Eikö suomalaiset enää osaa leikata itse leipää?
Olisin hiljan tarvinnut kokonaisen sekaleivän valmistaakseni siitä uunissa valkosipulijuustoleipää. Kävin kolmessa paikallisessa supermarketissa ja yhdessäkään ei ollut tarjolla leipää, jota ei olisi valmiiksi viipaloitu tai jo leivottu paloiksi. Edes polakkaa ei löytynyt. Eikö ihmisillä ole nykyään leipäveitsiä tai taitoa leikata itse leipänsä. Valitettavasti paikallinen leipomotuotteiden kun lopetti joitain vuosia sitten, niin ei ole siitäkään apua.
Kommentit (42)
Ainakin paistopisteillä on kokonaisia leipiä, ihan saa itse viipaloida.
eikö suomalainen osaa enää itse leipoa itselleen vuokaleipää
Nyt puhut puppua! Jokaisessa supermarket, K-ketjun kauppa on kokonaisia leipiä kuin S-ketjun kaupat ja halpa Lidi.On irto myynti eli paperin pussiin tosin pakattuna valmiiksi kuin muovipuseihin .
No kertomasi perusteella et itsekään osta säännöllisesti kokonaisia leipiä. Miksi niin, etkö osaa leikata itse leipää?
Vierailija kirjoitti:
No, näin mäkin sanoisin, ihan saa kokonaisen leivän halutessaan, jopa tosta meidän pikku K-Marketista. Tosin en kyllä ymmärrä, miten valmiiksi viipaloidusta leivästä ei saa valkosipulijuustoleipää aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut puppua! Jokaisessa supermarket, K-ketjun kauppa on kokonaisia leipiä kuin S-ketjun kaupat ja halpa Lidi.On irto myynti eli paperin pussiin tosin pakattuna valmiiksi kuin muovipuseihin .
Eipä ollut meidän K-marketissa. Lidlissä oli toki pienen pieniä valmiiksi kivikovia oliviileipiä, muttei sellaista kovaa kakkaraa voi enää foliossa paistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, näin mäkin sanoisin, ihan saa kokonaisen leivän halutessaan, jopa tosta meidän pikku K-Marketista. Tosin en kyllä ymmärrä, miten valmiiksi viipaloidusta leivästä ei saa valkosipulijuustoleipää aikaiseksi?
Ideahan näissä on leikata se leipä päältä ristikkäin ja tunkea täyte väleihin. Päistetaan ja sitten syödään nyhtöleipänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptissä lukee tietenkin, että viipaloi leipä, ei ihan pohjaan asti. Sehän on tietenkin kiellettyä käyttää omaa järkeään eli voidella irtosiivut ja kasata ne leivän muotoon:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideahan näissä on leikata se leipä päältä ristikkäin ja tunkea täyte väleihin. Päistetaan ja sitten syödään nyhtöleipänä.
No voi tuon valmistaa muutenkin kuin tuolla tavalla.
Kyllä ainakin mun lähisittarissa ja prismassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut meidän K-marketissa. Lidlissä oli toki pienen pieniä valmiiksi kivikovia oliviileipiä, muttei sellaista kovaa kakkaraa voi enää foliossa paistaa
Mä kyllä nimenomaan teen valkosipulijuustoleivän niistä kaappiin jääneistä kivikovista kikkareista.
Vierailija kirjoitti:
No kertomasi perusteella et itsekään osta säännöllisesti kokonaisia leipiä. Miksi niin, etkö osaa leikata itse leipää?
Osaan kyllä leikata leivän itse. Normaalisti leivon kaiken leivän itse, mutta nyt oli omat leivät pakastimesta loppu ja olisin tarvinnut äkkiä korvaavaa leipää. En todellakaan ole huomannut ,että kaupassa on tarjolla vain viipaleleipää
Jaa-a. Oisko ihan hyväkin ettei ole joka lajia leikattuna ja kokonaisena, sinäkin vaadit sekaleipää, toinen haluaisi jotain muuta...
Leipäähän näyttäisi jäävän myymättä muutenkin.
Näin ne vaan ajat on muuttuneet sitten 80-luvun.
Ja kyllä minusta on ihan mukavaakin niin.
Tosin leivon itsekin, joten saa kyllä leikellä silloin.
Itse kyllä näin viimeksi kaupassa leipiä jotka oli leikattu valmiiksi voileipäkakkua varten vaakasuunnassa, sitä vähän ihmettelen että miksi. Olivat laputettuna, no kummakos tuo kun eivät olleet menneet kaupaksi.
Onhan niitä. Meillä mies ostaa aina kokonaisia leipiä. Itse inhoan niistä leikatessa lähtevää murua. Ei se leipä siitä valmiiksi leikkaamisesta pilalle mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä nimenomaan teen valkosipulijuustoleivän niistä kaappiin jääneistä kivikovista kikkareista.
Kyllähän tähän vähän vanhahko leipä sopii, mutta itse käytän kovat leivät mieluummin leipäressuun tai -vanukkaaseen. Siinä ne pehmenee kunnolla.
En ihmettelisi. Joka asiaan on ns. asiantuntija, joka kertoo miten tehdä ja ajatella. Esittää oman suppean näkemyksensä ja kuvittelee, että ihmiset pitävät sitä suurena totuutena.
Kyllä mun lähikaupoissa on kokonaistakin, mutta itse harvoin ostan kun olen sinkku ja ne paistopisteleivät menee nopeammin kovaksi ja pilalle kuin ehdin syödä. Jotkut pussitetut paahtoleipäviipaleet taas säilyy viikonkin jääkaapissa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Oisko ihan hyväkin ettei ole joka lajia leikattuna ja kokonaisena, sinäkin vaadit sekaleipää, toinen haluaisi jotain muuta...
Leipäähän näyttäisi jäävän myymättä muutenkin.
Näin ne vaan ajat on muuttuneet sitten 80-luvun.
Ja kyllä minusta on ihan mukavaakin niin.
Tosin leivon itsekin, joten saa kyllä leikellä silloin.
Itse kyllä näin viimeksi kaupassa leipiä jotka oli leikattu valmiiksi voileipäkakkua varten vaakasuunnassa, sitä vähän ihmettelen että miksi. Olivat laputettuna, no kummakos tuo kun eivät olleet menneet kaupaksi.
Minä kyllä tykkäsin ostaa tuota valmiiksi pitkittäissuunnassa leikattua vuokaleipää voileipäkakkuja varten. Missäpäin sitä on myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä leikata leivän itse. Normaalisti leivon kaiken leivän itse, mutta nyt oli omat leivät pakastimesta loppu ja olisin tarvinnut äkkiä korvaavaa leipää. En todellakaan ole huomannut ,että kaupassa on tarjolla vain viipaleleipää
Kerrotko ihan nimellä missä kaupassa ei muka ole kokonaisia leipiä tarjolla? Omien kokemusten pohjalta sanoisin useimpien leipien olevan kokonaisina. Poikkeuksena paahtoleivät ja pari valmiiksi viipaloitua vaihtoehtoa, mitä useimmat ostanevat tapahtumiin tai lapsille tarjolle.
Höpö höpö taas.