Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurallinen migreeni, mikä ehkäisyksi?

Vierailija
01.09.2022 |

Olen koko elämäni aikaisemmin vältellyt hormonaalista ehkäisyä, koska sitä ei suositella migreenin vuoksi. Aiemmissa suhteissa ehkäisynä on ollut kondomi, koska se on ollut helppo ja hyvä vaihtoehto. Nyt kuitenkin mietin, että voisiko olla jotain muita vaihtoehtoja. Mitä muut migreenilliset käyttää ehkäisynä? Oletteko kokeilleet hormonaalista ehkäisyä, mitä siitä on seurannut?

Itselläni ei ole migreeni kovinkaan usein, noin muutaman kerran vuodessa, joskus on ollut migreenitöntä aikaa vuosi tai vuosiakin. Muuten ihan klassinen aurallinen migreeni, kohtauksille altistaa unenpuute ja stressi ja kohtaukset laukaisee kirkkaat valot. Migreenikohtaukset myös alkaa näköhäiriöillä alkaen tarkan näön kohdasta, mihin ilmestyy sellainen värisevä ameba, mikä laajenee suuremmaksi, vähitellen tarkan näön kohta palautuu normaaliksi, mutta näköhäiriöt laajenee kaariksi tai viivoiksi koko näkökenttään ja aikanaan vetäytyy näkökentän laidalle. Päänsärky alkaa joitain minuutteja näköhäiriöiden loppumisen jälkeen ja päänsärky on toispuoleista. Päänsäryn jälkeen jää aina pariksi tunniksi ihan väsynyt ja jotenkin vastaherännyt olo, ajatus ei toimi kunnolla.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy voi kanssa lisätä migreenikohtauksia joten ei kannata kokeillakaan.

Vierailija
2/15 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva niille miehille joutua käyttämään kortsuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipilleri, hormonikierukka.

Varaa aika gynekologille, hän kyllä tietää mitä sopii.

Vierailija
4/15 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän se onkin se suurin ongelma.

Vierailija
6/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormooniehkäisy lisää monesti migreeniä.

Kuparikierukka vois olla hyvä.

Vierailija
7/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin minipillereitä eikä lisännyt migreenejä. Hormonikierukkaa en halunnut epäonnistuneen kuparisen takia. Muita ei aurallisessa vaihtoehtoina oo.

Vierailija
8/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa hormoneissa kävi huonosti, en suosittele mitään niistä, niitä oikein tyrkytettiin silti. Onko hormoniton kierukka olemassa tms? Nykyään on kirkkaat valot joka paikassa, silmälasit joissa tummennus voi joskus vähän auttaa estoon tai aurinkolasit joissa on tarpeeksi tummentava pleksiosa. Sopiva tyyny, oikea lämpötila, verensokeritasapaino, liian stressin välttäminen vaikka asioita hoitaakin, ruokien lisäaineet ja ainesosat kannattaa huomioida, onko kala-allergiaa, tuoksut jne. Varmaan moni asia jo tiedossa.

Vierailija
9/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikki hormonaalinen ehkäisy on lisännyt migreenikohtauksia.

Olen myös saanut molempien synnytysten jälkeen migreenin, joitain päiviä synnytyksen jälkeen.

Makasin tyynyn kanssa pimeässä kylppärin lattialla näköoireiden ollessa pahimmillaan ja vauva itki eteisessä turvakaukalossaan, isompi lapsi itki kun heräsi päiväuniltaan tähän vauvan itkuun. Itse en voinut mitään muuta kuin olla paikoillaan ja toivoa huominen on parempi. Silloin oli kyllä avuton olo.

Vierailija
10/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän se onkin se suurin ongelma.

on se

Vierailija
11/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on yritetty tuputtaa yhdistelmäpillereitä varsinkin nuorempana, vaikka olen kyllä kertonut aurallisesta migreenistä terveydenhoitajalle ja lääkärille.

Vierailija
12/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasektomia on helppo ja nopea ja suhteellisen varma ehkäisy.

Vierailija
13/15 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäisy voi kanssa lisätä migreenikohtauksia joten ei kannata kokeillakaan.

Minulle laitettiin hormonikierukka ja sen jälkeen yhtä soittoa migreeni kolme kuukautta. Onneksi se poistettiin. Mieluummin vaikka kuparikierukka kuin mikään hormoniviritys.

Vierailija
14/15 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin on yritetty tuputtaa yhdistelmäpillereitä varsinkin nuorempana, vaikka olen kyllä kertonut aurallisesta migreenistä terveydenhoitajalle ja lääkärille.

Tämä on kyllä jännää, miksi näin tehdään. Kun olin lukiossa niin terkkari ihmetteli, että miksi en käytä ehkäisyyn pillereitä. Kun kerroin mitä minulle oli kerrottu lääkärissä, että aurallinen migreeni on pillerien käytölle vasta-aihe, niin tämä terkkari sanoi että no joo, mutta ei siitä kyllä yleensä mitään seuraa, moni käyttää silti, ja että kun ne pillerit on niin paljon varmempi ja mukavampi vaihtoehto kuin kondomi.

Vierailija
15/15 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy neurologilta sitten, jos gyne ei kelpaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän