppejä on olemassa.
Mitä väliä? Haluaisitko uudestaan työpaikkaan, jossa inhottava ihminen on taas pomona?