Kokkolasta ketään
Heippa!
Nyt näyttää siltä, että perheemme on muuttamassa Kokkolaan (tai lähiseudulle). Olemme 4-henkinen perhe (lapset 2½ ja pian 5v.) ja mietimme, että mikähän kaupunginosa olisi lapsiperheelle hyvä. Haluamme ehdottomasti rauhalliseen ympäristöön ja mielellään niin, että lapsille olisi leikkipaikkoja kohtuullisen matkan päässä. Onko kaupungilla jossakin tällaisessa kaupunginosassa vuokrattavia asuntoja? Joudumme varmaan aluksi muuttamaan vuokralle, mutta haaveissa olisi oma talo jossakin vaiheessa. Olisin erittäin kiinnostunut kaikesta tiedosta mikä koskee Kokkolaa!!! Olen Kokkolan kaupungin sivuilla käynyt seikkailemassa ja lukemassa, mutta käytännön kokemukset ovat parhaita kuitenkin.
Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata!!!
Kommentit (11)
Itse olen muuttanut puoli vuotta sitten pois Kokkolasta neljän vuoden siellä asumisen jälkeen. Asuttiin kolmessa paikassa mutta viimeksi asuttiin Ykspihlajassa lapsen kanssa. Tykättiin kovasti. Siellä on kaupungin rivitalo, siinä asuttiin vuokralla. Alueella on kaksi pientä puistoa ja siitä on lyhyt matka Koivuhakaan, jossa sitten on enemmän palveluja (neuvola, kirjasto jne). Ykspihlajassa on kauppa ja pikku posti myös.
Koivuhaasta kuulee tosiaan kaikenlaista... No, onhan siellä maahanmuuttajia, siitä ei pääse mihinkään. Sitä en sitten tiedä, onko niistä häiriöksi;)
Muutkin kokkolalaiset, antakaahan kuulua mikä on Kokkolan paras paikka;)
Kokkola on kyllä mukava kaupunki asua ja kasvaa kohisten!
Itse asumme kirkonmäellä uudella omakotialueella, mutta olen asunut kokkolan-vuosinani ainakin kuudessa eri paikassa :)
Lapsiystävällisiä auinalueita on oikeastaan kaikki, mutta itse kuulun niihin jotka kyllä tyrmäävät koivuhaan täysin. Vaikka siellä onkin MYÖS lapsiystävällistä toimintaa, niin kyllä ne koivuhakaan sijoitettavat tyypit tekevät koko lähiöstä turvattoman, anteeksi nyt vaan kaikille muille kirjoittaneille!
Koivuhaassa on mm. alkoholisteille tarkoitettu asuntola. Mutta totta on, että siellä asuu paljon tyytyväisiä lapsiperheitä varsinkin omakotitaloalueella, mm. kaksi ystäväperhettämme. (Koivuhaasta on kyllä pitkä matka keskustaan!)
Muita hyviä asuinalueita ovat jo maininut halkokari ja rytimäki sekä mielestäni myös hakalahti. Hakalahti on keskustan tuntumassa, siellä on puistoja ja leikkikenttiä. Sinne alueelle ehkä voisi saada kaupungin vuokra-asunnon. Luulen kyllä, että kaupungin vuokara-asuntoa, varsinkin perhekokoista voi olla vaikea saada. Itsellä ei niistä kokemusta, mutta serkulla on. Tosin kysyä aina kannattaa!
Kokkolassa on joka alueella omat (tupaten täynnä olevat) päiväkodit ja ala-asteitakin mukavasti löytyy. Tällä hetkellä päiväkodit ja koulut pullistelevat lapsia, kokkolassa on hyvä syntyvyys ja tänne muuttaa lapsiperheitä tasaiseen tahtiin.
Joten päiväkotipaikan saaminen " omalta alueelta" voi olla vähän hankalaa. Perhepäivähoito on, jos mahdollista, vielä enemmän " tukossa" .
Toivottavasti löydätte mieluisen alueen ja sopivan kodin!
Ja tulette viihtymään uudessa kotikaupungissanne! =)
komppaan edellisiä siinä, että Koivuhaka ei ole suositeltava paikka. Niin kauan kuin minä muistan, Koivuhaka on ollut huonomaineisin asuinalue Kokkolassa. Itse lapsuuteni Halkokarilla viettäneenä voin suositella lämpimästi... Meri lähellä, lähes pelkästään pientaloja, kiva koulu (tunnen reksin) ja sieltä on keskustaan vain n. 3km eli ei se nyt niin kaukana ole keskustasta.
