8-vuotiaana kouluun?
Meillä esikoisen pitäisi mennä ensi syksynä eskariin. Hänellä on kehitysviivästymää ja muutenkin on loppuvuodesta syntynyt, niin olen miettinyt, että voisiko eskariin menoa siirtää vuodella ja aloittaa siten koulunkin vuotta myöhemmin. Eli haluaisin hänen olevan normaalissa päiväkotiryhmässä vielä vuoden ja eskariin menisi sitten sinä syksynä, kun täyttää seitsemän. Tästä oli jo vähän puhetta päiväkodin kuntoutuspalaverissa ja kelto piti sitä ihan mahdollisena. Yleisempää on kuitenkin kuulemma, että lapsi käy kaksi kertaa eskarin.
Onko muita, jotka ovat menneet vuotta myöhemmin eskariin tai käyneet kahdesti eskarin? Tarkoittaako tämä sitten aina myös pidennettyä oppivelvollisuutta? Jotenkin kelton puheista käsitin näin, vaikka itse ajattelin, että me vain päätämme, että lapsemme ei ole vielä koulukypsä, vaan menee vasta vuotta myöhemmin kouluun. Kokemuksia?
Kommentit (7)
Suomessa esikoulu ei ole pakollinen, vaikka n.90% lapsista sen käyvät. Eli Sinun ei tarvitse siirtää lastasi normaalista päiväkotiryhmäs-tä eskariryhmään kuusivuotiaana. 7-vuotiaana meillä on yleinen oppivelvollisuus, mikä tarkoittaa sitä että hänet on ilmoitettava kouluun, ellet ano hänelle koululykkäystä. Siihen ei riitä pelkkä sinun ilmoituksesi, vaan lapselle tehdään koulukypsyystestit, teidän mielipidettäkin kyllä kuunnellaan. Ja kun olette saaneet lykkäyspäätöksen hänelle osoitetaan paikka kunnan esikoulusta, missä hän käy esikoulunsa vuotta nuorempien kanssa. Tällä systeemillä ei ole mitään tekemistä 11-vuotisen oppivelvollisuuden kanssa. Eri asia tietenkin on, jos lapsesi on jo nyt kehityksestä sen verran jäljessä, ettei tule pärjäämään yleisopetuksessa, vaan siirrytään 11-vuotiseen oppivelvollisuuteen. Silloin hän on oppivelvollinen 6-vuotiaana, mutta siitä koulunaloituksesta voi saada lykkäystä eli voi käydä 2 vuotta eskaria. Oma poikani aloitti 5-vuotiaana varhennetun eskarin päiväkodissa normaali ryhmässä. Hänen " eskarinsa" oli pari kertaa viikossa yksilötuokioita elton kanssa, siitä ryhmästä muita ei ollut eskarissa. Tänä syksynä hän aloitti oppivelvollisena eskarin koulussa ja näiltä näkymin käy sitä 2 vuotta.
Meillä esikoinen on ollut psykologin arvioitavana vuosi sitten ja silloin katsottiin, ettei sillä hetkellä näyttänyt olevan tarvetta pidennettyyn oppivelvollisuuteen. Silloin siis mietittiin, jos hän aloittaisi jonkinlaisessa pikkueskarissa jo 5-vuotiaana (jos se nyt menee niin, en enää muista, kun ei ollutkaan meillä ajankohtainen asia).
Lapsi siis jaksaa hyvin keskittyä ja tehdä tehtäviä, mutta on yleisesti taidoissaan noin puoli vuotta ikätasoaan jäljessä (psykologin testien tulos). Myös hänen kaikki ystävänsä ovat 2002 syntyneitä (hän itse siis loppuvuodesta 2001), joten mielestäni hän sopisi hyvin sinne 2002 syntyneiden joukkoon. Meillä tulee uusi psykologin arvio parin kuukauden kuluttua ja siellä tietysti selviää paljon asioita ja kuinka kehitys on mennyt eteenpäin, mutta yritän jo kartoittaa mitä eri vaihtoehtoja meillä on. En mitenkään pidä pidennettyä oppivelvollisuutta huonona ratkaisuna, mutta minulle jäi hieman epäselväksi tämä koulun aloituksen siirron ja pidennetyn oppivelvollisuuden välinen yhteys. Kiitos siis selvennyksestä.
Luen mielelläni vielä lisää ajatuksia ja kokemuksia myöhemmin koulunsa aloittaneilta tai kaksi vuotta eskaria käyneiltä.
Näin äkkiseltään tuntuu, että kun on näin pienestä viivästymästä kyse, niin pidätte hänet normaalissa tarharyhmässä vielä vuoden ja haette sitten koululykkäystä ja laitatte eskariin kavereittensa kanssa. Vaikka ei aina loppuvuodesta syntyneiden tarvitse automaattisesti anoa lykkäystä. Meidän nyt toka luokkalainen tyttö on syntynyt joulukuun
puolessa välissä 35 viikoisena ja olisi voinut jopa mennä vuotta aiemmin kouluun, mutta en halunut, että leikit loppuisivat liian aikaisin ja vanhempana olisi aina se nuorin esim ajokortti.
Meidän minieskarin kohdalla olen ajatellut samaa- eskarin tuplaus vai varhennettu oppivelvollisuus...
