Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka uskoo, että kaikki menee ensi talvenä hyvin? Ettei tule talouden kaaosta

Vierailija
05.09.2022 |

Uskon toki, että sähkön hinta nousee ja inflaatio on. Mutta uskon, että sähkössä on vain piikki, inflaatio pystt kohtuullisena, Eikä mitään kaaosta tule. Ei, vaikka media vouhkaa pahinta skenaariota.

Muita?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/talous/a/f8fc1a4a-dfbb-490f-ab45-559284be91cd

Asuntokauppa kyykkää parhaillaan, samoin muu yksityinen kulutus kun keskitytään vihdoinkin elämään oikeasti tulotason mukaista elämää. Tähän asti kansalaisten velkataso on kasvanut nykyisiin ennätyslukemiin vuosi vuodelta ja nyt tulee tälle stoppi. Tämä tietää pahaa kulutusvetoiselle taloudelle josta seuraa työttömyyttä.

Ihmisten on pakko asua jossain. Miksi asuntokauppa siis kyykkäisi? Ja jos kyykkää, enkä minä saa asuntoani kaupaksi, niin entä sitten? Jatkan vain asumista nykyisessä, eikä se huononna talouttani.

Enemmän minä ihmettelen tätä jatkuvaa uudisrakentamista täällä Helsingissä. Kenellä on varaa muuttaa Kalasatamiin yms? Uudisrakentamista tekevät rakennusyhtiöt ne kyykkäävät. Ja sittenpä muilla rakennusyhtiöillä on mahdollisuus saada osaavaa työvoimaa sinne, missä raksa-ala ei kyykkää ja jossa on osaamispulaa.

ap

Asuntokauppa kyykkää koska ei ole varaa suuriin lainanlyhennyksiin ja kasvaneisiin korkokuluihin.

Mun vanhemmat maksoi 90-luvun alussa enimmillään 14% korkoa uuden kodin lainasta ja siitäkin selvittiin, aika pitkä matka siihen lukuun vielä eli kyllä pitäis nytkin selvitä :) 

Sinun vanhemmat ostivat kodin pilkkahintaan verrattuna nykyaikaan.

Vierailija
62/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkki on, että älkää lukeko raflaavia iltapäivälehtiä ja lööppiotsikoita, niin voitte paremmin. Ne on suunniteltu keräämään mahdollisimman paljon klikkejä, koska vetoavat ihmisten tunteisiin.

Keskittykää siihen omaan talouteen ja realiteetteihin. Paljonko SINUN sähkölaskusi nousee, jos nousee ollenkaan. Paljonko SINÄ käytät rahaa kaupassa ja kuinka paljon juuri ne ostamasi elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet. Jos vaikuttaa siltä, että tulee tekemään tiukkaa, niin sitten tehkää muutoksia, karsikaa jostain muista menoista, yrittäkää saada lisätuloja yms. Jos sun talous kestää, ja pärjäät, niin sitten ei ole mitään hätää. Taivas ei tipu päälle ja kaikki on ok.

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään oikeaa hätää, kerrostaloissa asuvilla vaikka sähkön hinta nousee, ei ole hätää koska lämmityksestä ei tarvitse itse maksaa suoraan, ja monella on määräaikaisia halpoja sopimuksia vielä talven yli.

Ruuan hinta nousee, mutta fiksuja valintoja tekemällä voit säästää. Vaikka ei olisi mitään rahaa, niin ruokajonosta tai kirkosta saa ruokaa. Ei täällä kukaan nälkään tule kuolemaan.

Euribor on noussut, mutta se on vasta 2% pinnassa. Asuntolainat stressitestataan 6% koroilla. Jos sun talous kyykkää 2% koron takia, niin sitten sulla on yksinkertaisesti ollut aivan liian iso laina sun tuloihin nähden.

Muualla maailmassa esim. jenkeissä naurettais näille koroille. Siellä tällä hetkellä 5-6% korko asuntolainaan olisi hyvä diili.

