Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mustasukkaisuutta mahdollista 'parantaa' tai lieventää?

Vierailija
05.09.2022 |

Unohdetaan jätäsesika neuvot. Miten voisi lieventää mustasukkaisen ihmisen tuskaa, aiheettomia epäilyjä, jne niin että puoliso voi elää edes jotenkuten normaalia elämää. Ei tarvetta millekään tyttöjen bilereissulle gambiaan tms. vaan ihan vaikka ystävän kanssa kahville ilman möksähdystä. Työmatkoillakin on joskus pakko käydä ja olla jopa yötä pois kotoa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit kysyä puolisoltasi, mikä parantaisi hänen oloaan?

Vierailija
2/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mustasukkaisuuteni loppui siihen että löysin itselleni kunnon miehen joka ei joka välissä yrittää vedättää jotenkin. Kun ei ole aihetta, niin ei ole mustasukkaisuuttakaan. 

Jos puhutaan taasen sairaudesta nimeltä mustasukkaisuus, niin silloin sen mustasukkaisen pitää itse hakea mt- apua, eikä kontrolloida toisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mustasukkaisuuteni loppui siihen että löysin itselleni kunnon miehen joka ei joka välissä yrittää vedättää jotenkin. Kun ei ole aihetta, niin ei ole mustasukkaisuuttakaan. 

Jos puhutaan taasen sairaudesta nimeltä mustasukkaisuus, niin silloin sen mustasukkaisen pitää itse hakea mt- apua, eikä kontrolloida toisia.

Niin, jos hakee ja saa mt-apua, voiko se auttaa? Kokemusta kellään?

Ap.

Vierailija
4/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ei itse koe mustasukkaisuuttaan epänormaaliksi ja ongelmalliseksi, niin hän ei halua myöskään muuttua (parantua). Jos hän itsekin tiedostaa, että hänellä on ongelma, niin sitten hänen kannattaa hakea apua ja parhaassa tapauksessa voitte työstää asiaa kaksinkin.

Olennaista on, että et itse ala kaventaa elämääsi. Työmatkat on ok, matkustaminen yksin ja kavereiden kanssa on ok, illanvietto kavereiden kanssa on ok. Asiat, joita olet tehnyt ennenkin, ovat täysin ok.

Sinulla on myös oikeus yksityisyyteen. Sinun ei tarvitse päästää häntä laitteillesi tai todistella jotain esittelemällä itse viestisi, puhelulokisi, yhteystietosi jne. Sinulla on oikeus pitää laitteesi salasanan takana.

Netissä on hyvä parisuhdekurssi https://tampereenseurakunnat.fi/sivustot/pari_tunnetta_-parisuhdekurssi

Se ei liity suoraan mustasukkaisuuteen, mutta antaa todella hyviä parisuhdetaitoja, suosittelen sitä lämpimästi. Suosittelen myös tapaamaan perheneuvojaa, se ei edellytä, että teillä olisi lapsia vaan myös kahden aikuisen parisuhde on perhe.

Vierailija
5/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Sen sairaan yksilön on ITSE vähennettävä omaa tuskaansa, mentävä terapiaan, opeteltava olemaan normaalisti

Vierailija
6/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi oikeus käydä kavereilla, käydä töissä, olla pois kotoa ilman jatkuvaa selittelyä, raivoomista, kontrollointia ja kyttäämistä.

Sun ei tarvi muuttaa mitään. Mustasukkaisen täytyy muuttaa itse asennettaan.

Vierailija
7/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että luottamuksen lisääminen lieventäisi mustasukkaisuutta. Tai se, että jotenkin pyrkisi antamaan vapautta kumppanille, eikä olisi liian kontrolloiva. Liittyköhän tää mustasukkaisuus joskus justiinsa tähän omistavaisuuteen?

Vierailija
8/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi oikeus käydä kavereilla, käydä töissä, olla pois kotoa ilman jatkuvaa selittelyä, raivoomista, kontrollointia ja kyttäämistä.

Kysymys olikin se, että onko se mahdollista. Onko kellään kokemusta, että mustasukkainen olisi pystynyt muuttamaan asennettaan?

Ap

Vierailija
9/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokaisi joskus, että kaikki olis hyvin jos elettäisiin kahdestaan autiolla saarella =(

Ap

Vierailija
10/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty itse parantamaan toisen mustasukkaisuutta mitenkään. Pahimmillaan kyseessä on harhaluuloisuus tyyppinen persoonallisuushäiriö. Tai sitten erittäin heikko itsetunto.

Vierailija
11/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys olikin se, että onko se mahdollista. Onko kellään kokemusta, että mustasukkainen olisi pystynyt muuttamaan asennettaan?

Ap

Ei omasta kokemuksestani. He kuvittelevat olevansa oikeassa, että heillä on oikeus määrätä toisen menoja, kavereita, mitä saa puhua,.mitä saa ajatella, raivota, kytätä, vakoilla yms

He eivät yleensä halua muuttua. He haluavat että sinä muutut heidän orjakseen

Vierailija
12/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrolloiva käytös vain pahenee ajan mittaa kun tekijä huomaa ettet vastusta kontrollia ja tyranniaa. Myös väkivalta voi tulla kuvioon tai vähintään sillä pelottelu

Vierailija
13/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokaisi joskus, että kaikki olis hyvin jos elettäisiin kahdestaan autiolla saarella =(

Ap

Kuulostaa pahalta.

Mitä konkreettisesti tapahtuu, kun sanot, että menet ystäväsi luo käymään tai ystävien kanssa ulos tms?

Vierailija
14/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo ap??

Vierailija
15/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa pahalta.

Mitä konkreettisesti tapahtuu, kun sanot, että menet ystäväsi luo käymään tai ystävien kanssa ulos tms?

Jos mulla on parin tunnin oma meno, hän menee 'kostoksi' jonnekin koko viikonlopuksi, tai sanoo menevänsä. Tuleekin sitten nopsemmin kotiin. Ehkä tarkistakseen että olen kotoa. Ollaan juteltu ja on todennut, ettei tässä ole järkeä.

Ap

Vierailija
16/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen mustasukkaisuutta voi lieventää sillä että ei jää kiinni valheista. Ole avoin ja rehellinen.

Vierailija
17/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisuutta voi parantaa, jos mustasukkainen tietää syyn olevan itsessä. Luonnollisesti on myös oltava itse luottamuksen arvoinen. Olen itse ollut mustasukkainen (ehtäsuhde aiheutti alkuun epävarmuuksia) mutta koska puoliso ei koskaan antanut tähän mitään oikeaa aihetta, olen saanut asian hallintaan. Sekin on totta, että pieni hävähdys kertoo että välittää ja pitää toista tärkeänä.

Olennaista on, että kontrolloivaa käytöstä ei pidä sietää yhtään, itsessään tai toisessa. On vähän huono merkki että kyselet toisen puolesta, hänen itsensä pitäisi olla kiinnostunut muuttumaan.

Vierailija
18/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa pahalta.

Jos mulla on parin tunnin oma meno, hän menee 'kostoksi' jonnekin koko viikonlopuksi, tai sanoo menevänsä. Tuleekin sitten nopsemmin kotiin. Ehkä tarkistakseen että olen kotoa. Ollaan juteltu ja on todennut, ettei tässä ole järkeä.

Ap

No sitten hän varmaan on alkanut etsiä keinoja lakata toimimasta niin, esim terapia

Vierailija
19/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joko on terapia-aika varattu??

Vierailija
20/22 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ilmeisesti.

Kun lopulta tajuat oman tilanteesi vakavuuden, voit ottaa yhteyttä esim naistenlinjaan ja saada sieltä ilmaiseksi tukea henkiseen ja mahdollisesti fyysiseen väkivaltaan.

Onnea suhteeseen, sitä todellakin tarttette!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän