Miten sanoa tyttöjen isälle, että laittaisi housut jalkaan!
Meillä 3 tytärtä, ikä 12 -18v. Lasten isä kulkee aamuisin keittiössä ja esim suihkusta tullessaan alastomana kotona ja se ei mielestäni ole enää sopivaa, koska perheessä on teinityttöjä. Asiasta sanottaessa hän loukkaantuu, koska ei itse näe syytä toimia toisin.
Puolisoni on tyyppiä luonnonlapsi, jonka muu perhe kyllä tietää oikein hyvin, mutta se ei muuta asiaa; mielestäni aikuisen miehen kuuluu pitää ainakin alushousut jalassaan perheen teinityttärien aikana.
Hän ( no tätä ei sentään ollessaan alastomana ) halailee tyttöjä, lepertelee ja nappaa heitä syliinsä edelleen samoin, kuin tyttöjen ollessa pieniä.
Silloin se olikin kivaa ja näin, mutta nyt varsinkin kahta vanhempaa on alkanut ärsyttää, että isä käyttäytyy niinkuin he olisivat vieläkin pikkulapsia. Tytöt sanovat, että älä nyt ja joo joo, olet rakas ja anna nyt olla - mutta isä ei vaan tajua - ja taas seuraavana päivänä menee ja halailee, vaikka tytöt sanovat, että ei nyt herranjestas taas - juu olet kiva ja ihana - ja menepäs nyt siitä sitten.
Isä/puolisoni on samanlainen myös minua kohtaan, eli kaipaisi kovasti huomiota ja halailua, mutta itse en myöskään jaksa aikuisten kesken mitään jatkuvaa lepertelyä tai lääppimistä. Ja huom: erotan tästä kaikesta ehdottomasti kaiken aikuisten välisen seksin - siitä tai mistään sellaisesta ei ole nyt kyse ollenkaan.
Lapsia olen tottakai myös halannut ja paijannut ja myös lemmikkejä, mutten juuri miestäni - ainakaan hänen tarpeisiinsa tarpeeksi. Kaikki tyttäreni ovat minun kaltaisiani, eli halataan kyllä välillä, muttei roikuta toisissa ja tungeta jatkuvasti iholle. Enkä koskaan jahtaa lapsiani ja ruinaa heiltä huomiota itselleni.
Miten siis saada muuten nerokas ja aivan ihana, mutta tosi herkkä aikuinen mies/isä/puoliso, ilman syvää loukkaantumista ymmärtämään, että hänen hyvää tarkoittava käytöksensä ei ole ok?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset eivät tykkää halaamisesta, niin sitten ei halata. En ymmärrä, miksi tätä ei lasten kohdalla kunnioiteta. Sano sille ukollesi tiukasti, että tytöt eivät pidä halaamisesta ja heillä on ihan sama oikeus siitä kieltäytyä kuin aikuisellakin. Minusta tuo ei kyllä vaikuta miltään ihanalta isältä jos tekee noin, vaikka tietää, etteivät lapset tykkää.
En myöskään ymmärrä tuota alastomana kekkalehtimista, vaikka se ei seksuaalista olekaan.
Ohis, mutta kiitos että käytit sanaa "kekkalehtia" En ole kuullut muiden käyttävän sitä ja olen välillä pelännyt, että se onkin vain jokin itse keksimäni epäsana, jota kukaan muu ei ymmärrä.
Meillä päin se on "kekkaloida". Se taitaa löytyä sanakirjastakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on siinä että isä halailee lapsiaan? Ajatteletko että siinä olisi jotain seksuaalista?
Jos halattava ei halua, että häntä halataan, niin se on ongelma.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne miehen kanssa tuon saunan jälkeen alasti makuuhuoneeseen meno ym. Kun tyttö oli noin 10v eikä halunnut enää meidän kanssa saunaan pyysin miestä huolehtimaan ettei kulje tytön nähden alasti saunasta makuuhuoneeseen. Loukkaantui ja selitti että hänen(meidän vanhempien yhteinen siis) talo ja koti. Miehen mielestä hänen tulee saada kulkea alasti tuo pikkumatka. Kysyin sitten että olisiko ollut ok jos äitisi olisi kulkenut alasti kun olit teini-iässä kotonaan. Veti miehen hiljaiseksi ja sen jälkeen huolehti ettei tytön nähden kulje alasti.
Cool story bro! Kyllä meillä äiti paineli yhtälailla saunan jälkeen makkariin laittamaan puhtaat päälle ja oli ihan ok. Siinä se samallalailla meni oli sillä vaatteet tai ei. Siinä mitään tuijottamisen arvoista ollut ja nähnyt senkin alasti useita kertoja. Mutta meillä oltiinkin old school suomalaisia mentiinkin mm. porukalla saunaan ja osattu hävetä. Kotona käydessä mennään edelleen. Tämäkin tapahtu niinkin kauan aikaa sitten 2000-luvun alussa. Mutta tämä palsta onkin kaksinaismoralismin tyyssija. Tissit paljaana pitäs päästä uimaan ja samaan aikaan teinipojan ei pitäisi nähdä äitinsä tissejä....
No ihan tiedoksi että lainaamasi kirjoittajan perheessä isä, äiti ja 19 v poika saunovat alasti yhdessä. Mutta jos tyttö ei halua olla alasti muiden nähden/nähdä muita alasti niin tämä ok. Minusta jokaisella on oikeus mielipiteeseensä mutta pitää myös kunnioittaa muiden mielipidettä. Eli minä äitinä en esiinny alasti yhden lapsen nähden kun selkeästi ei halua nähdä minua alasti. Mutta kahden muun lapsen kanssa saunon alasti (toinen tyttö, toinen poika).
Juu ei ole sopivaa ollenkaan esittää omia sukuelimiään tuonikäisille nuorille. Ihan lasun paikkaa jo .
Joku syyhän siihen on, että tykkää esiintyä alasti vaikka hänelle on siitä sanottu.
En näe tuossa suoraan mitään sopimatonta. Kyse on enemmänkin erilaisesta näkökulmasta omaan perhekulttuuriinne. Sinä ja kenties olet opettanut lapsesikin, että alastomuus ei ole suotavaa ja jatkuvat hellyydenosoituksetkin ei soveliaita. Miehesi kenties on kasvanut kodissa, jossa oli ihan normaalia olla alasti ja toisen halailu yms ihan ok. Kumpikaan ei ole varsinaisesti väärin, mutta on totta, että jos teinityttönne kokevat kiusallisena isänsä käytöksen, niin ehkä isän olisi syytä hienotunteisempaan käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset eivät tykkää halaamisesta, niin sitten ei halata. En ymmärrä, miksi tätä ei lasten kohdalla kunnioiteta. Sano sille ukollesi tiukasti, että tytöt eivät pidä halaamisesta ja heillä on ihan sama oikeus siitä kieltäytyä kuin aikuisellakin. Minusta tuo ei kyllä vaikuta miltään ihanalta isältä jos tekee noin, vaikka tietää, etteivät lapset tykkää.
En myöskään ymmärrä tuota alastomana kekkalehtimista, vaikka se ei seksuaalista olekaan.
Ohis, mutta kiitos että käytit sanaa "kekkalehtia" En ole kuullut muiden käyttävän sitä ja olen välillä pelännyt, että se onkin vain jokin itse keksimäni epäsana, jota kukaan muu ei ymmärrä.
Meillä päin se on "kekkaloida". Se taitaa löytyä sanakirjastakin.
Keikkelehtiä
Yäh, oma isäni teki tuota alasti heilumista ja inhosin sitä. Toisinaan äitini teki samaa, ja oli sekin kiusallista.
Ja jos teinit ITSE inhoavat pakkohalailua, kuten OP kertoo, niin kyllä se on ongelma. Kyllä teineillä on oikeus omaan kehoonsa ja fyysiseen koskemattomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Joku syyhän siihen on, että tykkää esiintyä alasti vaikka hänelle on siitä sanottu.
instagram ja onlyfans täynnä niitä ja eiköhän ne tyttäretkin mene noihin
Vierailija kirjoitti:
Meillä kylpäristä makkariin mennään olohuoneen ohi, keittiön läpi ja 13v huutaa aina "hyi iskä! Peitä persees!" kun mies viuhahtaa siinä :D
Tosin kyllä sanoo minullekin "äiti, tissit piiloon" kun nukun pelkissä alushousuissa ja saatan siinä asussa mennä keittämään aamukahvin.
Ja väität, että 13 v on ennen sinu hereillä?
miksi olet yhdessä selvästi täyden idiootin kanssa? Tai jos ei oo idiootti, niin sellaisen joka ei välitä huolistasi pätkääkään? (voin kyllä arvata)
Rajaton mies. Haluaa opettaa tytöille, ettei miesten kuulu kunnioittaa heidän fyysisiä rajojaan. Nyt stoppi tuolle idi** tille.
Mun teinit kyllä sanois isälleen että vaatteet päälle ja heti.
Ehkä miehesi ei halua survoutua housuihin, ennen kuin on pakko. Hän haluaa tuntea olonsa vapaaksi ja ilmavaksi. Auttaisiko, jos hänelle hankittaisiin intimiteettisuojaksi väljä pitkä paita, helppo vetää pään yli ja muutenkin mieleinen laatu, esimerkiksi pellavaa. Jos paidassa olisi vielä jotain, mikä häntä erityisesti miellyttää/huvittaa, hän voisi sitä pitääkin ja ongelma olisi ratkaistu.
Muistan yläkoulussa miten yhden kaverin isä tykkäsi hengailla kotona alasti. Laittoi se housut jalkaan jos tuli perheen ulkopuolisia, mutta joskus jos jotenkin ex tempore käväistiin siinä niin saattoi paljas pylly vilahtaa.. Kyseinen mies oli ammatiltaan poliisi.
Vanhin on jo 18v ja nyt vasta on ongelma että mies on alasti? Onhan teillä ollut teini-ikäisiä jo kuusi vuotta, miten tämä ei silloin ole ollut ongelma?
Oletko puhunut lastesi kanssa tästä?
Kyllä tollaset 12-18 vuotiaat osaa sanoa EI, jos eivät halua isänsä syliin. Tai sit on kasvatuksessa vikaa, jos ei osaa sanoa EI.
Meillä kylpäristä makkariin mennään olohuoneen ohi, keittiön läpi ja 13v huutaa aina "hyi iskä! Peitä persees!" kun mies viuhahtaa siinä :D
Tosin kyllä sanoo minullekin "äiti, tissit piiloon" kun nukun pelkissä alushousuissa ja saatan siinä asussa mennä keittämään aamukahvin.