Tiukimpaa tulee olemaan niillä, ketkä asuvat sähkölämmitteisissä rivareissa ja OKT-kämpissä, mutta eivät hekään ilman tukia ja apua jää. Ei kukaan tule omaan kotiinsa jäätymään kuoliaaksi.

Meillä on Suomessa asiat kuitenkin aika hyvin. Keskittykää niihin hyviin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntokauppa kyykkää parhaillaan, samoin muu yksityinen kulutus kun keskitytään vihdoinkin elämään oikeasti tulotason mukaista elämää. Tähän asti kansalaisten velkataso on kasvanut nykyisiin ennätyslukemiin vuosi vuodelta ja nyt tulee tälle stoppi. Tämä tietää pahaa kulutusvetoiselle taloudelle josta seuraa työttömyyttä.

Ihmisten on pakko asua jossain. Miksi asuntokauppa siis kyykkäisi? Ja jos kyykkää, enkä minä saa asuntoani kaupaksi, niin entä sitten? Jatkan vain asumista nykyisessä, eikä se huononna talouttani.

Enemmän minä ihmettelen tätä jatkuvaa uudisrakentamista täällä Helsingissä. Kenellä on varaa muuttaa Kalasatamiin yms? Uudisrakentamista tekevät rakennusyhtiöt ne kyykkäävät. Ja sittenpä muilla rakennusyhtiöillä on mahdollisuus saada osaavaa työvoimaa sinne, missä raksa-ala ei kyykkää ja jossa on osaamispulaa.

ap

Asuntokauppa kyykkää koska ei ole varaa suuriin lainanlyhennyksiin ja kasvaneisiin korkokuluihin.

Mun vanhemmat maksoi 90-luvun alussa enimmillään 14% korkoa uuden kodin lainasta ja siitäkin selvittiin, aika pitkä matka siihen lukuun vielä eli kyllä pitäis nytkin selvitä :) 

90-luvun laman ajan korkoja maksoivat ihmiset jotka ostivat asuntonsa pääosin 80-luvun lopun hintakuplan aikaan. Eli he sekä ostivat asuntonsa kalliilla että maksoivat lainoistaan kamalaa korkoa. Tiedän tämän hyvin koska vanhempani olivat yksiä näistä.

Vierailija
64/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän samoilla linjoilla.

"Kaikki menee hyvin" on tietysti suhteellinen ilmaus. Ihan parhainakin aikoina on paljon ihmisiä, joilla ei mene millään mittapuulla hyvin. Ja nyt kun moni tekijä muuttuu yhtä aikaa ja on paljon niitä joilla ei ole joustovaraa, niin joillakin ottaa varmasti koville. Firmoja kaatuu ja jotkut joutuvat muuttamaan halvempiin asumismuotoihin.

Silti minäkin uskon, että isossa kuvassa "kaikki" menee hyvin.

Tämä, mitä nyt tapahtuu, on ihan 1:1 sitä, mitä tässä on 15 vuotta odotettu ja ennustettu. Globalisaation ongelmat, energian fossiiliriippuvuus ja veljeily ei-demokraattisten valtioiden kanssa läsähtivät nyt kerralla tuulettimeen. Mikään tästä ei tullut yllätyksenä kenellekään, joka on asioita seurannut ja ajatellut. Kukaan ei tiennyt, että miten ja koska alkaa tapahtua, mutta se on kyllä tiedetty vallan pitkään, että juuri näin tapahtuu sitten, kun korttitalo alkaa luhistua.

Aika monella toimijalla on tosi asiassa ollut koko ajan joku B-suunnitelma takataskussa sille päivälle, kun halpaa energiaa ei enää virtaa pistorasiasta ja kun konttilaivat eivät enää tuokaan joka torstai halpaa ryönää Aasiasta puoli-ilmaiseksi. Ei vain ole ollut kannattavaa muuttaa toimintatapoja niin kauan kuin vanha tuotantoketju on tuottanut.

Nyt koitti muutosten aika, ja sen jälkeen olemme taas kestävämpiä ja paremmin valmiita tulevaisuuteen kuin ennen. Paikalliset tuotantoketjut ovat taas arvossaan ja työllistävät ihmisiä.

En haikaile nyt kaatuvan maailman perään hetkeäkään. Se oli vain ajan kysymys. Sympatiat silti niille, jotka eivät voi vaikuttaa tilanteeseensa ja joutuvat sijaiskärsijöiksi.

Vierailija
65/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chisu ja Jori Sjöroos näyttäisivät täysin identtisiltä jos Sjöroosillakin olisi punaista huulipunaa.

Vierailija
66/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei vaan silloin oli asuntojen hinnat korkeat, just ennen romahdusta. Tuokin maksoi yli miljoona markkaa, mikä oli siihen aikaan iso summa.

Vierailija
67/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chisu ja Jori Sjöroos näyttäisivät täysin identtisiltä jos Sjöroosillakin olisi punaista huulipunaa.

Ja tämä meni väärään ketjuun :D

Vierailija
68/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että piakkoin tulee great reset ja talous nollataan.

Kaikki velat, niin valtiolliset kuin yksityisetkin, annetaan anteeksi.

Tulee taloudellinen vallankumous ja talouden rattaille luodaan täysin uudet pelisäännöt.

Jos joku uskoo, että nykyinen talouspolitiikka ei ole tullut tiensä päähän, siinä tunkee oman päänsä pensaaseen.

Vierailija
69/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella tullaan yllättymään miksi bensiini ei maksakaan viittä euroa ja sähkö 50 senttiä koska taantumassa kysyntä vähenee ja se vetää hinnat alas.

Minäkin uskon tähän teoriaan, että osalta porukalta loppuu sähkö, kun ei ole varaa maksaa. Joko sähkölaitos sulkee tai he itse lopettavat käytön. Kysyntä vähenee ja hinnan laskevat.

Hinta on kohtalainen, mutta osa porukasta on kokonaan tai lähes kokonaan ilman.

Mitä Eurooppaan tulee mielenosoitukset tulevat lisääntymään. Alkua saimme Tsekeistä, jossa jo 70 tuhatta ihmistä osoitti mieltään hinnannousuja ja EU politiikkaa vastaan.

Vierailija
70/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

90-luvun laman ajan korkoja maksoivat ihmiset jotka ostivat asuntonsa pääosin 80-luvun lopun hintakuplan aikaan. Eli he sekä ostivat asuntonsa kalliilla että maksoivat lainoistaan kamalaa korkoa. Tiedän tämän hyvin koska vanhempani olivat yksiä näistä.

Jep. Ja kurjimmin kävi heillä, jotka jäivät kahden asunnon loukkuun, eli ostivat kalliilla uuden eivätkä saaneet vanhaa myytyä :( Silloin oli joillan tosi huonot ajat, firmoja meni konkkaan ym.

Vierailija
71/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei vaan silloin oli asuntojen hinnat korkeat, just ennen romahdusta. Tuokin maksoi yli miljoona markkaa, mikä oli siihen aikaan iso summa.

Suuri osa ei selvinnyt. Tajuatko että vanhempasi olivat rikkaita ja täten erikoistapauksia jos selvisivät tuollaisesta velasta...

Vierailija
72/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe oikein mitään skenaariota, jossa talous ei kyykkäisi ja pahasti. Ruuan hintakin tuntui nousevan joka kauppareissulla, ja kaukolämmön hintaa ollaan nostamassa kymmenillä prosenteilla. Jos talvella ihmisten kaikki tulot menevät pakollisiin menoihin kuten lämmitykseen, ruokaan ja sähköön, niin ei siinä jää kellään mitään kulutukseen. Ja kun kellään ei ole mitään mitä kuluttaa, niin miten muut liikkeet kuin ruokakaupat pärjäävät? Siitä seuraa irtisanomisia, ja tilanne alkaa ruokkia itseään.