En ihan ole samaa mieltä, että Koivuhaasta olis pitkä matka kaupunkiin. Ykspihlajasta lienee pidempi ja sieltäkin vain n. 4km. Riippuu tietty mikä on pitkä. Itse asun nyt toisessa kaupungissa ja keskustaan on 10km. Kaikki on suhteellista:)
Itse asun neljättä vuotta Kokkolassa. Lapsia on 3½v ja 1½v. Rytimäen aluella asutaan ja rauhallista ja mukavaa on ollu.
saakka, nykyään en enää asu siellä, mutta vanhempani ja siskoni asuvat. Rytimäki on aika pieni paikka, ei ole esim. kauppaa, mutta jos autolla marketeissa käynti ei ole ongelma, se on ihan kiva, paljon on tullut uusia taloja. Pieni koulu 1-3. luokkalaisille, pieni päiväkoti. Halkokarin tunnen myös paremmin kuin omat taskuni, kiva sekin. Koivuhakaan minuakaan ei saisi kirveelläkään, kyllä siellä melkoista porukkaa asuu (olenpa joskus ollut töissä siellä terveysasemalla ja ambulanssissa, huh huh niitä koteja...), mutta toki paljon on kivoja taloja ja suurin osa ihmisistä ihan normaaleja ihmisiä. En kyllä muuttaisi Ykspihlajaankaan, en kyllä kovin hyvin tunne sitä puolta kaupungista. Siskoni asuu Kirkonmäellä, sekin on kivaa aluetta, toinen siskoni asuu Isokylässä, sekin on kivaa aluetta. Mutta sama kai minne sinne aluksi muuttaa, jos vuokralle menee, sittenhän sitä ehtii tutustua kaupunkiin.
Rytimäellä myös me asumme kahden lapsen kanssa. Ja olemme tykänneet! Ainoa miinus ei kauppaa.
Syntyperäisenä kokkolalaisena voin suositella.=) Nykyään asun E-Suomessa, mutta varsinkin nyt esikoisen synnyttyä haikailen takaisin Kokkolaan.
Itse asuin reilu 20v elämästäni Hakalahdessa omakotitaloalueella (jota se lähinnä onkin) ja parempaa paikkaa saa hakea. Keskusta lähellä (n.2km), päiväkodit ja koulut lähellä. Ja vielä myös sitä lapsiperheen kaipaamaa luontoa ihan nurkan takana. Itse asiassa luontoa, rauhaa ja pientaloja on koko Kokkolassa - ainoa kerrostalovoittoinen alue keskustaa lukuunottamatta on tuo parjattu Koivuhaka (jonne en itsekään muuttaisi). Ykspihlajaa ollaan kai kehittämässä kiinnostavampaan suuntaan, mutta sekin on kaiketi vielä vähän ei-niin-suosittu-paikka-asua.
Kokkola on kehittynyt ihan lyhyessä ajassa paljon " isomman" kaupungin tuntuiseksi paikaksi. Viimeisimpänä uutuutena keskustaan avattu kauppakeskus Chydenia. Paikallisen sanomalehden (Keskipohjanmaa piste net) kautta pääset linkistä tutkimaan senkin tarjontaa....ja tietty sanomalehden kautta lukemaan Kokkolan ja lähialueen asioista uutisten muodossa, jos kiinnostaa.=)
Meri on asia jota eniten kaipaa kun Kokkolasta sisämaahan on muuttanut. Ja Kokkolan lähellä on niin paljon muitakin kiinnostavia ja kauniita merenrantapaikkoja - mm.Lohtaja, joissa kannattaa ehdottomasti käydä kunhan pääsette kotiutumaan (kesällä tietty nätimpää kuin tähän vuodenaikaan...).=)
Punkit on kai ainoa miinuspuoli, jonka tällä hetkellä lapsiperheen kannalta Kokkolassa näen....niitä on siellä paljon, mutta ainakin monet siellä asuvat sukulaiset ja tutut on ottaneet rokotteet niitä vastaan, joten kai niiden turvin voi rauhallisin mielin elellä.
Toivottavasti löydätte kivan kodin (vuokra-asunnoista ei mullakaan valitettavasti oo tietoa) ja viihdytte Kokkolassa! Vihreenä kateudesta täällä kirjottelen...ehkäpä mekin sinne vielä joskus palataan....=)=)
...piti sanoa, että joukkoliikenne on aika surkeaa Klassa. Kokkolan liikenne siellä bussiliikennettä pyörittää, mutta aika naurettavaa on se määrä jolla ihmiset sitä palvelua käyttää. Ja reitit tietty sit sen mukaisia, eli bussilla ei pääse juuri minnekään tai ainakaan kovin tiheästi ne eivät ajele.=) Oma auto/autot pitää siis olla, että pääsee liikkumaan....vaikkakin kaikki on suhteellista, niinku joku jo sano aiemmin....kun asuu isommassa kaupungissa niin välimatkat jotka Klassa tuntuu isoilta, ei täällä tunnu miltään jne. =)
Sori jos sekavaa tekstiä, mutta tarttis jo mennä nukkumaan tämän mamman....=)
Voi ku oli ihanaa lukea vastauksianne! Kiitos kaikille tasapuolisesti! Mä olen nyt sen työn saanut ja vuoden vaihteessa aloitan Kokkolassa. Perhe jää toistaiseksi vielä tänne asumaan, niin kauaksi aikaa, että mies löytää työtä. En halua, että lapset joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa, joten sen vuoksi lapset jää miehen kanssa tänne. Tietenkin toivon, että mies löytäisi työn jo ennen vuoden vaihdetta, jolloin koko perheellä pääsisimme muuttamaan. Kiitos myös kaupunginosa selostuksista!!! Koivuhakaa ei ole mulle missään suositeltu, joten sen taidamme jättää sitten pois laskuista, kun omaa asuntoa etsimme. Voi olla, että joudumme aluksi muuttamaan vuokralle, mutta haaveissa olisi, että saisimme ostettua (jos saamme täältä oman heti myydyksi) meille oman talon sieltä. Pääsisimme suoraan muuttamaan omaan kotiin, eikä tulisi tavaroiden säilytys ongelmia. Omakoti asujana sitä tavaraa on kertynyt eikä vuokrakämpissä ole mitenkään kauheasti sitä varastotilaa mihin saisi tavaroita laitettua.
Muutto vähän pelottaa, mutta toisaalta odotan innolla. Merenranta kaupungista nytkin muutamme, mutta hieman pohjoisemmas (lähemmäs mun kotiseutuja), joten punkit ovat meille jo entuudestaan tuttuja. Ehkä se rokotus tarvitsee ensi kesänä sitten ottaa, täällä meillä päin ei ole vielä tarvinnut... kiitos vielä kerran ja jos joku haluaa kirjoitella tulevan uuden kokkolalaisen (kirjoitetaanko se noin?!) niin mun osoite on mirkku72@hotmail.com
Itse kasvoin pienenä koivuhaassa. Se on mukava paikka lapselle. Siellä on paljon ohjattua toimintaa mm. Mannerheimin lastensuojeluliiton perhekahvila, sitten on avoinpäiväkoti jonne voi mennä lasten kanssa leikkimään ja itse saa juttukavereita muista äideistä. Sitten on perhepuisto jossa on ohjaaja/ohjaajia jonne voi viedä yli 3 v lapset hoitoon muistaakseni 9-12 tai 13.00 2e/pvä. Sinne voi mennä myös nuorempien lasten kanssa mutta ei voi jättää hoitoon. Kirjasto on vieressä, samoin ruokakauppa, posti, terveyskeskus, hevostalli, ravitalli, golf-kentät ja mahtavat ulkoilumahdollisuudet mm. metsässä.
Koivuhaastahan kuulee kuitenkin kaikenlaisia huhuja, kuten että sinne sijoitetaan kaikki juopot ja maahanmuuttajat tms. mutta kannattaa käydä katsomassa aluetta.
Itse asumme tällä hetkellä halkokarilla. Täällä ei ole niin paljon palveluita mutta on erittäin mukavaa ja rauhallista seutua. Täällä niin kuin tuossa vieressä olevassa rytimäen-alueella toimii myös puisto niin kuin koivuhaassakin. Niitä on itseasiassa ympäri Kokkolaa, mm. kirkonmäellä ja hakalahdessa.
sähköpostini on minna.tuikka@kolumbus.fi jos haluat vielä tietää jotain..