Miten pitkään raskauden voi salata töissä ja tutuilta?
Nyt kiinnostaisi kuulla kokemuksia teiltä jotka olette onnistuneet pitämään raskauden salassa mahdollisimman pitkään! Työnantajalle pitää kertoa viimeistään 2 kk ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta riittääkö että kertoo vain esimiehelle ja ehkä HR:lle?
Entä sukulaisille tai kavereille kertomisen viivyttely, kuinka pitkään olette pystyneet panttaamaan tietoa?
Vauvamaha alkaa jo näkyä selkeästi, onneksi on niin kylmä että voi hautautua kaapuihin jo.
Kommentit (39)
Minun esimieheni sai aikanaan tietää noin 3 kk ennen kun lapseni syntyi. Eikä silloinkaan huomannut itse raskautta, enkä minä kertonut. Mutta toisen yksikön työntekijät olivat sanoneet hänelle että etkö tiedä että X jää kohta äitiyslomalle.
Niin, ja silloinen esimieheni oli lääkäri... mikä hauskinta!
Miksi ihmeessä sitä pitää jopa sukulaisilta ja kavereilta noin kiihkeästi peitellä? Raskaana oleminen on ihan normaali asia.
Esikoiseni syntyi toukokuussa ja läheisille kerroimme edellisenä jouluna. Tuolloin kyllä oli työ jo piilotella raskausvatsaa sisävaatteissa, ulkovaatteissa onnistui vielä oikein hyvin.
Töissä en varsinaisesti salaillut asiaa, mutta joskus alkuvuodesta, ehkä helmikuun alussa aloin puhua aiheesta. Tuolloin toki raskaus näkyi jo melko selvästi, mutta eipä kukaan työkavereistä kysellytkään, vain sellaiset tiesi ketkä muutenkin kuuluivat lähipiiriini.
Riippuu ihmisestä ja raskaudesta.. mutta huvitti aikoinaan omalla kohdalla kun olin aika pienikokoinen odottaja silloin ja kerroin raskaudestani silloiselle naapurilleni n. 2kk. ennen laskettua aikaani. Ei ois kuulemma tajunnut jos en ois maininnut :D
Ihme salailua. Aiotko salata vauvakin?
Vierailija kirjoitti:
Minun esimieheni sai aikanaan tietää noin 3 kk ennen kun lapseni syntyi. Eikä silloinkaan huomannut itse raskautta, enkä minä kertonut. Mutta toisen yksikön työntekijät olivat sanoneet hänelle että etkö tiedä että X jää kohta äitiyslomalle.
Siis joku ylilääkäri vai? Ja sinä olet lääkäri?
Riippuu äidin koosta ja tyylistä ennen raskautta, vauvan koosta ja kohdun asennosta. Sirolla naisella, jolla ihonmyötäinen tyyli ja eteenpäin kallistunut kohtu, raskaus voi näkyä hyvinkin aikaisin.
Isokokoisempi nainen joka on aina pukeutunut löysiin vaatteisiin ei ehkä herätä raskausepäilyjä niin helposti.
Yleistäen sanon myös että naiset bongaavat raskausmahan helpommin kuin miehet. Tai ainakin he kertovat havainnostaan eteenpäin jollekin.
Mun piti kertoa esimiehelle rv8 kun alkoi niin kova oksentelu, että olin oikeastaan vain sairaslomalla rv 15 saakka.
Siinä jokunen työkaveri arvasi tilanteen samalla yllättävien poissaolojen vuoksi.
Eli riippuu tilanteesta.
Kunhan pidät kätesi kurissa etkä ala sivelemään vatsaasi
Sehän riippuu ihan henkilöstä, koska keksivät asian. Omassakin työyhteisössä on väkeä, että kun joku jää äitiyslomalle, niin ihmettelevät, että höh miksi se nyt jää töistä pois. Ja sitten on niitä kyttäreitä, jotka koko ajan vahtaavat toisten vyötäröitä ja niissä tapahtuvia muutoksia. Yksi työkaveri kysyi minultakin äskettäin, olenko raskaana. Miten moni 58-vuotias oikeasti on?