Koskee ehkä opiskelijoita ja pitkäaikaistyöttömiä, keskimäärin suomalaisilla on kuitenkin paljon omaisuutta ja säästöjä. Itsekin olen kroonisen pienituloinen yh, eikä silti pelota vaikka sähkönhinta nousisi 500%. Ruokaan menee niin vähän rahaa, että senkin hinnan on vara nousta eikä tunnu missään. Ehkä säästöön jää muutama tuhat vähemmän vuodessa kuin normaalisti.

Vierailija
73/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä meni väärään ketjuun :D

Mietinkin et mikä ihmeen kevennys/sekoilu tähän väliin :D

Vierailija
74/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee taloudellinen vallankumous ja talouden rattaille luodaan täysin uudet pelisäännöt.

Jos joku uskoo, että nykyinen talouspolitiikka ei ole tullut tiensä päähän, siinä tunkee oman päänsä pensaaseen.

Mitähän sä vedät, minäkin tahdon!

75/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe oikein mitään skenaariota, jossa talous ei kyykkäisi ja pahasti. Ruuan hintakin tuntui nousevan joka kauppareissulla, ja kaukolämmön hintaa ollaan nostamassa kymmenillä prosenteilla. Jos talvella ihmisten kaikki tulot menevät pakollisiin menoihin kuten lämmitykseen, ruokaan ja sähköön, niin ei siinä jää kellään mitään kulutukseen. Ja kun kellään ei ole mitään mitä kuluttaa, niin miten muut liikkeet kuin ruokakaupat pärjäävät? Siitä seuraa irtisanomisia, ja tilanne alkaa ruokkia itseään.

Itse 90-luvun laman eläneenä ja isäni konkurssin vierestä nähneenä en jaksa pelätä. Asiat olivat silloin niin paljon huonommin.

Silloin meni kokonaisia teollisuuden aloja täällä nurin, kun oltiin oltu idänkaupan varassa. Eikä näköjään opittu mitään

Noh, nyt sentään ollaan eurossa joten tilanne on paljon parempi kuin silloin. Talous notkahtaa, mutta kyllä tästä selvitään.

Jos jotain hyvää hakee, niin ehkä se, että Suomessa havahduttaisiin siihen, että meillä pitää olla omavaraisuutta. Meillä pitää olla omaa energiantuotantoa, omaa teollisuutta, omaa maataloutta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
76/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmien talvi tulossa ja asiat tulevat todellakin menemään hyvin, ostan monta ulosmitattua omakotitaloa pilkkahintaan, jotka myyn lähitulevaisuudessa suurella voitolla.

Muillakin aloilla uskon, että ensi talvesta tulee minulle todella hyvä.

Vierailija
77/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko tulisivat tuntemaan Jeesuksen, armon, anteeksiannon ja tekemään laupeudentöitä :O Kovasti toivon minäkin, mut "hieman" epäilen...

Vierailija
78/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Asuntokauppaa kyykkää, koska on ihan liikaa velkarahalla ostettuja asunto/sijoitusasuntoja.

Kun korot nousee ja asunnoille ei saada vuokraajia tai ei ole varaa asua omassa asunnossa, omistajat eivät saa maksettua lainojaan ja markkinoille vapautuu paljon asuntoja samanaikaisesti. Suuri tarjonta tiputtaa hintoja ja varsinkin, jos asunto on saatava myytyä, koska pankki irtisanoo lainan.

Vierailija
79/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astraltv Anita De Coteu sanoi että kaikki menee hyvin, Suomessa on sähköä

Vierailija
80/103 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Suuri osa ei selvinnyt. Tajuatko että vanhempasi olivat rikkaita ja täten erikoistapauksia jos selvisivät tuollaisesta velasta...

Osa ei valitettavasti selvinnyt, mutta suurin osa selvisi kyllä.

Vanhempani eivät ole rikkaita, mutta keskituloisia ja erittäin säästeliäitä ja järkeviä rahankäyttäjiä. Pari kuukautta (kun korko oli pahimmillaan ja laina suurimmillaan, laskihan molemmat sit pian) piti hyperventiloida, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme