Siis onko yhdeksänvuotias nykyään jo esiteini?
Näin Suvi Pitkänen sanoo tyttärestään. Joskus sanoo jopa teini, mutta se nyt on jo monta vuotta liioittelua. Ennen yhdeksänvuotiaat kolmasluokkalaiset oli vielä ihan täysin lapsia. Miten nykyään?
Kommentit (70)
Suvi Pitkänen on itse varsinainen einsteini.
No ei kyllä keskiverto 9-vuotias ole esiteini. Vitosella ja kutosella aletaan olla mieleltä jotain muuta kuin ihan lapsia, joku varmaan vasta yläasteenkin puolella. Fyysiset murrosiän merkit ei ole sama asia kuin esiteiniys, fyysinen murrosikä voi alkaa aikaisinkin ja silti lapsi voi olla mieleltään täysin lapsi vielä.
12-14 on murrosikäinen, sen jälkeen ovat yleensä tasaantuneempia teinejä. Vaikein ikä osuu usein tuohon haarukkaan, kun haluavat olla lapsia ja teinejä yhtä aikaa ,mutta eivät sovi kumpaankaan joukkoon
Terkka oli hyvin huolissaan kun tytölläni ei vielä 6 luokalla ollut kk:t alkaneet. Minä tyhmä kun luulin että 16 v pitää huolestua jos ei näy vielä 🤷🏻 tämmöstä näköjään nykyaikana, kärsä kiinni käyrissään ja tilastoissaan terveyden asiantuntijat eikä nähdä ketään yksilönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen havainto, että lapsen huonoa kasvatusta -> käytöstä halutaan selittää sillä, että hän on vaikeassa iässä. Koska koetaan, että teinin (tai esiteinin) kohdalla se on jotenkin ymmärettävämpää. Vaikkei se niin ole.
Kaikki eivät saa tai pysty hommaamaan nepsydiagnoosiakaan lapselleen, joten hyvä on tosiaan löytyä joku mikä ajaa ainakin osittain saman asian.
Todella taas isku päin näköä nepsylapsen vanhemmalle, joka suree ja pelkää lapsensa tulevaisuuden puolesta. Vanhemmalle, joka on taistellut saadakseen lapselleen apua koulunkäyntiin ja uupunut jatkuvaan vähättelyyn ja syyllistämiseen. Niin mielellään jakaisi edes osan niistä valvotuista öistä, itketyistä itkuista ja tulevaisuuden pelosta. Ihan kokonaan sen lapsen surun voisi teidän hartioillenne laskea, kun lapsi itkee, miksi hän ei voi olla niinkuin muut. Te ette tiedä yhtään, mistä puhutte, kun päästätte suustanne tuota iljettävää soopaa. Te ette tiedä, mistä olette
säästyneet.
Kyllähän joillakin alkavat kuukautiset 10 v, joten on esiteini.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän joillakin alkavat kuukautiset 10 v, joten on esiteini.
Olen eri mieltä. Teiniys ja murrosikä ovat eri asioita, vaikka voivat mennäkin osittain päällekkäin. 10-vuotias on murrosikäinen, ei teini. Teini on lähemmäs täysi-ikäinen, 16-17-vuotias.
Ainakin tietyssä uskonnossa valmis avioliittoon ja seksuaaliseen kanssakäymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tietyssä uskonnossa valmis avioliittoon ja seksuaaliseen kanssakäymiseen.
Kyllä naisen pitäisi 9-vuotiaana olla valmis menemään naimisiin ja olemaan yhdynnässä. Melkein aikuinen nainen sentään.
Omalta osaltaan vaateteollisuus ohjaa tuossa iässä teiniksi, koska jos on vähänkin keskimittaa pidempi 9v, ei välttämättä löydä enää tavallisia lastenvaatteita.