Kokemuksia kynsivallin tulehduksesta
Tänään sain kefexin kuurin. Kuinka pian auttaa? Mätää valuu isovarpaiden kynnen reunan alta ja turvotusta on paljon. Miten kannattaa hoitaa? Olen suihkuttanut 2 kertaa päivässä ja liottanut laimennetulla betadine liuoksella. Bacibact voidetta ja löysä harsolapputaitos ihoteipillä päälle.
Kommentit (15)
Mulla ei tehonnut kuin osittainen kynnen poisto.
Itellä auttoi saippuapesu ja tuulettaminen. Varvasta ei myöskään saa räplätä. Mulla siis pari kertaa vuodessa kynsivallintulehdus
Meni viikossa ohi.
Oo ilman kenkiä ja sukkia aina kun voit. Ja putsaa usein.
Ei se kefexin heti tehoa. Kuuri pitää syödä loppuun ja hoitaa niitä tulehduksia muutenkin lääkärin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itellä auttoi saippuapesu ja tuulettaminen. Varvasta ei myöskään saa räplätä. Mulla siis pari kertaa vuodessa kynsivallintulehdus
Tosin mädän voi puristaa varovasti pois?
Jos kerran asiasta lääkärin pakeilla kävit, niin kai hän ne märkäpesäkkeet varpaiden puuduttamisen jälkeen avasi ja tyhjensi? Kirjoitti reseptit ja antoi hoito-ohjeet.
Suihkuttelut, ja muuten lappu päällä.
Lappuun (laastarityynyyn) sitä märkää valuu avatusta paiseesta niin kauan kuin on valuakseen.
Antibiootti tehoaa ajan kanssa, kuuri käytetään loppuun.
Ok. Itse en laittaisi betadinea, ellei lääkäri ole varma siitä ja tilanne paha. Bakteerimassa pois pumpulipuikoilla painamalla (koko varpaasta), nahkaan reikä bakteerimassan päälle, siten ettei satu - EI sinne missä on tunto ja ihonalainen kudos. Sitten desinfiointiaine, pieni kuivatus paperilla ja bacibact, laadukas hengittävä laastari. Päivän aikana laastaria vaihdetaan (ainakin 3-4 kertaa) ja voidetta lisäillään, vanhaa hiukan pois ensin - desinfiointi tarvittaessa kirvelemättömällä haavapuhdiste desinfiointiaineella (saa apteekista). Sitten 2-3 tai 4 päivän päästä tauko ettei haudo iho, tuulettaa varvasta vaikka yöllä. Likainen kenkä pitää vaihtaa puhtaaseen versioon, johon ei mene tomua ja ei kannata rasittaa varvasta. Burana voi auttaa myös. Varpaasta kaikki bakteerimassa ulos usein.
Jos on antibiootti muista ab piimä tai maitohappobakteerit vatsalle. Saakohan silloin edes buranaa käyttää, ehkä netistä selviää tai apteekki. Mutta iho kuivatetaan voidekuurin välissä tai jälkeen, koska muuten bacibact pitää yllä tulehdusta tai märkää pintaa.
Mulla oli joskus vuosia sitten useinkin kynsivallin tulehdus juurikin isovarpaissa. Lääkäri määräsi Dalacin- liuosta, mitä piti laittaa alueelle. Auttoi kyllä. Vielä enemmän auttoi sukkien ja kenkien vaihtaminen kokoa isompiin, jotenkin se hankaus provosoi tuota vaivaa.
Etälääkäri siis kuvan perusteella määräsi antibiootin. Muita ohjeita ei tullut. Olisiko bacibact-jauhe parempi kuin voide? Molempia löytyy kotoa. Voiko tän kanssa maanantaina mennä töihin? Miksi laimennettua betadinea ei suositella? Monet tulehtuneet naarmut olen parantanut vedellä ja antamalla betadinen kuivua haavaan. On kyllä niin hitsin kipeä, että ei voi sörkkiä mätää pois millään. Kauanko kestää että Kefexin alkaa vaikuttaa?
Ap
Mulla paranee kahdessa päivässä Basibactin ja laastarin avulla. Kaksi kertaa vaihto vuoroksudessa tai lisäksi jos kastuu tai hikoaa.
Vierailija kirjoitti:
Etälääkäri siis kuvan perusteella määräsi antibiootin. Muita ohjeita ei tullut. Olisiko bacibact-jauhe parempi kuin voide? Molempia löytyy kotoa. Voiko tän kanssa maanantaina mennä töihin? Miksi laimennettua betadinea ei suositella? Monet tulehtuneet naarmut olen parantanut vedellä ja antamalla betadinen kuivua haavaan. On kyllä niin hitsin kipeä, että ei voi sörkkiä mätää pois millään. Kauanko kestää että Kefexin alkaa vaikuttaa?
Ap
Voide ehkä, mutta pitää kuivattaa iho joskus kun sitä on tarpeeksi käytetty. Betadine ei tuntunut ainakaan kurkussa miellyttävältä (ehkä ärsyttävältä), en oikein vakuuttunut siitä litkusta. Usein desinfioiniaine ajaa saman asian eli puhdistuksen. Jos on syvempiä haavoja, olisiko se siihen sitten. Vesi toimii siinä vaiheessa kun on hiukan parantunut, ei avohaava suoraan, vaikka ei kai sekään ongelma jos kuivattaa - mutta meneekö vesi varpaan/haavan sisään. Ei kannata sörkkiä, vaan painetaan varovasti silloin kun pystyy, osa käytää apuna pumpulipuikkoa tai paperia. Tee minkä parhaaksi itse koet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paranee kahdessa päivässä Basibactin ja laastarin avulla. Kaksi kertaa vaihto vuoroksudessa tai lisäksi jos kastuu tai hikoaa.
Voide vai jauhe?
Mikset mene näyttämään ihan oikeasti lääkärille terveyskeskukseen, jos se kerran niin pahasti on tulehtunut, että märkää on kynnen alla. Itse en kyllä alkaisi puhkomaan näitä pesäkkeitä vaikka kuinka olisi puhdistettu neula kädessä. Mutta jokainen tekee keholleen mitä haluaa...
Lääkärin hoitamana ja paiseen puhkaisun jälkeen, ohjeeksi tuli se antibioottikuuri, suihkuttelut päivittäin, lappu päälle ja mukaan sai sitä haava"laastaria" sen verran että muutaman vaihdon sai siitä hoidettua.
Tavallista särkylääkettä jos särkee hoidon jälkeen.
Ei ainakaan lääkäri mitään sairauslomaa kirjoittanut. Jos ei kengät pahemmin purista, niin ei kai siinä mitään ongelmaa ole töihin mennä, vaikka joutuis työpäivän aikana jalkojen päällä olemaankin.
Suoraa sanoen, minua hirvittää nuo teidän puheenne, että juu, itte vähän neulan kanssa auoin paisessa ja tyhjentelin.
Lääkärin hoitamana se paise tyhjennetään kunnolla ja kun paise on avattu, se valuttaa sitä märkää sitten niin kauan kuin valuttaa...
Kai lääkäri kertoi jos antoi lääkkeenkin???