Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Multa kysyttiin työhaastattelussa laittomia kysymyksiä

Vierailija
05.09.2022 |

Oltiin jo käyty viralliset asia käpi kuten koulutus, kokemus, motivaatio jne. Sitten haastattelija halusi kuulla mitä puuhaan vapaa-ajalla jne, joten oliko tuo enää osa työhaastattelua? Tuolloin kysyi ohimennen onko puolisoa tai lapsia. Eikös nuo ole laittomia kysymyksiä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisit sanonut, ettet halua vastata niihin.

Ja sillä sipuli.

Mitä helvettiä täällä valitat. Työnantaja tiesi jo tuossa vaiheessa, ettei sinua valita, mutta ei viitsinyt suoraan lopettaa kylmästi keskustelua.

Vierailija
22/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset ovat hyvin tärkeitä työhaastattelussa.  Mieheni, joka on paljon rekrynnyt ihmisiä, kysyy aina ja pitkään harrastetut (esim soittoharrastus) ovat plussaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti alapeukuttajista ja ap:lle naljailevista on ok, jos rekrytoinnissa yritetään syrjiä hakijoita perhesuhteiden perusteella? Kun siihen on ihan laista tulevat syyt, ettei näistä saisi kysyä. Ja jos kysyy, indikoi että ne ovat tarpeellisia tietoja haun kannalta (koska laillisesti ainoastaan tarpeellisia asioita saa kysyä).

Vierailija
24/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittomiin kysymyksiin saa vastata ihan mitä haluaa.

Vierailija
25/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte vetää hernettä nenään joka asiasta. Muitakin on kysytty mm. Montako lasta aion hankkia, aikanaan kysyttiin. Vastasin rehellisesti 2 plus kultainen noutaja unelmissa.

Vierailija
26/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaava esimies kirjoitti:

Koska ei saa kysyä, en koskaan kutsu haastatteluun nuoria naisia.

Sehän ei haittaa sinua ollenkaan, jos palkkaamasi miehet jäävät pariksi vuodeksi hoitovapaalle.

Vierailija
27/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte vetää hernettä nenään joka asiasta. Muitakin on kysytty mm. Montako lasta aion hankkia, aikanaan kysyttiin. Vastasin rehellisesti 2 plus kultainen noutaja unelmissa.

Etkö sitten saanut paikkaa?

Vierailija
28/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tosiaan sanottiin, että minua ei valita tehtävään, koska minulla on pienet lapset ja toinen hakija on lapseton. No, hän oli töissä siellä 4 kk ja vaihtoi työpaikkaa.

Mutta nyt kysymys rekrytoijille. Onko vanhemmuus teistä jotenkin huonoa ihmisessä? Itse näen lapset ja vanhemmuuden hyvänä asiana, jos puhutaan 30-40 v ihmisestä. Tulevat toimeen ihmisten kanssa jne. Mutta mitä te rekrytoijat ajattelette?

Vierailija
29/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.... Niin jatkoa tähän. Unelmat toteutuu ja lisäksi vakiduuni.

Vierailija
30/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, unelmat toteutui (2 lasta ja koira).... Korjaus , toteutui.

Vierailija
31/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saisi udella tuollaisia. Vanhemmuus tai lapsettomuus ei saa vaikuttaa päätöksentekoon, että kuka valitaan työhön.

Vierailija
32/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tosiaan sanottiin, että minua ei valita tehtävään, koska minulla on pienet lapset ja toinen hakija on lapseton. No, hän oli töissä siellä 4 kk ja vaihtoi työpaikkaa.

Mutta nyt kysymys rekrytoijille. Onko vanhemmuus teistä jotenkin huonoa ihmisessä? Itse näen lapset ja vanhemmuuden hyvänä asiana, jos puhutaan 30-40 v ihmisestä. Tulevat toimeen ihmisten kanssa jne. Mutta mitä te rekrytoijat ajattelette?

Mä oon ymmärtänyt, että vanhemmuus nähdään hyvänä asiana, paitsi kun on kyseessä pienet lapset. Rekrytoijat ajattelee, että vanhemmalla ei ole yhtään motivaatiota työhön, kun hän haluaa vain lastensa luo, ja että lasten vuoksi tulee paljo poissaoloja. Ja paikkansahan nuo olettamukset pitävät.

Vierailija
33/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellisyys on hyvä asia. Se tuo yleensä ryhtiä elämään. Harvemmin pitävät kankkusrokulia, vaikka joskus sairasta lastaan jäisivätkin kotiin hoitamaan.

Vierailija
34/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän kaksipiippuinen asia. Perheelliset ehkä harvemmin ovat epätasapainoisessa elämän tilanteessa(päihdeongelma ym). Mutta ovat usein enemmän pois töistä lasten sairastelun ym. takia ja joustamattomampia ylitöiden/loma-aikojen suhteen.

Vierailija
35/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, unelmat toteutui (2 lasta ja koira).... Korjaus , toteutui.

Siis hienoa, että sulla on ollut mukava pomo.

Mun pomo sanoi yhden työkaverin vauvan synnyttyä etuajassa, että "hyvä, kun syntyi aikaisin, tulee rouva x äitiyslomalta nopeammin töihin". Ei tajunnut, että äitiysloma on ihan yhtä pitkä syntyi lapsi kahta viikkoa ennen laskettua aikaa tai laskettuna päivänä, kun tämä nainen oli äitiysvapaalla jo ennen lapsen syntymää.

Vierailija
36/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika mitä mielensäpahoittamista.

Saako rekrytoija katsoa sinuun päin?

Vierailija
37/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö haasta oikeuteen? Noista kyssäreistä jo häkki heilahtaa!

😂 Juu, ei heilahda!

Vierailija
38/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut?

Ap

Paheksuttiin työnantajan tungettelua.

Vierailija
39/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö haasta oikeuteen? Noista kyssäreistä jo häkki heilahtaa!

Miten todistaa että ko. kysymykset esitettiin?

Eikö jo lähes jokaisessa puhelimessa ole äänitysmahdollisuus? Omat keskustelut saa aina nauhoittaa laillisesti, kysymättä keskustelukumppanilta.

Vierailija
40/45 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaava esimies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisyys on hyvä asia. Se tuo yleensä ryhtiä elämään. Harvemmin pitävät kankkusrokulia, vaikka joskus sairasta lastaan jäisivätkin kotiin hoitamaan.

Kyllä mutta sen kankkusrokulin pitäjän voi vaihtaa, mutta sairasta lasta hoitamaan jäänyttä ei. Syyt ei tietenkään ole verrattavissa mutta vaikutus pienessä firmassa yhtä paha jos joku ei ilmesty aamulla töihin.