Hormonikierukan laiton ajankohdasta kysymys!
Eli olen lukenut ,että monelle on laitettu h.kierukka jälkitarkastuksen yhteydessä, myös heille jotka imettävät.
Mulle lääkäri j.tarkastuksen yhteydessä kertoi ,että h.kierukka laitetaan vasta ekojen kuukautisten alettua. Eli mikä on homman nimi?
Kommentit (4)
Ei nää meidän kylän tk-lekurit tiedä mitään. Väitti vaan,että ei voida laittaa,kun vasta kuukautisten alettua. Mulla oli 4.s synnytys ja myös viimeinen ja olis kyllä ollut kaikinpuolin mukavaa,kätevää ja kivuttomampaa saada se h.kierukka laitettua jälkitarkastuksen yhteydessä. Kyllä harmittaa varsinkin,kun kuukautiset yleensä alkaneet vasta n.10kk synnytyksestä.
ja lääkäri sanoi, että kierukan voi laittaa vaikka menkat ei ole alkaneet, mutta helpompi ja kivuttomampi olisi laittaa menkkojen aikana. Hän oli sitä mieltä, ettei kannata laittaa silloin kun imettää, varsinkin kun meillä on poikavauva (en älynnyt kysyä, miten tuo sukupuoli vaikuttaa, mutta varmaan nuo naishormonit). Hormooneista suurin osa kuulema jää kohtuun, mutta pieni osa pääsee verenkiertoon ja sitä kautta äidinmaitoon.
Terveyskeskus lääkäri taas oli sitä mieltä, että ei haittaa vaikka imettää.
(vaikka niin taisivat nuo edellisetkin olla...), mutta tähän versioon itse uskon.
Hormonikierukkahan vaikuttaa paikallisesti, muualle elimistöön (ml. äidinmaito) kulkeutuvat hormonimäärät niin pieniä, ettei niillä ole merkitystä.
Jälkitarkastuksen yhteydessä (keskimäärin 6 viikkoa synnytyksestä) kierukan voi laittaa, mutta kannattaa mennä kokeneelle kierukanasettajalle, koska tuolloin kohtu on vielä jonkin verran pehmeä ja elää, jolloin kierukka on hieman haastavampi asettaa paikoilleen.
Nyt kun itselläni tulee lapsiluku täyteen tässä piakkoin, menen kokeneelle kierukanasettajalle sellaiset 2-3 kk synnytyksestä (menen samalle lempigynikselle jälkitarkastukseen jotta voidaan kaikessa rauhassa keskustella sopivasta laittamisajankohdasta), niin että kierukka varmasti tulee laitettua kerralla kunnolla.
Hormonikierukka oli meikäläiselle sen verran erinomainen kapine, että olen vähän valmis panostamaan jotta sellaisen saa uudestaan asetettua kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
ystäväni töissä, joka oli informoinut, ettei nykyään tarvitse odottaa ekoja menkkoja vaan hormoonikierukan voi laittaa heti.