Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen nainen on luonteeltaan sopiva suurperheen äidiksi?

Vierailija
01.09.2022 |

Tätä kahden lapsen äitinä olen miettinyt, että en vaan pystyisi enempään itse. En tykkää siitä, että minua keskeytetään jatkuvasti, kaipaan omaa rauhaa todella nopeasti, en pidä kovista äänistä ja hälinästä, en jaksa kauaa palvella. Koen aamuheräilyt, jatkuvan puuhastelun ja sen ettei itselle ole aikaa todella raskaana.

Haluan myös meikata päivittäin ja laittaa hiukset, sekä suht siististi päälleni. Onko suuren perheen äiti (yli 3 lasta) kaiken tämän vastakohta?

Kiinnostaa kovasti, miten ison perheen äidit jotka nauttivat siitä onnistuvat siinä menettämättä kokonaan itseään ja elämäänsä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika erikoisia yleistyksiä. Olen itse suurperheen äiti, ja todellakin meikkaan joka aamu, ja katson, mitä päälleni laitan, sillä työssäni olen esillä ja sillä tavoin katseiden kohteena, että en kehtaisi mennä töihin kuin huolitellun näköisenä.

Tottakai tässä täytyy olla hyvä organisaattori ja jaksavainen, työ ja lasten asiat ja harrastukset pitävät kiireisenä. Koska rahankäytössä tarvitsee olla tarkka, niin teen ruokaa joka päivä ja leivon usein. Eihän tässä paljon aikaa itselle sillä tavoin jää, että voisi huidella koko ajan jossain baareissa ja muissa menoissa. Itselleni riittää tosiaan aika usein se kävelylenkki, kirjojen lukeminen, käsityöt ja yksi viikottainen vakituinen harrastus.

Sulla ei taida olla pieniä lapsia joita pitää vahtia jos ehdit tällätä.

Vierailija
22/42 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energinen, älykäs, hyväntuulinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika erikoisia yleistyksiä. Olen itse suurperheen äiti, ja todellakin meikkaan joka aamu, ja katson, mitä päälleni laitan, sillä työssäni olen esillä ja sillä tavoin katseiden kohteena, että en kehtaisi mennä töihin kuin huolitellun näköisenä.

Tottakai tässä täytyy olla hyvä organisaattori ja jaksavainen, työ ja lasten asiat ja harrastukset pitävät kiireisenä. Koska rahankäytössä tarvitsee olla tarkka, niin teen ruokaa joka päivä ja leivon usein. Eihän tässä paljon aikaa itselle sillä tavoin jää, että voisi huidella koko ajan jossain baareissa ja muissa menoissa. Itselleni riittää tosiaan aika usein se kävelylenkki, kirjojen lukeminen, käsityöt ja yksi viikottainen vakituinen harrastus.

Ei enää, mutta ihan samalla tavalla joka aamu laittauduin töihin silloinkin, kun lapset olivat pieniä.

Vierailija
24/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää, mutta ihan samalla tavalla joka aamu laittauduin töihin silloinkin, kun lapset olivat pieniä.

Kuka niitä vahti?

Vierailija
25/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalatar

Vierailija
26/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti suurperheiden vanhemmat ovat luonteeltaan ekstrovertteja, eli ulospäinsuuntautuneita, tykkäävät menosta ja meiningistä.

Ap kertoo olevansa introvertti, eli suurperheellisen vastakohta.

Vierailija
27/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa minkälainen sitä nyt on... Yritän tulla kaikkien kanssa toimeen ( aina ei onnistu). Temperamenttinen, hyvä kuuntelemaan, mut myös puhumaan:D ymmärtäväinen, en suutu helposti...

Vierailija
28/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä vahti?

Ei niitä suurperheen lapsia vahdi kukaan.

T: Suurperheen naapuri

Vierailija
29/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme stereotypioita ap:lla.

Olen suurperheen äiti, töissäkäyvä ja korkeasti koulutettu (lääkäri). En ole homssuinen. En ole köyhä.

Vierailija
30/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rento, jotta kestää sotkua ja epäjärjestystä.

Kärsivällinen, jotta kestää jatkuvaa meteliä ja nahistelua.

Järjestelmällinen, jotta saa pidettyä koulu-, harrastus- yms. asiat hallussa.

Vähään tyytyväinen, koska elämän sisältö on isolta osin vain äitiys ja koti. Omaksi ajaksi riittää esim. puolen tunnin kävelylenkki yksin. 

Ei jukolista mitä käsityksiä.

T. Useamman lapsen äiti, johtaja (teknologiajohtaja) kansainvälisessä yhtiössä

Vierailija
31/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä vahti?

Meidän perheessä on isäkin.

Vierailija
32/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen minkä korvien välissä suhisee tuuli eikä juuri mitään muuta. 

Ai hitto. Suurperheen äiti, mensan jäsen, tekniikan tohtori täällä. Kerropa omat saavutuksesi niin vertaillaan?

Vierailija
33/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen esim. Ursula von der Leyen, jolla on komea ura ja oliko viisi lasta. Jos tienaa hyvin, voi palkata koti- ja hoitoapua, myös siivoukseen jonkun.

