Sähkö nousee - old school-metodit käyttöön?
Kuinka iso on kWh omassa laskussasi? Oma sähköyhtiö on n. vuoden ajan kohta nostanut hintoja ja nyt on alkanut nousta hinta 2 kk välein. Tällä hetkellä n. 44 snt.
Kuinka meinaatte saada sähköä säästettyä? Joko imuri vaihtuu mattopiiskaan ja muuta old school-meininkiä?
Ja ottaako pattiin ne hyvätuloiset, joilla ei ole huolen häivää?
Kommentit (41)
4.8c/kWh vielä 1v2kk.
Ei ole nostanut, eikä voikaan.
Ei tarvitse säästellä vaikka nousisi joskus 5€/kWh.
Ei ota.
Kannattaa ainakin seurata sitä sähkönkulutusappiaan
Siellä näkee hyvin päivät ja ajat jolloin oma kulutus on ollut suurta ja tietää välttää niitä sähkönkulutuksiaan
Menen illalla peiton alle ja alan lämmittää biokaasulla.
Vierailija kirjoitti:
Varo ettei poksahda koko talo.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin seurata sitä sähkönkulutusappiaan
Siellä näkee hyvin päivät ja ajat jolloin oma kulutus on ollut suurta ja tietää välttää niitä sähkönkulutuksiaan
Ja oma sähkönkulutukseni on tänä vuonna tähän mennessä 808,85 kWh
Tunnistin elämän realiteetit jo parikymppisinä lähihoitaja opiskelijana. Ostin rivitalo yksiön ja sähkönkulutukseni on noin 1100kwh/vuosi. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Tässä on 10 vuoden aikana saanut melkoisen siivun säästettyä.
Asun yksiössä. Toissa marraskuussa jääkaappi hajosi ja halusin testata, kuinka paljon energiaa voi säästää talven aikana.
Olin siis jääkaapitta ja pötyputketta talven, säädin termostaatit hyvin alas, käytin taloyhtiön pesutupaa, peseydyin nopeasti.
Lopputulos oli niin naurettava, että en tänä talvena vaivaa päätäni.
Kuumavesipullo. Koko muu planeetta käyttää, kyllä mekin voidaan.
Asun vetoisessa vanhassa talossa ja olen käyttänyt jo monta vuotta. Nykyään on tosin myös koira ja tyttöystävä, joten tarve on vähentynyt.
Viileässä ilmassa nukkuu paremmin.
OKT ja mittari raksuttaa noin 7 MWh vuodessa vaikka öljyä ja puuta palaa. Ilmeisesti pitäisi jotain tehdä.
Haen metsästä puita ja pistän nuotin parvekkeelle.
Lämmitän ja kypsennän kaiken siellä.
Talvi tulee...ei tarvi pakastinta.Pois päältä!!!
Lämpö säädetään alemmaksi makuuhuoneessa. Nukutaan vaimon kanssa lusikassa lämpimän untuvatäkin alla.
Oma kulutus on 150-200 hattiwatin välillä ympäri vuoden. Jos 20e/3kk on jatkossa vaikka 80e/3kk niin buu-huu, ei kenenkään talous voi muutamaan kymppiin kaatua. Jättää vaikka sen uunilohen tai viikonloppupullon ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin elämän realiteetit jo parikymppisinä lähihoitaja opiskelijana. Ostin rivitalo yksiön ja sähkönkulutukseni on noin 1100kwh/vuosi. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Tässä on 10 vuoden aikana saanut melkoisen siivun säästettyä.
Kannattaa nuin nautinnollisen kuulosta adumista ja elämistä jatkaa ihan eläkeikään asti. Meillä harmi kun taloyhtiönkeksii milloin mitäkin remppaa ja lisää rahaa kerätään. Putkiremppa kun tulee niin saa kämpän lähes "ostaa" , siis maksaa uudestaan.
Kylmä saa reuman särkemään niin vtkseen. Yritä siinä sitten nukkua. Ei hlvtti
Jopa kahvinkeitin, jos sitä pitää päällä 1x/vrk 40 min., eli sen ajan, mitä virran automaattiseen aikakatkaisuun menee aikaa, kuluttaa keitin jo reilu 12 euroa kk:ssa, jos kWh on 14 snt. Minusta se on todella iso summa jostain kahvin kuumana pitämisestä! Olenkin itse alkanut tintata keitintä pois päältä heti, kun kahvi on tippunut. Keitän niin vähän, että toinen kuppi ei kerkeä paljon jäähtymään levyllä sillä aikaa, kun siemailen ekaa kupillista. Tasan en ala maksamaan 12 euroa enää, kun sellaisen jostain lehden hintataulukosta bongasin. Ja nyt on sähkönhintakin jo noussut tuosta 14 sentistä.
Samoin vanha tv on alkanut pysyä entistä enempi kiinni. Ja netinkin käyttöä koitan vähentää, kun omistan vain kannettavan. Se onkin vaikeampaa, kun olen lähinnä Tubesta katsonut kaikkea. Kirjat ovat netistä seuraavaksi parhaimpia vaihtoehtoja ajankululle. Olenkin alkanut useammin käydä kirjastossa ja lueskellut omia vanhoja kirjojani. Ja koitan myös opiskella kieltä kirjasta.
Pörssisähkö. Mahdollisimman paljon ajoitetaan sähkönkäyttöä edullisempiin tunteihin.
Vierailija kirjoitti:
Oma kulutus on 150-200 hattiwatin välillä ympäri vuoden. Jos 20e/3kk on jatkossa vaikka 80e/3kk niin buu-huu, ei kenenkään talous voi muutamaan kymppiin kaatua. Jättää vaikka sen uunilohen tai viikonloppupullon ostamatta.
Missä tynnyrissä asut? Asun itse yksiössä ja tuo n. 20 e on mennyt kuukaudessa, vaikka olen aina ollut sähkönpihistelijä.
Ja 80 e on monelle tosi iso summa, varsinkin osa-aikatyöllisille ja työttömille. Monelle eläkeläiselle ja opiskelijalle myös.
Vierailija kirjoitti:
Sinä senkin metaaninkaasun tuottaja, olet luokiteltu päättäjien silmissä ilmastouhaksi. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tynnyrissä asut? Asun itse yksiössä ja tuo n. 20 e on mennyt kuukaudessa, vaikka olen aina ollut sähkönpihistelijä.
Ja 80 e on monelle tosi iso summa, varsinkin osa-aikatyöllisille ja työttömille. Monelle eläkeläiselle ja opiskelijalle myös.
Valot ledejä, mutta eivät koskaan oikein päällä. Telkkaria katson harvoin, nettitouhut tabletilla. Pöytätietokonetta tulee pelattua 2h päivässä, mutta ei näy sähkölaskussa. Jääkaappi/pakastin eco-moodissa ja yleensä enemmän tyhjä kuin täysi, annan kaupan hoitaa jäähdytyksen ja ostan tarpeeseen en säilytykseen. Uunin käyttö vähäistä, kerta viikkoon viikonloppuna, arkisin pääosin mikroa hyödyntäen ja paistolevyjä kun tarvii ja jälkilämmöllä. Siivous robotti-imurilla joka kuluttaa sähköä akkukäyttöisyyden vuoksi murto-osan seinämallista.
Kämpän omakustanteiset mukavuuslämmitykset kytketty pois päältä, kuten ilmanvaihtokoneen jälkilämmitys ja pesuhuoneen lattialämmitys, turhaa. Lounaat haen työpaikkaruokalasta. Sauna kerta/kaks viikkoon, siinäkin sauna seis kun menee löylyyn ja hoitaa löylyttelyn niillä lämmöillä jotka on kiviin varattuna.
Keitän aamupuurot trangialla.