Dysfasia-epäily ja kehitysviivästymä vaikuttaa arkeen ja voi aiheuttaa kiusaamista normaaliluokassa... vaikeita kysymyksiä...
Hei!
Meillä tilanne oli se, että poika meni kotihoidosta eskariin ihan normaalisti. Hän tykkäsi kovasti olla siellä, mutta hyvin pian huomattiin ettei taidot ole sitä tasoa, mitä muilla ikäisillään. Myös keskittymisessä oli vaikeuksia.
Oikeastaan jo syksypuolella näkyi, ettei hän kyllä varmaan ole valmis lähtemään kouluun seuraavana syksynä. Ja keväällä tehtiin koulukypsyys testit ja hänellä todettiin n. 2 vuoden viive kehityksessä. Lähes kaikilla osa alueilla.
Oli helppoa tehdä päätös että hän käy eskarin uudelleen. Ja poika oli itsekin tyytyväinen. Seuraavana vuonna tehtiin jälleen koulukypsyys testit ja viive oli jopa vähän kasvanut, eli oli 2-3v. Paras ratkaisu oli, että hän aloittaa eka luokan erityiskoulussa.
Meillä nämä ratkaisut ovat olleen hyviä. Ehkä jos olisimme eskarin aloittaessa tienneet että viivettä on tosiaan noin reilusti, olisin pitänyt hänet vielä kotona vuoden. Eikä hänen olisi tarvinnut kokea olevansa koko ajan " huono" kaikessa. Ehkä toisaalta oli parempi että pääsi ohjatusti jo harjoittelemaan niitä kouluasioita. Enpä tiedä.
Nyt hän on 9v ja käy toista luokkaa erityiskoulussa ja viivettä on n.3vuotta. Kuitenkin on oppinut hienosti lukemaan ja kirjoittamaan.
Puolen vuoden viive kuulostaa aika pieneltä ja kun ottaa huomioon että koulun alkuun vielä lähes vuosi aikaa, voi tapahtua paljonkin kehityksessä. Monihan sanoo, että jo kesän aikana lapsi voi ottaa kunnon pyrähdyksen kehityksessä. Eli voihan olla, että jos hän aloittaa eskarin ensi syksynä, voi tilanne olla jo keväälle se, että hän on ihan valmis aloittamaan koulun normaalisti. =)
Minun esikoinen on myös loppuvuodesta syntynyt , ja on pärjännyt ihan normaalisti koulussa. Joten sekään ei välttämättä enää kouluiässä näy missään.
Mutta suosittelen että kuuntelette ammattilaisia ja mitä heillä on ehdotettavana. Ja teette sen mukaan päätöksen. Vielähän tässä on aikaa tehdä päätös ja katsoa mihin tilanne etenee. =)
Pojalla oli ja on diagnoosi lievä kehitysvamma ja siten hänen katsottiin kuuluvan varhennetun oppivelvollisuuden piiriin.
Poika aloitti esikoulun 5-vuotiaana päiväkodissa, jossa ei esiopetusta muuten ole - hän oli puolipäiväisesti päiväkodissa ja hänellä oli henkilökohtainen avustaja, joka sai ohjeet erityishuoltopiirin kotihoidon ohjaajalta.
6-vuotiaana poika meni tavalliseen esikouluun, joka oli koulussa ja hänellä oli silloinkin henkilökohtainen avustaja.
Esikoulu sujui hyvin, joten hän jatkoi normaaliluokassa 1-3 luokat, avustajan kanssa.
Muutimme paikkakuntaa ja nyt poika on 4:llä luokalla pienryhmässä, jossa hänellä on edelleen avustaja (lähinnä keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriön takia), lievästä kehitysvammasta huolimatta poika opiskelee edelleen normaalin opetussuunnitelman mukaiset asiat, koska mitään syytä mukautamiseen ei toistaiseksi ole ollut.
heillekin oli esitetty eskarin käymistä kahdesti, mutta eivät tarttuneet siihen. Poika oli " hitaasti kypsyvää sorttia" eikä hänellä ollut esim. keskittymisvaikeukisa tai ylivilkkautta, jotka ennemminkin edellyttäisivät eskaritaitojen opettelemista kauemmin.
11-vuotinen oppivelvollisuus ei kuulu tähän asiaan, se osoitetaan lapselle jos on selvää etteivät perusopetuksen tukimuodot riitä.
Oma 5-vuotias f83-tyttöni puolestaan aloittaa ensi vuonna eskarin erityiskoulussa eli menee erityiskouluun eskariluokalle. Hänellä on 11-vuotinen oppivelvollisuus ja hänellä olisi ollut teoriassa mahdollisuus aloittaa eskari jo tänä syksynä päiväkodissa ja siirtyä sitten 0-luokalle erityiskouluun, mutta emme katsoneet siinä olevan mitään järkeä. Ennemmin pidennetään oppivelvollisuutta loppupäästä, koska puheen tuotto on vielä niin kehnoa ja terapiat kesken.
Kaikki mahdollisuudet katsotaan mielestäni huolellisesti läpi kuntoutuspalavereissa ja mielestäni asiantuntijatkin sanovat ääneen kivasti jos jokin vaihtoehto on heidän mielestään vastoin lapsen etua. Heidän tehtävänään on tarjota ja esittää vaihtoehdot.
Vanhemmat tietysti päättävät mitä tehdään.