Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään työpaikkaa hakiessa pitää ilmoittaa suosittelija?

Vierailija
05.09.2022 |

Ärsyttävää, kun pitää vaivata toisia ihmisiä asialla ja muutenkaan en haluaisi julistaa jokapaikkaan, että haen uutta työpaikkaa.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen ollut tällaisia vaatimuksia ja hyvin onnistui töiden saaminen. Onko muilla hirveä arsenaali porukkaa, ketä voi laittaa suosittelijaksi? Ap

Vierailija
2/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut aina 2-3 suosittelijaa. En tiedä kyl, onko niille soiteltu. Töitä oon saanu.

Vierailija
4/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen lopettanut ton. Luullut, että on jo vähän historiaa.

Vierailija
5/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos vain jättää paikan tyhjäksi ja sanoo, että ottakaa tai jättäkää. Ei kai entisillä pomoilla ole aikaa vastailla sadasta ihmisestä rekrytoijien soittoihin, kun on omatkin hommat hoidettavana. Ja mitä jonkun hyvän työkaverin sana painaa rekrytoijalle? Toetydti kehuu kaveriaan. Ihan ajanhukkaa. Ap

Vierailija
6/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut aina 2-3 suosittelijaa. En tiedä kyl, onko niille soiteltu. Töitä oon saanu.

Oletko kysynyt luvan ja varoitellut, että joku saattaa soittaa?

Vierailija
7/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelija systeemi on vanhanaikainen, soitellaan entisille pomoille ja työkavereille. Aina pitäisi kysellä saako laittaa susaittelijaksi. Nykyään jätän tuon kohdan tyhjäksi. Jos pääsee haastatteluun, voihan sitä pyytää vaikka laittamaan sähköpostilla kysymyksiä.

Ennen vaivasin muita suosittelemaan, kerran yhdelle soitettiin.

Jotkut kuulemma huijaa näissä ja pistää parhaan kaverin kehumaan. 😅

Vierailija
8/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työtodistukset mukana haastattelussa, niitä ei edes vaivauduttu vilkaisemaan vaan haluttiin soittaa suosittelijalle. Enemmän ne kirjalliset arviot aiemmista työpaikoista olisivat antaneet tietoa.

Vierailija
9/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska on valtava työvoimapula.

Vierailija
10/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava systeemi! Ihan Ämerikasta koko teennäinen idea.

Joku frendi suosittelemaan tietenkin.

Vierailija
11/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä tyhmintä. Oon itse ollut melkein 20 vuotta samassa työssä ja sinänsä on laaja verkosto asiakkaita, ex-työkavereita jne mutta tuntuisi vaan niin tyhmältä mainostaa vaikka asiakkaalle, että olen harkitsemassa työpaikan vaihtoa :(

Vierailija
12/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei työtodistuksilla tee mitään, kun kukaan ei ole niitä kiinnostunut näkemään, vaan pitäisi olla suosittelijoita. Eikä työtodistuksiinkaan aina saa arviointia, vaikka olisi sitä pyytänyt.

Vierailija
13/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans tykkää. Esim. LinkedIn on hyvä paikka suositteluille, sieltä ne voi rekrytoija kätevästi lukaista, niin edellistä pomoa ei tarvitse vaivata moneen kertaan. 

Vierailija
14/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko suositteluhomma on ihan pöllö. Eihän kukaan suosittelijaksi pyydä ihmistä, joka ei sanoisi sinusta jotain hyvää. Eli käytännössä aina siellä on joku joka käyttää ylisanoja. Ja voi aivan hyvin kaunistella totuutta.

Itseä pyydettiin kerran suosittelemaan ja suosittelin mielelläni, koska tyyppi oli huomattavan rasittava työkaveri, josta kaikki halusivat eroon :D

Vierailija
15/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen ollut tällaisia vaatimuksia ja hyvin onnistui töiden saaminen. Onko muilla hirveä arsenaali porukkaa, ketä voi laittaa suosittelijaksi? Ap

Koska oli tuo "ennen"? Hain ekaa kertaa töitä 1981 ja silloin kysyttiin suosittelijaa.

Vierailija
16/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans tykkää. Esim. LinkedIn on hyvä paikka suositteluille, sieltä ne voi rekrytoija kätevästi lukaista, niin edellistä pomoa ei tarvitse vaivata moneen kertaan. 

LinkedIn ei ole luvallinen taustaselvitysten tekopaikka.

Vierailija
17/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa hakulomakkeessa kysytään linkkariprofiilia ja saako sen katsoa.

Vierailija
18/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli työtodistukset mukana haastattelussa, niitä ei edes vaivauduttu vilkaisemaan vaan haluttiin soittaa suosittelijalle. Enemmän ne kirjalliset arviot aiemmista työpaikoista olisivat antaneet tietoa.

Kirjalliset arviot ova: työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työtaidosta ja käytöksestä. Suosittelija osaa kertoa aika lailla enemmän.

Vierailija
19/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa hakulomakkeessa kysytään linkkariprofiilia ja saako sen katsoa.

Mutta tuo kysymys on laiton. Työnantajan käytössä saa olla ainoastaan se informaatio, jonka työnhakija on tätä paikkaa varten antanut.

Vierailija
20/55 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä laita niitä hakemukseen, vaan merkitse siihen "annetaan tarvittaessa" = annan nimet ja yhteystiedot vain, jos pääsen haastatteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan