Miksei oppisopimuskoulutus ole nykyistä yleisempää Suomessa? Ammattiin opiskeleva pääsisi suoraan työelämään, saisi palkkaa ja olisi valmistuttuaan jo tutustunut omaan alaansa?
Monille kolmen vuoden opiskelut koulussa läsnäolevana on sellainen mikä ei kannusta - varsinkaan aikuisiällä.
Osalle myös se että pääsee suoraan tekemään ja kokeilemaan on eri tavalla motivoivaa kuin teoria- tai simulaatio-opetukset. Oikeassa elämässä oppii myös konkareilta sellaista mitä vain kokemus tuo.
Miksi oppisopimus ei ole nykyistä yleisempi tapa opiskella?
Kommentit (43)
Koska työpaikkoihin halutaan vastavalmistunut nuori osaaja, jolla on 20 vuotta kansainvälistä työkokemusta. Ikää max 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se perussyy siihen, että oppisopimussysteemi romutettiin ja palkaton harjoittelu tuli tilalle?
Oliko kenties jonkin järjestön myyräntyötä?Kertoisitko, milloin oppisopimussysteemi romutettiin, kiitos.
t. Ihan äskettäin erikoisammattitutkinnon oppisopimuksella opiskellut
Minä olen tehnyt saman eli oli jo tutkinto ennestään, oli työpaikka ja työnantaja koulutti oppisopimuksella minut jo osaavan ja pätevän hieman erilaisiin tehtäviin, joita en kuitenkaan tule tekemään. Kyseessä muutama tunti opintoja ja sitten olikin johtamisen erikoisammattitutkinto suoritettu. Työnantaja sai mainetta ja kunniaa, minä tutkintotodistuksen.
Erikoisammattitutkinnon voi suorittaa oppisopimuksella omalla työpaikalla.