Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso tarvitsisi terapiaa mutta ei halua mennä. Vinkkejä?

Vierailija
06.09.2022 |

Pohjatiedot: oltu vuosia yhdessä, lapsia on, ollaan aikuisia, kulissit kunnossa.

Avioliitto miehen kanssa on huonossa hapessa. Ongelmia on ollut monella tasolla ja erityisesti lasten synnyttyä. On yritetty jutella, muuttaa asioita ja tehdä sopimuksia, mutta vaikka molemmat sitoutuvat sovittuun, ongelmat vain pysyvät ja kasvavat. Syytin itseäni pitkään ja yritin analysoida itseäni löytääkseni mitä teen väärin, mutta vähitellen olen alkanut epäillä, että mistä päin tuulee. Viimeisen öisen välienselvittelyn aikana tajusin mistä ihan oikeasti on kyse.

Mies ei tunne itseään yhtään. Ei siis yhtään. Hän ei tiedä, mitä haluaa, vaan tuntuu lähinnä hysteerisesti pelkäävän jäävänsä yksin. Suorittaa asioita hädässä ja odottaa kiitosta, ja jos en huomaa jotain mitä hän on tehnyt, on katkera ja mököttää. Ei ole kiinnostunut keskustelemaan tunnemaailman asioista, omien kuulumisteni kertomiseen reaktion on lähinnä "aha". Ei tee mitään koskaan itseään varten, vaan ilmeisesti häntä motivoi elämässä pelkästään ajatus saada myöhemmin päähäntaputuksia siitä, että teki "oikein". Siinä missä pidin häntä tapailuaikana säkenöivänä ja innostuneena tyyppinä, näen nyt että hän puurtaa järjettömiä määriä siksi että on saanut käsityksen että joku (yleensä minä) haluaisi niin tapahtuvan. Ei relaa koskaan, ei koskaan muuta suunnitelmia siksi että ei huvita ja muutenkin on älyttömän joustamaton, koska pelkää menettävänsä kaiken jos kaikki ei ole kunnossa. Näistä syistä hän inhoaa myös näistä asioista puhumista, koska ei ymmärrä yhtään mitään ja meidän kaikki näkemykset on niin vastakkaiset.

Pahimpana minulle selvisi, että hän mielestään tekee kaiken vain siksi, että minä olisin onnellinen. Vastaavasti, hän on ollut kaikki nämä vuodet minulle katkera, kun en yritä vastaavasti tehdä häntä onnelliseksi, ja siksi hän onkin onneton. Kun yritin selittää, että homma ei toimi noin, jokainen on omasta onnestaan itse vastuussa ja ennen kaikkea siitä, niin mies ei ymmärtänyt yhtään. Ymmärsin, että hän ei käsitä rakkautta niin kuin minä, vaan ymmärtää sen enemmän jonkin keskinäisen riippuvuuden kautta. Jos molemmat ovat toisen onnen ainoita mahdollistajia, silloin on pakko olla ikuisesti yhdessä.

Miehen vanhemmat erosivat hänen ollessa lapsi ja hän jäi äidille, joka on vaikea tapaus. Ripustautuva, syyllistävä, sanoo eri asioita kuin tarkoittaa. Olen aivan varma, että miehen omille tunteille ei ollut mitään tilaa hänen ollessaan lapsi. Napanuoraa leikataan vielä tänäkin päivänä.

Nyt on ihan selvää että tästä ei ole tietä eteenpäin ennen kuin mies alkaa purkaa omaa taustaansa ja traumojaan, mutta kun hän ei kaiken tämän jälkeenkään tajua tarvitsevansa sitä. On mielestään täysin kunnossa. Voisin uhkailla erolla, mutta voi olla että se uhkaus pitäisi sitten toteuttaa, ja ilman sitä terapian osuutta se vaihtoehto olisi lasten ja minunkin kannaltani todella huono. Mitä vaihtoehtoja on?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Olen tosi pahoillani puolestasi. On kokemusta parisuhteesta, jossa miehellä oli joku käsitys, että "uhrautumalla", eli tekemällä asioita, joita ei oikeastaan haluaisi tehdä, "ostaa" sen, että muiden ihmisten pitäisi tehdä hänen eteensä asioita, joita hän haluaa.

Ongelmana tässä kuviossa oli se, että uhrautuja ei osannut suoraan sanoa mitä muilta haluaa, vaan kaikki perustui oletuksiin ja luuloon, että muut osaavat lukea ajatuksia.

Lopputulema oli tämä:

-Hän tekee asioita, joita ei halua tehdä, koska luulee muiden odottavan sitä häneltä. (Koska hän ei ole kommunikoinut tätä asiaa kenellekään, kaikki tietysti ajattelevat hänen tekevän asioita, joita itse haluaakin tehdä)

-Hän odottaa muiden palkitsevan uhrauksensa siten, että he tekevät uhrauksia hänen eteensä. Pyytäminen, ehdottaminen, halunsa ilmaiseminen ei kuitenkaan käy, vaan nämä syvälle piilotetut tarpeet pitää vaan arvata. Kun tätä ei tapahdu, katkeroituu.

Mielestäni tässä on onnettoman elämän ainekset. Arvelen, että taustalla on itsetunto-ongelmia, sitä, ettei pidä itseään juuri minään, ja ajattelee, että omien tarpeiden suora ilmaisu on jotenkin "kiellettyä".

Toiminnan logiikka on kai joku sellainen, "vaihdetaan kärsimyksiä" : minä teen kaikkea kurjaa, ettei sinun tarvitse ja sinä ettei minun tarvitse. Omasta kokemuksestani sanon, että tämä välttelevä ja väistelevä marttyrius saattaa mennä aika pahasti metsään kaikkien tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin kannalta. 

Oleellista on se, että suostutaan edes joskus kommunikoimaan näistä asioista. Toisten eteen tehdyt "uhraukset" voivat olla heille täysin yhdentekeviä. Ne voivat olla jopa sellaisia, mitä vastaanottajat eivät todellakaan halua. Vastavuoroisesti jos kykenee kertomaan mitä itse oikeasti haluaisi, toiset voivat olla iloisia saadessaan auttaa. 

Luulen, että tämä tietynlainen marttyyrius on meidän kulttuurissamme aika yleistä. Kun tietäisikinmikä siihen auttaa. Toivon, että nuoremmalla sukupolvella ei olisi näitä asioita niin pahasti taakkanaan.

... jatkan vielä edelliseen: en tarkoita tällä sitä, ettenkö tärkeänä sitä, että parisuhteessa kumppanit palvelevat toinen toistaan, jakavat tehtäviä ja kantavat toistensa taakkoja. Rakastan sitä, että saan ilahduttaa kumppaniani ja annan arvoa sille, että hän tekee asioita minun eteeni.

Se, mikä on vaikeaa kestää on tämä iloton, "epäitsekkyydeksi" naamioitu marttyyrius, ja odotus, että kumppani toteuttaa ääneen lausumattomia, mutta hyvinkin yksityiskohtaisia tarpeita. Henkilö voi esittää, että "minähän en koskaan pyydä mitään", mutta itse asiassa odottaa paljonkin. Siellä ne täyttymättömät tarpeet ovat, mutta kun itsekään ei niitä tunnista, on kanssaihmisilleen vihainen, vaikkei itsekään tiedä miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi