Mihin 10M laajakaista riittää? Pystyykö puhumaan videopuheluita?
Uskokaa tai älkää, mulla ei ole koskaan ollut nettiliittymää, paitsi puhelimen netti. Niin mihin tuollainen 10M taloyhtiölaajakaista riittää? Miten vertautuu puhelimen 4G-verkkoon?
Kommentit (13)
Täytyisi olla kumpaankin suuntaan nopetutta. Tuo 10 M on ilmeisesti alaspäin. Jos ylöspäin on vain esimerkiksi 1 M, se on liian vähän. 5 M riittää hyvin 720p:lle edellyttäen, että nopeus on vakaa.
4G:n nopeus vaihtelee paljon paikan ja kuormituksen mukaan. Yleensä kuitenkin nopeampi kuin tuo 10 M.
Mietin korottaisiko 10 -> 100, mutta raaskiiko maksaa kympin kuussa. Tarvetta olisi lähinnä silloin kun upgreidaa fedoran.
..vai korottaisiko puhelinliittymän 1mb -> 10 mb, mutta se maksaa jo toista kymppiä ei perkl.
Kokeilet ensin sillä taloyhtiön liittymällä. Jos se ei riitä, ostat lisää ytyä. Mulla ihan vastaava taloyhtiön liittymä, toistaiseksi riittänyt loistavasti myös videopuheluihin.
Halvin taloyhtiölaajakaista riittää tosi hyvin esim. videopuheluihin ja videoiden katseluun.
Videneuvottelussa kuva pois ja mikki auki vain sillä kuka puhuu, säästyy kaistaa. Voi lisäksi makailla sohvalla ja neuvotella vaakatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin korottaisiko 10 -> 100, mutta raaskiiko maksaa kympin kuussa. Tarvetta olisi lähinnä silloin kun upgreidaa fedoran.
meejolinuxhihhulimuualle
Toisaalta älykännykällä voit hyvin puhua videopuheluita.
Mulla on taloyhtiön halvin laajakaista ja teen sillä sujuvasti etätöitä Teams-kokouksineen jne. Myös urheilun katselu live-streamina onnistuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kännykästä. Minun vanhalla Huawei ropposellani videopuhelut pätkivät pahasti ja kuvan laatu on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kännykästä. Minun vanhalla Huawei ropposellani videopuhelut pätkivät pahasti ja kuvan laatu on surkea.
Mulla iPhone 12 ja silti reistaa videopuheluissa. Puhelun alussa saattaa olla ok laatu, mutta yleensä nopeasti menee pikselimössöksi tai jumittaa. Siksi juuri kyselenkin, kun on tärkeitä ihmissuhteita ulkomailla ja haluaisin, että videopuhelut ei tökkisi. AP
Paljon hitaampi, mutta 1080p eli asiallinen videostriimi vie noin 6mbps. Ja videopuheluun riittää mennen tullen, olettaen että latenssi on lyhyt ja säännöllinen, muuten tuleepi pixeliä.