Esimiehelle kerroin, kun tuli lakisääteinen pakko. Työkavereille sen jälkeen. Osa kavereista ja sukulaisista kuuli vasta, kun lapsi oli syntynyt.
Riippuu ihan raskaudesta. Esikoista odottaessa näin yhden tutun pitkästä aikaa juuri äitiyslomalle jäädessä. Hänen piti vilkaista minua toiseen kertaan, kun kerroin jääneeni äitiyslomalle. Naapurit eivät olleet hoksanneet mitään ennenkuin ilmestyttiin vauvan kanssa kotiin. Olen pitkä ja pitkäselkäinen ja maha ei pullahtanut ennenkuin lapsivedet menivät. En käytä oikeastaan koskaan mitään ihonmyötäisiä vaatteita, niin ei se maha, mitä oli, näkynyt varsinaisesti mihinkään.
Kolmosen kohdalla maha pullahti esiin tosi aikaisin ja olin selkeästi raskas. Vakkari-äitiysneuvolatäti tokaisi jälkitarkastuksessa, että olen kadonnut ihan olemattomiin siitä, mihin oli tottunut.
Tiedän pari sellaista, joiden raskaus on pysynyt salassa jopa heiltä itseltään synnytyslaitokselle lähtöön saakka. Yleensä riippuu täysin vartalon mallista ja monesta muusta. Esimerkiksi avioparin ensimmäinen lapsi on "näkyvissä" ehkä vuosia ennen syntymäänsä, mutta 4. raskaus voi pysyä salassa hyvinkin pitkään, kun kukaan ei tule edes ajatelleeksi, että vatsan kasvaminen johtuisi muusta kuin lihomisesta.
Omalla kohdalla sukulaiset eivät huomanneet mitään vielä 7. kuukaudella, mutta eräässä tilaisuudessa läsnä olleet kätilö ja mummot huomasivat ensimmäisellä silmäyksellä.
Melkein loppuun asti, jos pysyy hoikkana ja käyttää ilmavia vaatteita. En kuitenkaan suosittele kitukuuria vaan kunnolla syömistä, jotta vauva kasvaa normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on hauskaa? Odotin kaksosia 7. kuukaudella, kävin lääkärissä keuhkoputkentulehduksen takia ja sain lääkkeen, josta kysyin, että onhan tämä vaaratonta, jos on raskaana ja lääkäri totesi, että tuskin sinä tässä viikossa kovin raskaaksi ennätät.
Olen sitä kroppatyyppiä, jossa kohtu on aika lailla takana ja alkupainoni oli ns. normaali.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan raskaudesta kiinni. Ne eivät ole samanlaisia keskenään. Joillakin onnistuu salaaminen jopa itseltä aina siihen asti, kunnes lapsi rupeaa syntymään. Eivätkä muutkaan ole huomanneet mitään.
Just näin!
Kun minä sain vauvan ja aloin kulkea vaunujen kanssa, naapurit kävivät kyselemään kenen vauvaa hoidan.
Meillä kaikilla oli oikein hauskaa, kun totuus paljastui. Tervesiä naapureille!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitä pitää jopa sukulaisilta ja kavereilta noin kiihkeästi peitellä? Raskaana oleminen on ihan normaali asia.
Me salasimme raskauden rakenneultraan saakka siksi, että meillä oli vuosien lapsettomuus ja kipeä keskenmeno taustalla. Ollaan miehen kanssa sellaisia ihmisiä, että tahdomme surra oloissamme, emmekä kaipaa ulkopuolisten voivottelua.
Sehän on ihan raskaudesta kiinni. Ne eivät ole samanlaisia keskenään. Joillakin onnistuu salaaminen jopa itseltä aina siihen asti, kunnes lapsi rupeaa syntymään. Eivätkä muutkaan ole huomanneet mitään.