Vierailija
34/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika stereotyyppisiä käsityksiä ihmisillä. Minä olen maisteri, kolmen lapsen äiti. Ja hoidan lapsiani kotona, koska kuopuksemme on pikkuvauva. Hoidan lapsiani, koska rakastan heitä.

Vierailija
35/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Räsäsellä on viisi lasta, lääkäri ja poliitikko.

Vierailija
36/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä vahti?

Ei niitä suurperheen lapsia vahdi kukaan.

T: Suurperheen naapuri

Ei mun viittä lasta ainakaan ole kenenkään tarvinnut aamuisin vahtia, kun olen tehnyt lähtöä töihin. Itse olen noussut aina ensimmäisenä, laittanut itseni valmiiksi ja syönyt aamupalan, sitten herättänyt lapset.

Vierailija
37/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta ja olen kyllä aina meikannut ja laittanut hiukset ja myöskin pukeutunut siististi. Tykkään olla kotona oman perheen kanssa. Toki joskus on mukavaa tavata kavereita tai käydä jossain.

En ole varsinaisesti ulospäinsuuntautunut, tarvittaessa kyllä.

Minulle on sanottu, että olen empaattinen ja lämmin ihminen.

Vierailija
38/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä vahti?

Meidän perheessä on isäkin.

Niin tämä isän rooli on hyvinkin tärkeä osa suurperheen toimivuutta. Vätyksen kanssa ei edes super nainen saa kaikkea toimimaan. Tarvitaan 2 täyspäistä ja empaattista ihmistä vanhemmiksi että suurperhe voi hyvin. Inroverttinä viihdyin kotona vaikkei suurperhettä tullutkaan toiveista huolimatta. Voisin kyllä nauttia suurperheenäitinä myös inroverttina. Ehkä asiaan vaikuttaa että olen sellaisessa kasvanut ( yli 10 sisarusta)

Vierailija
39/42 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans viisi lasta ja en allekirjoita näitä yleistyksiä minäkään. En ole ekstrovertti enkä erityisen ulospäin suuntautunut. Viihdyn hyvin itsekseni mutta siihen luonnollisesti ei ole juuri mahdollisuuksia. Lapsia en koe kuitenkaan siinä mielessä rasitteeksi että lapsista kaipaisin edes omaa aikaa ja tiedostan kuinka nopeaa vuodet menevät ja että tulen kyllä sitten saamaan sitä omaa aikaakin riittämiin. Nautin nyt tästä hälinästä kun voin. Perhekeskeinen sanoisin olevani ennen kaikkea. Mieheni kyllä on ekstrovertti ja lapsirakas ollut aina. Yksin olisi varmasti raskasta, mutta meillä mies hoitaa oman osuutensa lasten hoidosta ja enemmänkin. Hän on pitänyt joka lapsen kohdalla mm. hoitovapaata 1-2 vuotta kun itse olen lähtenyt töihin vanhempainvapaiden jälkeen. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja korkeasti koulutettu, mies tienaa paljon vähemmän, siksi tällainen jako. Meteliä myös pitää sietää ja epäjärjestystä, mutta palvella ei tarvitse kuin ihan pikkuisia lapsia. Isommat oppivat nopeaa omatoimisiksi ja lapset laitetaan kyllä siivoamaan omat sotkunsa kun ovat isompia ja tällä porukalla ei mene kauaa että tavarat on laitettu paikoilleen! Mutta ei meillä kyllä hunningolla ja oman onnen varassa lapset elä, tukevat ja auttavat ehkä enemmän toisiaan sekä varsinkin pienempiä luontaisesti kun vanhemmat eivät joka tilanteeseen ehdi. Tukiverkkoja myös hyvä olla vaikka eihän tällaista laumaa kukaan kerralla hoitoon ota edes, vaikka kuinka tähdet olisivat suotuisassa asennossa. Nykypäivänä mielestäni suurperheissä enemmän korostuu juuri tämä miehen osuus ja osallistuminen. Harvoin enää näkee suurperheen äitejä jotka hoitavat kaiken.

Vierailija
40/42 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse viiden lapsen äiti, enkä allekirjoita minäkään noita yleistyksiä. Itselläni on yksi kaveri, jonka koti on aina sotkussa, eikä hän lastenhoitoa ole oikein jaksanut, ja hänellä on tasan yksi lapsi. Minä olen kaveripiirissäni jaksanut lastenhoitoa varmaan kaikkein parhaiten, suurimmalla perheelläni, joten ei voi väittää, että suurperhe olisi automaattisesti aina jotenkin hunningolla. Itse olen meikannut aina, jopa silloin, kun en ollut töissä, ja koti on aina ollut siisti. Varsinkin kotiäitivuosina, kun oli aikaa pitää koti kunnolla järjestyksessä. Meillä on lapset ihan kunnon ikäeroilla keskenään, mikä tietenkin on ollut sillä tavoin raskasta, kun on kaikki ikävaiheita meneillään yhtäaikaa, vauvaa ja uhmaikäisiä, murrosikäistä teiniä jne. 

Aikaa on aina lapsille riittänyt, ja seesteistä perhe-elämää on vietetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi