Matematiikanopettaja: Meno oppitunneillani on välillä kuin sirkuksessa
Pisa-tulokset lähtee varmasti nousuun näillä metodeilla:
OLEN matemaattisten aineiden opettaja peruskoulussa ja haluan kuvailla oppitunnin kulkua tavallisena työpäivänäni.
Jokaisen tunnin alusta vähintään kymmenen minuuttia kuluu siihen, että kaikki ovat tulleet paikalle, kirjat ovat esillä ja kännykät poissa. Käymme tunnin aiheen läpi, ja lopulta aikaa laskemiselle jää parisenkymmentä minuuttia.
Luokassa on erilaisia tuentarvitsijoita. Jotkut oppilaat tarvitsisivat jatkuvaa vieressä ohjaamista ja opetusta, mutta tähän mennessä ohjaaja tai erityisopettaja on ollut käytettävissä vain kolmasosalla tunneista. Muutamana viime päivänä ei ole ollut ketään, ja olen ollut ainoa aikuinen tukea antamassa.
Yksi oppilas ei osaa suomen kieltä. Hänen viereensä tarvittaisiin matematiikkaa osaava tulkki. Pari ylivilkasta oppilasta kulkee jatkuvasti ympäri luokkaa häiriten muiden oppilaiden työskentelyä huomautuksista huolimatta. Muutaman kerran olen saanut vilkkaimmat pois tunnilta ohjaajan valvontaan, ja rauha on laskeutunut luokkaan taaten kaikille hyvät työskentelyolot.
Melkein kaikilla luokassa on ongelmia peruslaskutoimitusten kanssa ja murtoluvut tuottavat suuria vaikeuksia, joten monimutkaisten käsitteiden oppiminen ei onnistu ilman vanhan kertausta ja henkilökohtaista ohjaamista.
Tunti kuluu jotenkuten loppuun. Jälleen pari oppilasta on ihan pihalla aiheesta. He purkavat turhautumistaan, ja lupaan yrittää ehtiä heidän luokseen seuraavalla tunnilla.
Kommentit (2)
Tätä se valitettavasti peruskoulussa on.
Ja valtio leikkaa 100 miljoonaa koulutuksen tuista. Se tarkoittaa entistä suurempia mm. ryhmäkokoja, vähemmän tukiopetusta, vähemmän koulunkäynninohjaajia, huonommat materiaalit.
Pitäisi vain olla joku taikuri tai ihmeidentekijä jotta noilla resursseilla ylipäätään saa mitään aikaiseksi.
Ja puolet kansasta pitäisi käydä yliopisto?