Jos vaihdat työpaikkaa koska oli paska paikka, niin kerrotko syyn pomolle vai keksitkö jotain omasta päästäsi?
Yllättävän vaikealta tuntuu nyt paskan työpaikan jättäminen kun tuntuu että sitä on tosi vaikea tehdä loukkaamatta ketään, koska on työ jossa tekijöitä tarvitaan, mutta silloin pitäisi kyllä huolehtia työpaikan hyvästä ilmapiiristä, jos halutaan että työntekijät pysyvät.
Kommentit (43)
En kerro mitään vaan kiitän ja sanon kaikkea ympäripyöreää. Ikinä ei pidä polttaa siltoja takanaan, vaikka mieli tekisi kovastikin
Miksi olisin polttanut siltoja takana. Se pomo voi olla joskus pomo jossain muualla,olla asiakkaana tai muuten tulla vastaan ihan eri tilanteesas. En minä mitään syitä tuollaisessa tilanteessa kertonut. Kerroin vain, että olen päässyt toisaalle ja siinä se.
Miksi pomolle pitäisi kertoa yhtään mitään syytä? Poishan lähdetään vasta siinä vaiheessa, kun uusi paikka on jo hommattu.
Niin no ei minullakaan pomoa vastaan ole mitään vaan hänen alaisiaan. Tiedän että heillä on jatkuva pula työntekijöistä, ja voisihan heidän olla hyödyllistä tietää syy siihen. Useinhan rakentava kritiikki on kuitenkin myös hyvä ja toivottu asia. Mutta totta että sama fiilis on itsellä että en halua polttaa siltoja...
Vierailija kirjoitti:
Miksi pomolle pitäisi kertoa yhtään mitään syytä? Poishan lähdetään vasta siinä vaiheessa, kun uusi paikka on jo hommattu.
No mutta minkälaisia syitä te sitten keksitte tietyssä työpaikassa lopettamiselle? Mun on jopa vähän vaikea keksiä mitään hyvää syytä...
Kaikkiin paikkoihin olen rehellisesti kertonut mistä kiikastaa.
Ei ne sillat sillä pala. Enkä sitä paitsi huonoihin paikkoihin mene uudestaan, vaikka mikä olisi.
Firmat ovat tehneet omat päätelmänsä kertomastani, eikä näiden tiimien esimiehet ole saaneet seuraavissa yt:eissä enää jatkaa siellä.
En, miksi kertoisin? Monia syitä miksi en. Ensinnäkin voi hyvin olla että mielipiteeni on kärjistynyt koska olen ollut tyytymätön siellä, ja minun "totuuteni" olisi kohtuuton. Toiseksi en koe mitään halua tai velvollisuutta auttaa firmaa, josta olen lähtemässä, eli siinäkään mielessä ei tarivi kertoa. Myöskään ns. haukkuminen ei haittaa ketään muuta kuin itseäni, polttaa siltoja takanani. JOten geneerisellä "ihminen välilä kaipaa uusia haasteita" tms. selityksellä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta minkälaisia syitä te sitten keksitte tietyssä työpaikassa lopettamiselle? Mun on jopa vähän vaikea keksiä mitään hyvää syytä...
Tässä muutamia "lähden uusien haasteiden pariin ", sitten jos on jotain konkreettista, mikä on totta, esim. lyhyempi työmatka, paremmin koulutusta vastaava, haluaa suurempaan tai pienempään, jne. Meidän yhden asiakkaan pomo vaihtui ja huhujen mukaan kukaan ei siedä, lähtenyt kamalasti porukkaa pois. Heiltmä tulee juuri tällaisia heippaviestejä, missä kertovat lähtevänsä uusien haasteiden pariin. Totuus on se, että työpaikassa ei ollut mitään vikaa entisen pomon aikana.
Minusta on reilua, että kertoo. Ei tarvitse sanoa, että olipa paska työpaikka ja mulkku pomo. Vaan ihan asiallisesti kertoa ongelmista. Sanot, ettet koe, että työntekijöitä arvostetaan ja työilmapiirissä on mielestäsi parantamisen varaa. Tai mitä ne ongelmat ovatkaan. Älä syytä ketään henkilöä tai pomoa ja puhu sinun kokemuksesta ja mielipiteistä.
Mä en ole sanonut suoraan, vaan keksin vaikka mitä ympäripyöreää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia "lähden uusien haasteiden pariin ", sitten jos on jotain konkreettista, mikä on totta, esim. lyhyempi työmatka, paremmin koulutusta vastaava, haluaa suurempaan tai pienempään, jne. Meidän yhden asiakkaan pomo vaihtui ja huhujen mukaan kukaan ei siedä, lähtenyt kamalasti porukkaa pois. Heiltmä tulee juuri tällaisia heippaviestejä, missä kertovat lähtevänsä uusien haasteiden pariin. Totuus on se, että työpaikassa ei ollut mitään vikaa entisen pomon aikana.
Viestit muulle henkilöstölle kuuluukin olla tuollaisia uusiin haasteisiin jargonia. Mutta mielestäni on reilua sanoa, jollekin joka asioihin voi mahdollisesti vaikuttaa ihan rehellisesti miksi ei halua olla kyseisessä paikassa töissä. Voi olla, että tekevät muutoksia ja jollekin on sitten jatkossa paremmat oltavat.
Kaikki jotka lähtevät huonon esimiehen vuoksi mutta peittelevät totuutta ovat osasyyllisiä huonoon työilmapiiriin. Jos useampi työntekijä aukaisisi suunsa, asiat voitaisiin korjata.
Paska paikka on subjektiivinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syitä tarvita! Olen saanut uuden työpaikan, heippa. 2 vko irtisanomisajasta tietty pitää keskustella eli miten kertyneet vuosilomat korvataan.
En kertonut mitään ja sehän esimiestä harmitti.
Kyllä mä voisin hyvin sanoa etten pitänyt yrityksen kulttuurista, työtavoista tai esimiehen johtamistavoista.
Ei kyllä ole koskaan esimies kysrllyt, kollegat kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee ja tarjoaa sulle mielekkäämpää ja kevyempää työtä paremmalla palkalla, niin sun mielestä se ei ole hyvä syy vaihtaa työpaikkaa?
Aina olen suoraan kertonut, miksi lähden. Tosin puhun suoraan myös työsuhteen aikana, eli eivät ne asiat yllätyksenä tule.
Ei kannata selittää mitää työpaikan ilmapiiristä, koska on itse ollut osa sitä.
Kerron sen jälkeen kun on työtodistus kourassa, ja jos en tarvitse suosittelijaa ko. paikasta.